BAB 20 - 2013

93.5K 310 27
                                    

Hari demi hari sesi persekolahan telah pun memasuki penghujung tahun . Aku akan menduduki peperiksaan SPM pada minggu hadapan dan seterusnya tamat alam persekolahan . Sejak peristiwa aku bersama Cikgu Shasha pada beberapa bulan yang lepas , aku tidak lagi bersetubuh dengan mana-mana Cikgu wanita Sekolah ini . Hal ini kerana kesibukan mereka semua menguruskan hal Sekolah dan kehidupan peribadi mereka .

Cikgu Zulaikha kini telahpun berpisah suaminya beberapa bulan yang lalu . Keputusan yang dibuatnya bukan kerana hubungan aku dan dia tetapi dia membuat keputusan atas kehendak dia sendiri setelah berbincang bersama keluarganya . Sejak dari perpisahan itu aku belum berkesempatan bertemu dengannya kerana kesibukan kerjanya menguruskan hal Sekolah dan hal peribadinya . Cikgu Shasha kebelakangan ini seakan cuba menjauhikan diri dariku ketika terserempak di Sekolah . Entah apa yang bermain di fikirannya sehingga menjadikan aku seperti musuhnya . Cikgu Hara seringkali menghubungiku pada waktu malam untuk menemaninya berbual dan bercerita tentang hal - hal kerja dan peribadinya . Dia juga di katakan sudah berjumpa dengan lelaki yang sesuai untuk menjadi suaminya setelah agak lama menjadi Janda dan keseorangan .

Minggu demi minggu akhirnya tamatnya juga peperiksaan SPM untuk tahun ini . Semua rakan sebaya aku juga begitu gembira kerana mengakhiri zaman persekolahan kami . Seperti kebiasaan setiap tahun pelajar yang mengakhiri zaman persekolahan akan menyambutnya seperti kemerdekaan . Kami semua menyambut hari terakhir sebagai seorang pelajar dengan begitu meriah . Ada yang menconteng baju sekolah mereka dengan " spray " pelbagai warna sebagai simbolik seorang pelajar taman zaman persekolahan . Bagi diriku , bulan disember ini adalah untuk berehat dahulu sebelum memikirkan apa yang aku ingin lakukan untuk kerjaya hidupku . Aku memikirkan untuk terus bermain bola sepak memandangkan ada tawaran - tawaran yang menarik dari beberapa kelab bola sepak ternama tanah air untuk membeli dan mengambil aku sebagai pemain mereka namun perkara itu harus aku fikiran dan teliti dahulu sebelum membuat sebarang keputusan .

Menjelang tahun baru iaitu tahun 2013 , aku sudah pun membuat keputusan untuk meneruskan karier sebagai pemain bola sepak untuk sebuah kelab di negeri ini . Oleh kerana pemiliknya kelab tersebut adalah seorang usahawan terkenal negara , beliau membelanjakan hampir 500 ribu untuk mendapatkan khidmat aku sebagai pemain kelab nya oleh kerana kebolehanku dan faktor usia yang menjadi buruan setiap kelab bola sepak di negara ini . Pelbagai faktor yang mempengaruhi keputusan aku menerima tawaran tersebut salah satunya ialah untuk terus dekat dengan keluargaku . Jadi tidak perlulah aku untuk berjauhan dari keluargaku . Duit kontrak yang aku tandatangani itu di gunakan untuk membeli sebuah kereta untuk memudahkan urusanku nanti . Oleh kerana masih muda dan tidak memikirkan banyak perkara , sebuah BMW yang harganya hampir 150 ribu menjadi milikku dengan tunai sahaja . Selebih wang itu aku pulang ke ibu bapa untuk kegunaan mereka dan simpanan keluarga kami .

Kini aku bergelar seorang pemain bola sepak profesional . Namun sudut hatiku juga seakan merindui kehidupan di alam persekolahan bersama guru-guruku . Oleh kerana liga bola sepak akan bermula pada bulan Mac , aku yang tidak ada aktiviti lain selain latihan bola sepak mengambil keputusan untuk membantu Ketua Unit Sukan sekolah lamaku menguruskan hal - hal berkaitan sukan sekolah . Oleh kerana kecermelangan aku dalam aktiviti sukan di Sekolah membuatkan Pengetua dan Ketua Unit Sukan memberi tawaran pekerjaan ini kepadaku . Sebuah bilik khas akan di berikan kepadaku untuk menguruskan segala aktiviti dan data-data tentang Sukan . Aku juga gembira dengan tawaran ini pastinya kerana aku dapat berjumpa semula dengan guru-guru kesayanganku semula . Kini aku bekerja di waktu pagi hingga tengahari sebagai staf Sekolah dan petang sebagai pemain bola sepak .

Aku mulakan tugas aku sebagai seorang Staf di Sekolah pada minggu ke 2 persekolahan . Kehadiran semula aku ke Sekolah sampai ke telinga Cikgu Zulaikha dan beberapa guru-guru kesayanganku seperti Puan Lia dan Cikgu Hara . Hari pertama aku bekerja , Cikgu Zulaikha telah menemui aku di bilik kerjaku untuk bertanya khabar . Dia juga mendengar berita tentang kontrak yang aku tandatangani dengan kelab bola sepak dan mengucapkan tahniah atas perkara tersebut . Dia begitu gembira melihat kejayaan aku pada usia yang begitu muda . Kami hanya berbual kosong sahaja pada pertemuan itu dan tidak menceritakan tentang hal lebih sensitif memandangkan sudah lama aku tidak bertemu dengannya jadi agak janggal untuk menceritakan kembali hubungan aku dan dia yang dahulu . Namun yang menarik perhatian aku adalah , tubuhnya yang begitu ketara perubahannya berbanding dahulu . Cikgu Zulaikha kini lebih ramping dari dirinya yang dahulu . Penampilannya juga berubah kini dia lebih bergaya dari sebelum ini . Aku juga sempat menyapa Cikgu Hara ketika waktu rehat dalam perjalan ke kantin Sekolah . Cikgu Hara juga kelihatan ceria selepas mendirikan rumah tangga dengan pilihannya hujung tahun lalu . Hari Pertama aku bekerja di Sekolah ini tidak begitu sibuk memandang persekolahan baru sahaja bermula .

CIKGU SEKOLAH KUWhere stories live. Discover now