"Zaid, Lida? Kamu berdua macam mana ? Setuju?".
"Aku dengan Ida ni memang setuju ke Rip. Tapi tulah, kena tanya juga Sarah setuju ke tak. Masa depan dia ni". Balas Dato' Zaid. Memang dia berkenan untuk berbesan dengan kawannya itu. Tetapi dia juga harus memikirkan sola hati dan perasaan anak daraya.
"Sarah? Sarah setuju nak jadi menantu uncle?". Soalan cepu cemas ditanya Dato' Arif.
Laju2 Sarah mengangguk. Aqeef terkejut melihatreaksi Sarah. Seriuslah dia terima aku? OMG!!
"Alhamdulillah". Kata semua yang berada di situ kecuali Sarah dan Aqeef.
Sarah. Apasal kau pergi angguk. Patutnya kau geleng. Adoi. Ni semua malaun ni punya pasal lah. Dah aku salah jawab. Sekarang ni macam mana nak cancel. Semua orang dah happy dah, Aduh, takkan aku nak malukan mama dengan papa. Ya allah, Sarahhhh. Kau nak buat ape ni. Bebel Sarah seorang diri di dalam hati.
"Aqeef. Aqeef setuju ke nak beristerikan Sarah?". Kali ini Dato' Zaid pula bertanya.
Aqeef hanya mengangguk 2 kali. Matanya hanya memandang perempuan muda di hadapannya . Bakal isteri aku? Sarah? I'll try my best. Sarah, u are mine.
Kini, Sarah dan Aqeef berpandangan. Masing2 berbual dengan menggunakan isyarat mata.
"Asal kau setuju".
"Kau yang angguk dulu". Balas Aqeef.
"Aku. aku tersalah". Tidak tenteram hati Sarah waktu itu.
"Aku pun".Ego Aqeef. Bukan mudah untuk dia menjelaskan hasrat hati. Tambahan pula, apabila dia mengetahui perancangan Daddynya itu. Dia sebenarnya gembira. Namun, dalam masa yang sama dia risau. Risau jika arah berkeras untuk menolak.
kemudian, Sarah dan Aqeef mendengus perlahan secara serentak.
Tepat jam 11.30 malam, keluarga Dato' Zaid meminta diri untuk pulang.
...........................................................................................................................................
KEESOKKAN HARINYA (isnin)
"Morning".
"Morning". Balas Iman.
Dato' Zaid dan Datin Lida hanya memandang Sarah.
"Ma, pa Sarah pergi kerja dulu. Harini Sarah balik lewat sikit ya".
OFFICE
PAKAIAN SARAH
"Sarah, bos minta Sarah jumpa dia dekat dalam". Kata Lia, PA kepada Aqeef.
KNOCK KNOCK!!!
PAKAIAN AQEEF
"Come in".
"Yes?". Soal Sarah.
Hari ini terasa sangat awkward buat dirinya. Mana nak pandang Aqeef bial dia teringatkan peristiwa semalam. Bakal tunangan Malaun tu.
"Ni last week intern kan?". Soal Aqeef yang sedang menandatangani surat.
"Yes".
"Then, convo bila?".
"Bulan depan, i guess". Balas Sarah. Awkward. Lembut pula dia harini. Selalunya, bergaduh je kerja.
"Okay, then please prepare yourself. Insyallah next month we will be getting married".
"What? Seriously?".
"Yes. Kau ingat aku main2 ke?".
"Seriuslah wey? Kita nak kawen? Tak boleh cancel ke?".
"Kau berani nak cancel?". Soal Aqeef.
Sarah menggeleng.
"Dah tu? terima jelah. Berani buat berani tanggung".
"Ish, menyampah lah". Balas Sarah.
"Nah, ambil fail ni. Lusa, minta lecturer kau datang. Aku nak bagi markah penilaian".
"Okay, thanks". Balas Sarah sebaik sahaja fail tersebut bertukar tangan. Kemudian, dia laju2 keluar dari bilik tersebut.
.............................................................................................................................................................
RUMAH SARAH
"Ma, Sarah dah balik".
"Sarah. Mama dekat taman".
Seraya itu Sarah berjalan menuju ke taman.
"Ma, tambah koleksi ke?".
"Takdelah. Nak tambah koleksi apanya. Sapa nak bawa mama pergi beli bunga baru".
"Tu, pak samad ada".
"Pak Samad tak best". Bals Datin Lida. Seraya itu, Sarah etawa kecil.
"Weekend ni kita pergi nak?". Ajak Sarah. Datin Lida hanya mengangguk.
"Laju eh mama".
"Alaa, bukan selalu". Balas Datin Lida.
"Ma, lusa lecturer Sarah datang ofis. Nak buat penilaian".
"Mama doakan supaya dipermudahkan. Dan Sarah dapat markah yang baik".
"Aamin. Thanks ma".
"Sarah, bulan depan Sarah kawen. Sarah okay?". Tanya Datin Lida tiba2.
"Sarah okay ma. Sarah ikut je mana yang terbaik" Balas Sarah. Sebenarnya berat hatinya umtuk menerima cadangan ini. Namun, dia sedar akan pilihan Papa dan Mama adalah yang terbaik. Kahwin itu perjudian.
Jika tepat pilihannya insyaallah bahagia menanti, tetapi jika salah pilihannya maka gelaplah masa hadapan.
Kata orang, pilihan orang tua itu pastinya yang terbaik. Kata Allah, belum pasti apa yang kita mahukan adalah yang terbaik. Dan belum pasti juga apa yang kita jauhkan itu adalah yang tidak baik untuk kita. Sesungguhnya Allah lah yang maha mengetahui segalanya.
"Okay lah ma. Sarah naik bilik dulu. Nak solat".
"Yelah".
.........................................................................................................
DALAM BILIK SARAH
"Hollaaaaa".
"ULOLOLOLOLO". Jerit Izyan.
"Woi, pekak telinga aku".
"HAHAHAHHAHA ala nak manja2. Lama tak jumpa kau. Aku rindu ahh".
"Ngada. By the way, malam ni ada rumah tak?". Soal Sarah.
"Ada. Amek aku boleh? Kita lepak".
"Cun, aku ada bende nak cite ni".
"Ons. Aku tunggu". Balas Izyan.
Sebaik sahaja penggil telefonnya dimatikan, Sarah langsung masuk ke bilik air untuk membersihkan diri dan mempersiapkan diri untuk solat asar.
ALANG_99
YOU ARE READING
SERIUS LAH KAU?
Romance3rd STORY Sarah Vs Aqeef <3 Pertemuan Sarah dan Aqeef buat kali pertama langsung mengundang kemarahan buat mereka berdua. Sarah turut mengeluarkan kata2 yang kurang disenangi. Alangkah malangnya Sarah apabile pertemuannya dengan lelaki yang sama...