Kami semua menikmati jamuan makan malam beramai - ramai . Suasana di dewan makan ketika ini begitu riuh sekali . Terpancar di wajah kegembiraan setiap orang yang berada di dewan makan . Aku makan bersama - sama rakan sekelas dan beberapa lagi rakan yang lain . Kami bergelak ketawa saat bergurau senda . Kami diberitahu oleh para guru pengiring bahawa aktiviti malam ini adalah aktiviti bebas . Jadi semua pelajar bebas melakukan aktiviti yang di inginkan di bawah pengawasan guru pengiring . Kawasan perkhemahan kami juga berhampiran dengan sebuah pantai . Maka pantai itulah yang akan menjadi tempat tujuan kami selepas jamuan makan malam ini . Namun fikiran ku juga terganggu kerana memikirkan Puan Lia , Cikgu Hara dan semestinya Cikgu Zulaikha . Ketika di dewan makan ini kelibat Cikgu Zulaikha masih tidak kelihatan di mataku begitu juga dengan Puan Lia yang masih belum menampakkan dirinya . Hanya Cikgu Hara sahaja yang aku dapat lihat 30 meter kira - kira dari tempat makan ku . Aku sedikit buntu untuk bersama rakan-rakan di pantai nanti atau mencari kekasih - kekasih ku itu . Aku bangun dari tempat makan ku apabila aku melihat Cikgu Hara sudah bangun dari tempat nya . Aku terus berjalan mendapatkan yang kelihatan ingin mencuci tangan nya .
" Malam ni buat apa you " Kataku yang muncul secara tiba-tiba di sebelah nya .
" Eh you , terperanjat i , bagi lah salam dulu ke apa ke " Jawabnya yang terkejut sedikit dengan kehadiranku .
" Hahaha , Padan muka , lain kali kena alert dengan situasi macam ini " jawabku bergurau dengan nya .
" Banyak lah you , i nak pergi pantai kejap lagi , Kak Lia dengan Kak Zulaikha pula tengah rehat dalam khemah , takada kawan malam ini " Jawabnya seakan hampa .
" Jom lah i teman , Tapi kena tengok line clear tak , karang geng-geng i tengok pelik pulak u dengan i je jalan berdua " jawabku cuba gembirakan nya .
" Okay kalau macam tuh , u pergi dulu , tapi cari kawasan yang jauh dari budak-budak pergi . Nanti i call you " jawabnya memberi idea yang bernas .
" Wow ! lain macam pantai you ajak i nih . Ada best-best ke ? " kataku .
" Jangan mengada , Dah pergi Cepat , Boleh sampai pukul 11 je aktiviti bebas ni . Lepastuu semua kena masuk tidur . Sekarang dah 8.30 ! Cepat " Jawabnya agak tegas .
Aku terus menghilangkan diri dari pandangan rakan -rakan ku berjalan menuju ke pantai seorang diri . Aku cuba mencari kawasan yang menarik untuk pemandangan Cikgu Hara . Terdapat sebuah batu besar di kawasan yang agak tersembunyi di pantai itu . Aku pasti tidak akan ada pelajar mahupun guru pengiring yang akan nampak kedudukan aku dan Cikgu Hara nanti . Aku terus menghubungi Cikgu Hara memberitahu lokasi aku . Dia meminta aku menunggu sebentar di situ sementara dirinya dalam perjalanan ke lokasi aku . 10 minit waktu berjalan , akhirnya Cikgu Hara tiba juga di lokasi ku . Agak kelihatan tercungap - cungap dirinya ketika sampai kepada ku . Aku hanya mentertawakan nya . Cikgu Hara terus menikmati angin kencang dan ketenangan suasana malam di pantai itu . Aku hanya memerhatikannya dari belakang . Di dalam fikiranku sudah lama aku tidak bersamanya sejak mungkin 2 bulan atau 3 bulan . Cikgu Hara menoleh ke arah ku yang memerhatikannya dari belakang dengan tersenyum dia berjalan ke arah ku semula .
" Kenapa tengok i macam tuh ? " tanya Cikgu Hara .
" Tak boleh ke ? Tengok buah hati ! Rindu ! " Jawabku ringkas .
" I pun rindukan you sayang . Sorry lately i sibuk sangat dengan kerja " terangnya kepada ku .
" Apa nak sorry pulak , kan kerja you , lebih penting kan untuk you fokus pada kerja you " jawabku
" Tapi sekarang i nak enjoy , hilangkan stress . You nak join i mandi laut " katanya memberi idea gila .
" you gila ke mandi laut malam-malam ini , bahaya lah you " Jawabku tegas .