Kapitola sedmnáctá

1.1K 32 1
                                    

Harryho první týden ve škole utekl jako voda, tresty s Umbridgeovou mu naštěstí skončili. Nyní se mohl konečně naplno ponořit do svých studijních záležitostí, které poněkud zanedbával, jeden z vedlejších účinků školního trestu. Během prvních dvou dnů po ukončení schůzek s Dolores se mu podařilo dodělat všechny domácí úkoly. K Hermionině velkému překvapení nepotřeboval ani její pomoc, zaprvé to bylo proto, že už jednou tímto ročníkem prolezl a zadruhé to bylo pro to, že se nemusel zabývat Voldemortem, který mu už nemohl lézt do hlavy. Také mu velmi pomáhala nitrobrana, díky které se dokázal lépe soustředit. Byl zrovna čtvrtek a Harry měl pro dnešek školu za sebou, rozhodl se, že čas který teď má, využije k napsání dopisu pro Síriuse. Napsal mu všechno, o trestech s Dolores, i o tom, že se stal hlavou rodiny Potterů, také mu napsal, co s Hermionou a Ronem vymysleli, nenapsal však nic o tom, kde se sejdou a na jakém místě budou tréninky. Také se nezapomněl zeptat na jeho pokroky v nitrobraně. Nad dopisem strávil přes půl hodiny. Když byl hotov, zapečetil obálku, a to pro jistotu i kouzly proti odcizení nebo proti otevření nepovolanou osobou, pečlivě se ujistil, že nikdo jiný, než Sírius se k jeho psaní nedostane a pokud by se přeci jen našel kouzelník nebo mudla, který by se pokusil dopis otevřít nebo na něj použít jakékoliv kouzlo, psaní se samo vznítí a během okamžiku se promění v popel. Vydal se do sovince a vyhledal Hedviku. Jakmile ho sova uviděla, hned se snesla na jeho rameno a nechala se od svého pána hladit. Černovlasý mladík ji přivázal k nožce pergamen a nakázal ji, aby se nikde nezastavovala a letěla rovnou cestou k jeho kmotrovi. Ještě nějakou dobu ji sledoval, než se mu ztratila z dohledu.

Další den u snídaně vypukl nečekaný rozruch, který způsobilo doručení Denního věštce studentům. Hermiona si převzala svůj výtisk a zaplatila sově, která noviny přinesla. Nemusela ani dlouho pátrat a viděla zdroj rozruchu a rozčílení ve Velké síni. Rozložila plátek na stůl a hlasitě předčítala svým dvěma kamarádům:

MINISTERSTVO ZKOUŠÍ

VÝUKOVOU REFORMU

DOLORES UMBRIDGEOVÁ

JMENOVÁNA HISTORICKY PRVNÍ

VRCHNÍ VYŠETŘOVATELKOU

Ministerstvo kouzel včera večer učinilo překvapivý krok, když schválilo nové zákonné opatření, které mu poskytuje dosud bezprecedentní možnost kontroly nad Školou čar a kouzel v Bradavicích. „V panu ministrovi už události, k nimž v Bradavicích docházelo, nějakou dobu vyvolávaly rostoucí zneklidnění," řekl nám jeho mladší poradce Percy Weasley. „Jeho nynější opatření je reakcí na obavy vyjadřované znepokojenými rodiči, kteří mají pocit, že se škola ubírá směrem, s nímž nemohou souhlasit." Za poslední týdny to není první případ, kdy ministr Kornelius Popletal využil nového zákonodárství k prosazení lepšího chodu kouzelnické školy. Teprve 30. srpna letošního roku byl schválen vzdělávací výnos číslo dvacet dva, který zajišťuje, že v případě, že současný ředitel nedokáže sehnat uchazeče o volné místo učitele, může vhodnou osobu vybrat ministerstvo. „Právě díky tomu byla členkou bradavického profesorského sboru jmenována Dolores Umbridgeová," uvedl včera večer Weasley. „Brumbál nebyl schopen nikoho najít, pan ministr tam proto poslal profesorku Umbridgeovou a ta samozřejmě okamžitě zaznamenala obrovské úspěchy revolučním způsobem změnila výuku obrany proti černé magii a zabezpečila panu ministrovi bezprostřední zpětnou vazbu o tom, co se v Bradavicích skutečně děje." Je to právě posledně jmenovaná oblast činnosti, kterou nyní ministerstvo formálně uzákonilo přijetím vzdělávacího výnosu číslo dvacet tři, jímž byla vytvořena nová funkce vrchního bradavického vyšetřovatele. „Jde o vzrušující novou fázi plánu pana ministra, jehož cílem je vyřešení problému, který někteří lidé nazývají upadajícími standardy výuky v Bradavicích," uvedl Weasley. „V pravomoci vyšetřovatele bude provádět inspekce u ostatních pedagogů a ověřovat si, zda odpovídají nárokům, jež jsou na ně kladeny Zmíněná funkce byla nabídnuta profesorce Umbridgeové přídavkem k jejímu vlastnímu učitelskému úvazku a s potěšením můžeme konstatovat, že jí profesorka Umbridgeová přijata." Nová opatření ministerstva se setkala s nadšenou podporou bradavických studentů. „Cítím se mnohem klidnější, když nyní vím, že bude Brumbál podroben spravedlivému a objektivnímu hodnocení," prohlásil jedenačtyřicetiletý pan Lucius Malfoy, s nímž jsme včera večer mluvili v jeho sídle ve Wiltshiru. „Mnohým z nás leží zájmy našich dětí na srdci a v posledních letech nás znepokojovala některá Brumbálova výstřední rozhodnutí. Jsme proto rádi, když se dozvídáme, že ministerstvo situaci sleduje." K zmíněným výstředním rozhodnutím nepochybně patří kontroverzní obsazování profesorských postů, o němž již tento list referoval, jako bylo přijetí vlkodlaka Remuse Lupina, poloobra Rubeuse Hagrida a chorobně podezíravého bývalého bystrozora „Pošuka" Moodyho. Kolují samozřejmě četné nepotvrzené zprávy, podle nichž Albus Brumbál, někdejší vrchní předseda Mezinárodního sdružení kouzelníků a nejvyšší divotvorce Starostolce přestává být schopen řádně vykonávat funkci ředitele prestižní bradavické školy. „Myslím, že ustanovení funkce vrchního vyšetřovatele je prvním krokem k zajištění toho, že budou mít Bradavice ředitele, v něhož budeme moci všichni vložit svou důvěru," komentoval to včera večer jeden ze zdrojů blízkých ministerstvu. Dva ze starších členů Starostolce, Griselda Marchbanksová a Tiberius Ogden, podali na protest proti zřízení funkce bradavického vyšetřovatele demisi. „Bradavice jsou škola, a ne filiálka úřadu Kornéliuse Popletala," vyjádřila se madame Marchbanksová. „Jde o další nechutný pokus o diskreditaci Albuse Brumbála." (Podrobnou zprávu o údajném spojení madame Marchbanksové s podvratnými skupinami skřetů najdete na straně 17.

Harry Potter a cesta zpětKde žijí příběhy. Začni objevovat