Bab 20

3.5K 152 0
                                    

"CIK isteri..." Aku dengar suara itu memanggil, tapi mata terlalu berat untuk dibuka. Jadi aku buat bodoh saja. Bantal makin aku peluk dan selesakan diri.

"Isteri..."

Hai, suami siapalah yang tengah cari bininya ini? Kacau aku nak tidur je.

Aku berkerut bila terasa geli pada dahi antara kedua keningku saat ada yang berlegar di situ. Tapi aku masih terlalu mengantuk, jadi aku diam saja. Sampailah bila sesuatu yang berlegar itu diikuti dengan tawa halus, terus aku celik mata.

Pertama, muka Hail.

Kedua, bibir Hail yang sedang tersenyum.

Ketiga, aku tengah peluk Hail.

Keempat...

Kejap, apa dia?! Peluk?!

"Argh!!!" Aku terus menjerit sekali gus kaki naik menendang Hail sehingga kedua kami terseret ke belakang dan bedebuk!

Aku jatuh katil.

"Aduh!" Awwwww, sakit punggung aku!

Huaaaaa! Ibu!

Entah bila Hail turun dari katil, tahu-tahu saja dia sudah berdiri di sebelahku. Hail terus bercangkung lalu tangannya naik menyentuh kepalaku. Kepalaku ditelek macam aku ini peta dunia. Siap selak helaian rambut sambil tekan-tekan kulit kepalaku seperti sedang mencari sesuatu. Muka itu pula tak boleh blah! Berkerut-kerut!

"Awak cari apa ini, Hail?" Huaaaa! Dia sibuk buat entah apa tengah-tengah aku sakit ini!

"Bengkak. Tadi kau terhantuk dekat night stand itu. Tak sakit ke?" balas Hail.

Terhantuk? Aduh, huaaaaa! Tengoklah! Sakit punggung punya kuat sampai baru nak terasa sakit kepalanya bila Hail sebut tentang itu.

Tengok aku yang sudah tercebik seperti hendak menangis, Hail terus angkat aku lalu turunkan atas katil semula. Dia berlalu ke arah peti sejuk kecil yang terletak di atas kabinet yang juga bersambung dengan penyangkut baju itu. Peti sejuk dibuka lalu sebotol air sejuk dicapai. Hail kembali pada aku sebelum botol itu digelekkan pada kepala aku.

"Ya Allah, awak buat apa ini?" Makin sakit kepala aku dibuatnya!

"Nak uli bagi rata balik."

Eiii! Apalah nasib aku dapat suami suka cari pasal macam dia ini?!

"Awak jangan nak bergurau!" Terus pahanya aku tampar bertalu-talu sehingga Hail mengaku kalah dan berundur semula. Tapi dia siap gelak ye!

Sebaik saja Hail simpan botol itu semula, terus dia kembali dan sambung meraba kulit kepalaku. Tak habis lagi nak cari benjolnya. Dia memang nak aku benjol ke apa?

"Aww!" Huaaa! Hail tekan bahagian kepalaku yang terhantuk. Ibu, Hail buli!

"Sini yang kena ye?" soalnya. Bahagian itu diusap-usap pula seperti nak rasa sama ada permukaannya berbonggol atau tidak.

"Sakit..." aduku. Sebab memang sakit!

"Baru nak benjol ini. Dah ternaik sikit. Itulah, ganas sangat. Nampak suami terus tendang. Kan dah dapat balasan on the spot."

HAIL : THE FIRSTWhere stories live. Discover now