+ + N E G L E C T + +
__________________________________________________________Akhirnya,pulang juga perempuan itu dari kampung, tetapi banyak jugaklah yang berlaku, sudahlah dalam beberapa Hari ini Ayahnya selalu muncul Dan ingin berjumpa Aiman tetapi dihalangi mereka.
Mia pun turun dari keretanya dalam keadaan penat, sudahlah sampai di rumahnya pada lewat malam. Ketika dia Masuk itu, peliknya pintu rumah itu terbuka luas walaupun sudah malam buta. Lampu pulak semua tertutup kecuali di ruang tamu.
"Takkan dia buat konsert pulak kot malam malam lagu ni." Oleh kerana rasa curiga dia pun Masuk ke dalam rumah tersebut.
Terbutang matanya setelah melihat keadaan Jihoon yang lemah tidak bermaya serta botol arah bersepah di sekitar rumah. Selama ini, Jihoon tidak seperti ini tetapi kenapa Kali ini seperti Ada sesuatu pelik berlaku.
"Awat hang jadi lagu ni. Kan aku habag dah jangan dok minum arak awat hang ketegaq sangat." Soal Mia sambil Cuba mengejutkan Jihoon yang sedang separuh lelap itu.
"Biar Kat aku lah. Kau Tak de hak nak halang aku. Pi Sana, kau Tak kan faham masalah aku." Rungut Jihoon sambil memaksa Mia pergi dari Sana berhenti mengangunya.
Mia bertegas bahawa Kali ini dia tidak boleh tahan lagi dengan perangai Jihoon kali ini. Lalu, dia menarik kolar baju lelaki itu seperti hendak memukulnya.
" Hang sedaq boleh Dak. Minum arah ni Dosa besaq Tau Dak!!" Soal Mia sambil tanggan Cuba dikawal daripada melakukan tindakan lebih melampau.
Tetapi kerana simpati melihat Muka Jihoon yang seperti dalam keadaan Lena itu, dia melepaskan tangannya dari kolar baju Lelaki itu. Nafaznya ditarik dalam sambil Cuba untuk menenangkan dirinya.
"Maaflah Aku Auni..." Soal Jihoon teresak esak .
Mia hanya buntu dengan hairan dengan bicara Jihoon. Mungkin dia tidak tahu apa yang berlaku pada Hari waktu ketiadaan gadis itu dirumah. Dia Cuba memapah Jihoon untuk masuk ke dalam bilik lelaki itu, tidak elok tidur Kat ruang Tamu.
"Aku Tak Tau apa masalah hang , Lani Aku bawak hang pi masuk bilik dulu nah. Tak elok tiduq Kat ruang Tamu malam malam lagu ni." Soal Mia lalu terus dia memapah lelaki itu naik ke biliknya.
•••
"Apa kata hang pi Mandi dulu. Segaq sikit.
Hang Tak mau ka. Tak palah" Soal Mia apabila melihat Jihoon menggeleng kepalanya.
Lalu, Mia pun duduk sekejap di birai katil. Dia Cuba menanyakan masalah Jihoon tetapi dia takut digelar sebagai penyebuk lah pulak. Kerana tidak dapat menghalang niatnya hatinya, dia pun mengangahkan dirinya untuk menanyakan soalan ini.
"Masalah sebenaqnya apa Tak Tau??" Soal Mia dengan seriusnya.
Jihoon pun dengan rasa serba salah, menceritakan apa yang berlaku. Mia berasa berang Dan kecewa dengan perangai Jihoon ini.
"Aku Tak sedar waktu tu...
Aku memang nak dapatkan dia tapi bukan dengan Cara rosakkan dia." Jawab Jihoon dengan kesal." Tulah sebab Allah larang hamba dia minum arak. Awat hang ketegaq pait sangat. Lani aku nak Tanya hang??" Soal Mia dalam keadaan berang.
"Tanya apa??"
"Hang masuk Islam sebab nak kawin dengan Auni ja ka. Adakah hang betul betul cinta Islam. Adakah hang masuk Islam betul betul ikhlas kerana Allah." Tanya Mia bertubi tubi.
Jihoon terkesema, dia tahu jawapan ini tetapi sama sekali dia tidak pernah memberitahu kepada sesiapa.
Dia Masuk Islam kerana Allah, bukan kerana Auni. Sebelum dia kenal dengan Auni pun dia sudah tertarik dengan agama Islam.Dia masuk Islam di tanah Arab Dan ketika itu dia jalinkan hubungan percintaan dengan gadis itu. Auni juga banyak menolongnya dalam Soal agama Islam, mereka juga sudah berjanji akan berkhawin selepas habis kuliah.
Tetapi kerana ditentang ibu bapa Auni , harapan hanya tinggal harapan. Kerana terlalu kecewa dia pun terleka daripada agamanya sendiri. Tetapi selama ini, Rasa bersalahnya masih tidak boleh dihilangkan dari perasaannya.
"Tak semua benda Kat dunia ni aku boleh cerita Kat orang.." jawab Jihoon dengan ringkas.
"Aku Tak kesah hang nak cerita kat aku ka Tak. Tapi satu ja aku nak habag, jangan mempermainkan agama Islam."
Oleh kerana Mia malas ingin bertanya lagi, dia pun berdiri Dan ingin keluar daripada bilik tersebut tetapi terus tangganya ditarik Jihoon. Lelaki itu, dapat rasakan bertapa kecewanya Mia dengannya.
" Lepas tangan aku boleh Dak??" Soal Mia Tanpa memandang ke arah lelaki itu.
Jihoon mendengus kasar, dia pun melepaskan tanggan perempuan itu. Dia sedar kesalahan dirinya. Mia pun mengatur langkah keluar dari Sana.
"Sorry..." Bisik Jihoon dengan perlahan setelah figura gadis itu pergi dari tempat tersebut.
Dia pula sedang terfikir, apakah dia sepatutnya teruskan rancangannya supaya dia boleh berhenti sakitkan hati Mia. Dia merasa seperti dia mempermainkan agama Islam.
•
•
•
Sudah seminggu Auni tidak datang ke tempat kerjanya, sejak Dua menjak ini dia selalu berkurung di dalam bilik Dan lebih senyap berbanding biasanya. Haris pulak hairan melihat tingkah laku isterinya itu.Dia hanya mampu mengendap di sebalik tingkap bilik itu,ketika ditanya gadis itu enggan memberitahunya. Sesudah Auni solat Isyak dia pun mengelap air matanya yang berderai di wajahnya itu.
"Aku Akan Cuba tenangkan diri. Maafkan aku Ya Allah.... " Soal Auni dengan rasa berdosa mengelilingi dirinya.
"Aku Rasa bersalah sangat dengan Haris. Apa kata, esok ni aku ajak dia keluar." Soal Auni yang ingin meluangkan masanya dengan Haris.
Lalu, telekung yang dilipat itu dimasukkan di dalam Laci. Dia pun berjalan ke arah Haris , ketika dia masuk ke dalam bilik tersebut kelihatan Haris sedang sibuk memasukkan pakaiannya ke dalam bagasi.
" La, abang kalau nak kemas barang, kenapa Tak suruh he Auni. Sian abang buat sorang sorang." Soal Auni seraya mengambil pakaian suaminya itu lalu melipatnya.
"Abang Tak nak susahkan Auni, lagipun Abang tengok Sejak Dua menjak ni Auni muram je. Auni Ada masalah ke?? Cuba cerita Kat abang?" Soal Haris sambil matanya menatap ke arah isterinya itu.
"Tak de apa apa pun. Auni cuma letih sikit. Abang Tak yah risaulah, btw kan abang kemas barang ni kenapa??" Soal Auni kepada suaminya itu.
"Abang Ada outstation minggu ni. " Jawab Haris yang membuatkan rancangan gadis itu lenyap.
Auni tersenyum segaris, dia baru sahaja ingin meluangkan masa bersama suaminya. Haris selalu berkerja sehingga tiada masanya untuknya sehinggakan membuat gadis itu berasa terpinggir dan sedih.
"Abang memang Tak pernah Ada Masa untuk Auni kan. Memang Auni ni Tak de makna Kat hati abang.."bisik Auni di hatinya dengan wajah yang terpapar kekecewaan.
Tbc
YOU ARE READING
°• N.E.G.L.E.C.T •° \\ [ parkjihoon ]
Hayran Kurgu® Attention ( √ ) Read and Votement ( × ) Malicious comment was forbidden °N.E.G.L.E.C.T° •Kehadiran Auni di dalam hidup Jihoon membawa 1000 satu makna Dan kegembiraan yang terukir di dalam kehidupannya. Sehingga dia berh...