بارت ٥٠ _بداية اكتشاف الحقيقة

8.7K 316 136
                                    

لا تتحدي الصقر
بارت٢٣
ج٢

أجابه بثقة_اسمي شاهين

اتسعت اعين الصقر وحدق في الفراغ فلهذا الاسم أثر في نفسه،لذا هتف مرددا_شاهين!

شرد في ذكرياته
###
فلاش بالك
على شاطىء البحر في مكان نائي قليلا بعيدا عن الناس، جلس هو محيطا زوجته بذراعه، ملامسين الماء بأرجلهم
قال وهو ينظر للبحر_ تعرفي ان الدكتور كان عايز يحطلك عينتين علشان لا قدر الله لو واحد نزل .

نظرت له بدهشة_ ايوة صح، فعلا الحقن المجهري معظمه اكتر من جنين، طيب ليه معملش ده؟

كاد أن يجيب إلا انها قالت بعد ان أخفضت رأسها بحزن_ رحمي ميستحملش صح؟
أجابها مؤكدا ماقالته ولم ينتبه للحزن القابع على وجهها لانه كان ينظر لزرقة المياة ويتحدث بحماس_ الدكتور محبش يخاطر بحياة الجنينين ، فاكتفى بواحد بس والحمد لله الدنيا مشت تمام بفضل ربنا، ربنا يكملك على خير يا روح قلبي.

هتفت بحزن وكانت على وشك البكاء_ أنا أسفة يا صقر، أكيد انت كنت تتمنى أكتر من طفل .

لاحظ هو نبرة صوتها الحزين فنظر نحوها ومد يده ليجعل عينيها في عينيه مباشرة_ ممكن أعرف ليه شايف الحزن اللي في عينيكي ونبرة صوتك ده، حبيبتي أنا مش زعلان ابدا، ومقلتلكيش كده علشان انا كان نفسي في أكتر من طفل اطلاقا، صحيح كنت اتمنى يكون عندي بنت نسخة منك، لكن طلع ولد فده فضل من ربنا ومنة، وحتى لو لا قدر الله مفيش أطفال خالص أنا راضي، المهم وجودك جمبي يا مودة قلبي، إنتي معايا بتغنيني عن الدنيا كلها .

بدأت هي تبتسم إثر حديثه، فابتسم لها قائلا_ ايوة كده اضحكي خلي الدنيا تنور من تاني.

فاتسعت ابتسامتها أكثر فرحة بحبه لها،ليهتف هو_ بحبك يا مودتي
تخضبت وجنتاها حمرة وقالت بحب هي الاخرى _وأنا كمان فوق ما تتصور .
مالت برأسها فوق صدره ليشدد هو من إحاطتها بذراعه، ليظلا على وضعهما هكذا برة حتى رفعت مودة رأسها فجاءة وهي تقول حالمة_ صقر ايه رأيك نسمي ابننا على اسمك!

لوى ثغره مدعيا الضجر_ يعني انتي عايزاه شبهي وكمان اسمه على اسمي كمان؟

هزت رأسها بحماس _اه عايزاه نسخة منك ..حضرتك عندك مانع؟؟

رفع يده كالمتهم وهو يقول ضاحكا_ لا أبدا يا فندم .. بس يعنى هتبقى بايخة اوي صقر صقر .

هقهقت هي على طريقته المسرحية وقالت بجدية_ صقر أنا مقلتش هسميه صقر.

حدق بها باستغراب رافعا أحد حاحبيه لأعلى_ الله انتي مش بتقولي عايزة اسمه زي اسمي؟؟

هزت رأسها بتأكيد_ اه ، هسميه شاهين ايه رأيك.

لمعت أعينه فقدم فهم ما ترمو إليه، فاسم شاهين يرجع لنوع من أنواع الصقور _ أها .. تمام كده.. اذا كان كده أنا موافق .

لا تتحدى الصقرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن