Bab 10

1.5K 301 117
                                    


MAWAR baring terlentang di atas sofa bersendirian sambil kepala lurus pandang siling.

Tangannya dia letak atas perut, kaki dibiar melunjur lurus.

Sunyi, tanpa sebarang bunyi, hanya bunyi penyaman udara sahaja yang kedengaran di dalam rumah besar itu.

Luarannya dia nampak tenang, tapi dalam kepala Mawar ketika ini...

Berselirat!

Dari semalam dia fikir sejak dia jumpa Kak Anne di taman permainan. Sekali lagi, tadi ketika dia tidur, Mawar dapat satu lagi mimpi yang dia percaya datangnya dari cebisan memori yang hilang.

Di dalam mimpi itu, masih lagi dia berada dalam keadaan bergelap, tetapi bukan kerana tiada cahaya sebaliknya matanya ditutup dengan kain, sementara kaki dan tangan juga diikat supaya dia tidak boleh bergerak dan melawan.

Dalam keadaan serba terikat itu, dia ingat, lelaki yang selalu hadir dalam mimpinya itu menyuap dia makan.

Tak jelas, samar-samar, dia cuma nampak baju yang lelaki itu pakai dari celahan kain. Baju kuning.
Dah, sampai situ sahaja kemudian Mawar terjaga dengan peluh sudah lejut satu badan.

Siapa lelaki itu? Kenapa dia culik Mawar? Dan yang paling penting, siapa Red? Kenapa Kak Anne semalam cakap macam Red itu orang yang penting dalam hidup Mawar?

Menurut apa yang Raid kata, Mawar itu anak yatim, tidak punya keluarga, tidak punya waris. Satu-satunya keluarga yang Mawar ada sekarang cuma Raid, suami dia.

Tapi Raid cakap dia tak kenal Kak Anne.

Habis kata siapa harus Mawar percaya?

Jujur saja, Mawar sebenarnya sedikit curiga dengan Raid. Entah kenapa, Mawar selalu rasa yang Raid seperti ada sembunyikan sesuatu dari Mawar.

Apa? Itu dia tidak pasti.

Tapi hati dia kuat mengatakan, ada rahsia yang Raid simpan dari Mawar.

Mawar raup mukanya, penat. Tak buat apa pun, tiada aktiviti fizikal yang dia lakukan tapi badannya jadi lesu akibat terlalu banyak memikirkan misteri-misteri yang tidak terjawab.

Tekaknya terasa haus buatkan Mawar bangkit dari pembaringan dan pergi ke dapur. Dia buka peti, Mawar mahu minum air sejuk. Dia capai sebotol kecil air mineral di peti pintu, tapi pergerakan tangannya jadi terhenti bila mata dia singgah ke kotak susu di tepi botol air mineral.

Susu.

Tiba-tiba dia jadi teringat dengan apa yang Raid kata awal-awal dulu, Mawar tak boleh minum susu.

Nanti dia jatuh sakit.

Benarkah? Dengan penuh rasa ingin tahu, Mawar ambil kotak susu itu lalu dia buka dan bawakan ke hidung. Sesaat, dia larikan dari muka dengan muka yang sudah berkerut hebat.

Loya terasa di tekak Mawar. Cepat-cepat dia simpan susu itu semula ke tempat asalnya.

Benar kata Raid, Mawar alah dengan susu. Dia ambil botol air mineral dan berlalu pergi ke ruang tamu.

Tapi langkah dia terhenti di depan rak TV. Mata Mawar tertumpu dekat laci kecil yang menempatkan kunci simpanan yang buatkan dia boleh bebas keluar semalam.

Mawar teguk dulu air, kemudian dia pergi merapat dengan laci.

Dia buka, kunci masih di situ buatkan akalnya berputar ligat. Patut ke dia keluar lagi?

Patut ke dia cuba cari Kak Anne di bawah?

Mungkin Kak Anne ada jawapan kepada setiap persoalan dia?

Red MawarWhere stories live. Discover now