Hampir 2 minggu sejak Aku pulang dari Pulau Sibu yang menyimpan memori aku bersama 2 wanita iaitu Inspektor Aina dan Puan Aida . Inspektor Aina ketika ini sedang sibuk kembali bertugas sebagai anggota Polis setelah lama bercuti akibat kecelakaan yang menimpanya tempohari . Puan Aida pula meneruskan hari-harinya dengan urusan perniagaannya yang semakin berkembang . Dari hanya memiliki sebuah pusat Fisioterapi , kini Puan Aida di khabarkan sedang sibuk menguruskan pembukaan " Spa Wanita " miliknya . Tidak boleh lupa bagaimana Puan Aida meyakinkan aku untuk menceburi bidang perniagaan sehingga aku dapat membuka sebuah gimnasium di pusat bandar hasil bimbingan Puan Aida . Sejak pulang dari Pulau Sibu itu kami hanya berhubung melalui applikasi
" whatsapp" .........................
Suatu hari , sedang aku sibuk bekerja di Sekolah menguruskan beberapa data pelajar tentang aktiviti sukan Sekolah , Seawal 8.30 pagi aku telah menerima satu panggilan dari pejabat Tuan Pengetua Sekolah yang meminta aku untuk berjumpa dengannya sekarang juga . Tidak tahu akan apa yang ingin di sampaikan oleh Tuan Pengetua . Tanpa membuang masa aku bergegas ke bilik Tuan Pengetua untuk berjumpa dengannya .
" Tokkk Tokk .. Assalamualaikum Tuan Nasir " . Tindakan dariku sebaik sahaja sampai di pintu biliknya .
" Waalaikumsalam .. haa masuk nak .. sila " . Seperti di ketahui umum Tuan Nasir suka menggelarkan orang yang lebih muda dari nya sebagai " Nak " iaitu merujuk kepada seperti seorang " Anak " baginya .
" Baik Tuan .. Ada apa Tuan panggil saya ke sini ? " . Tanyaku sejurus melabuhkan punggung di atas kerusi yang terletak di hadapan meja pejabat Tuan Nasir .
" Yee Nak .. ini saya ada tawaran untuk awak .. saya nak awak jadi GSTT ( Guru Sandaran Tidak Terlatih ) untuk sekolah ni .. bantu sekolah ni " . Lega aku mendengar apa tujuan Tuan Nasir memanggil aku ke sini kerana risau akan aktiviti aku di Sekolah ini di ketahui olehnya .
" Ohh macam tuh .. tapi saya ni bahagian sukan boleh lah .. pendidikan jasmani je boleh Tuan " . Terangku kepadanya .
" Ye memang betul .. saya nak tumpukan awak pada pendidikan jasmani sahaja ..Sebab kita kekurangan Guru di Subjek tersebut .. terpaksa beberapa Guru lain ambil Subjek tersebut .. Jadi saya tumpukan pendidikan jasmani pada awak sahaja .. senang " . Katanya panjang lebar .
" Baiklah Tuan .. kalau macam itu saya sedia bantu Sekolah ini .. saya pun bertahun belajar di sini .. tiada ada masalahnya Tuan " . Aku menerima tawaran dari Tuan Nasir .
" Baik Nak .. mulai hari ini awak seorang guru di sini .. Kalau perlukan tunjuk ajar boleh tanya Guru-guru di sini atau tanya saya terus .. Etika pakaian awak sendiri boleh tahu kan .. Jadi , saya akan minta PK Kurikulum untuk atur jadual baharu bagi pendidikan jasmani . Mulai hari esok awak bertugas sebagai seorang guru .. Biasa PJK dari 8 pagi sampai 10.30 sahaja . Lepas waktu rehat mana ada waktu PJK ". Panjang lebar dari Tuan Nasir .
" Terima kasih Tuan atas kepercayaan ini . Saya akan jalankan kerja dengan bersungguh - sungguh . Kalau tidak ada apa-apa lagi saya minta diri dulu ye Tuan . Assalamualaikum Tuan " . Selesai perjumpaan aku bersama Tuan Nasir pengetua Sekolah yang telah membawa satu berita gembira untukku .
Sebaik keluar dari bilikku pengetua aku terus ke bilik kerja untuk menyambung kerja yang ada . Sedang sibuk menumpukan perhatian terhadap komputer pesanan dari applikasi " whatsapp " telah kedengaran menandakan ada orang yang menghantar pesanan tersebut . Agak terkejut juga apabila aku membaca pesanan yang di hantar oleh 3 orang itu secara serentak .
" Tahniah Cikgu Fiq " . Pesanan dari Ustazah Diana .
" Wah .. naik pangkat Cikgu ea " . Pesanan dari Cikgu Zulaikha .
" Good luck Fiq " . Pesanan dari Cikgu Fatin .
Cepat berita tersebar tentang pelantikanku sebagai GSTT untuk Sekolah ini . Aku membalas pesanan mereka bertiga dengan mengucapkan terima kasih atas ucapan dan sokongan yang di berikan . Tidak cukup dengan menghantar pesanan , bilik kerjaku di datangi oleh Cikgu Hara yang juga mengucapkan tahniah atas pelantikan itu .