18 | A I S Y A M I K A E L

12K 601 26
                                    

"I will kill anyone who touch her"

"Alright, I'll inform her." Kata salah seorang jururawat di situ dan kemudiannya telefon tersebut diletakkan semula. Dia memandang Mia yang sedang berada di hadapannya.

"Dr. Mia, the chief wants to see you in his office." Kata jururawat itu kepada Mia. Mia yang sedang menulis laporan di fail pesakitnya itu mengangkat mukannya dan mengangguk sambil tersenyum.

Dia menyiapkan laporan pesakitnya terlebih dahulu dan fail tersebut diserahkan kepada jururawat itu. Dia kemudiannya terus bergerak ke pejabat chief of surgery hospital itu.

"Come in, Mia." Sahut Dr. Hisyam dari dalam selepas Mia mengetuk pintunya. Perlahan-lahan Mia membuka pintu tersebut dan menapak masuk ke dalam bilik tersebut.

"Doktor nak jumpa saya?" tanya Mia selepas berdiri di hadapan meja Dr. Hisyam itu. Dr. Hisyam yang sedang membaca salah satu laporan itu menanggalkan cermin matanya dan mengangguk.

"Have a sit." Pelawa Dr. Hisyam. Mia mengangguk dan mengikut Dr. Hisyam untuk melabuhkan punggungnya di atas sofa yang berada di dalam bilik itu.

"Your father came here to see you." Kata Dr. Hisyam. Serta merta senyuman yang terukir manis di bibirnya pudar. Selepas beberapa saat dia mengukirkan semula senyuman kelat.

"Sorry?" balas Mia. Dia takut dia salah dengar kata-kata Dr. Hisyam itu. Sebelum sempat Dr. Hisyam membuka mulutnya, perhatian mereka beralih ke arah pintu bilik yang di ketuk oleh seseorang itu.

TOK TOK TOK

"Saya bagi ruang untuk korang bercakap." Kata Dr. Hisyam apabila Encik Malik, ayah kepada Mia melangkah masuk ke dalam bilik itu bersama Maya. Dr. Hisyam keluar dari pejabatnya untuk memberi mereka ruang. Mia terus bangun berdiri.

"Mia, ayah minta maaf sebab kacau waktu Mia bekerja." Kata Encik Malik. Mia masih terdiam disitu. Alangkah terkejutnya dia melihat lelaki yang sudah 10 tahun menghilang dari hidupnya dan tiba-tiba muncul di hadapannya hari ini.

"Mia, ni Maya. Anak tiri ayah. Dia yang bagitahu ayah Mia kerja dekat sini." Maya, salah seorang doktor pelatih yang baru sahaja memulakan latihan praktikalnya di hospital itu baru-baru ini. Makin bertambah kejutan yang di terima olehnya hari ini.

"Ayah datang sini sebab nak minta maaf. Ayah nak minta maaf atas semua salah ayah dekat Mia dengan ibu." Kata Encik Malik lagi. Mia masih diam tidak berkutik di situ. Satu huruf pun tidak mampu dikeluarkan olehnya ketika ini. Wajah ayahnya dipandang dengan riak tidak percaya.

"Ay- ayah tahu ayah banyak dosa dengan Mia dengan ibu." Sambung lelaki itu lagi. Kolam air mata gadis itu mula bertakung. Encik Malik mendekati anak kandungnya itu. Tangan gadis itu cuba disentuh, namun dengan pantas Mia mengundur ke belakang.

"Mi- Mia dengan ibu sihat? Ayah nak jumpa ibu." Tangannya sedang mengeletar apabila Encik Malik mendekatinya. Kepalanya terus mengeleng laju apabila lelaki itu berkata hendak berjumpa dengan ibunya.

"No you can't! Mia tak kan bagi ayah jumpa ibu Mia." Kini baru lah dia mula bersuara. Namun, suaranya sudah terus ditinggikan. Air matanya terus jatuh. Walau apa pun terjadi, dia tak akan membenarkan lelaki tersebut berjumpa dengan ibunya.

"Mia, ayah minta maaf sangat dengan apa yang ayah pernah buat dulu." Kata Encik Malik. Jujur dia datang sini untuk meminta maaf dengan anaknya. Dia sedar salah silapnya dahulu. Kini, dia telah berjumpa kembali dengan anaknnya dan dia tak akan melepaskan peluang tersebut untuk meminta maaf dengan gadis itu.

𝐇𝐢𝐚𝐭𝐮𝐬 | 𝐌𝐫𝐬. 𝐀𝐝𝐚𝐦 𝐌𝐢𝐤𝐚𝐞𝐥Where stories live. Discover now