❤︎ | 24

1.5K 220 60
                                    

Happy reading ❣︎

----------------------------------------

"Harini semua cikgu ada meeting penting sampai waktu rehat, jadi Cikgu Fatin suruh kita siapkan buku latihan bab ke 6." Perhatian para pelajar di dalam kelas 5A teralih apabila mendengar suara Akmal, ketua kelas mereka yang baru tiba di kelas.

Lapan puluh lima peratus dari mereka segera mengeluarkan buku latihan masing-masing kemudian langsung mengerjakannya. Manakala lima belas peratus lagi sedang melakukan hal lain seperti menyiapkan laporan kelab atau menyelesaikan pekerjaan tambahan yang diberikan guru kepada mereka.

Berbeza dengan Danial yang sedang memangku dagunya dengan tangan lalu fikirannya disewa seketika oleh makhluk lain.

"Woi Danial." Bahunya ditepuk dari belakang.

"Apa?" Fikirannya yang tadi disewa kini kembali semula. Dia menolehkan kepalanya menghadap orang yang memanggilnya.

"Kenapa kau tak datang sekolah semalam? Kau tahu tak yang semalam Que bergaduh dengan Fadil?" soal Marikh, orang yang bercakap dengannya itu.

Kening Danial terjongket sebelah mendengar hal tersebut. Que yang jarang-jarang nak berurusan dengan orang lain tu bergaduh? Adakah ini tanda-tanda dunia dah nak terbalik?

"Cuba kau cerita, aku tak tahu apa-apa pun!" pinta Danial tidak sabar. Kemudian dia mula memikirkan kebenaran daripada berita tersebut. Rasanya macam mustahil. Lagi satu, dia datang ke sekolah semalam cuma...

"Aku tak tahu detail dia sebab aku kat kantin masa tu. Cuba kau tanya si Uranus, dia ada kat situ." terangnya. "Woi Uranus! Sini jap!" Melihat Uranus yang sedang bersantai, Marikh memanggilnya untuk ke tempat mereka berdua.

"Ada apa?" sahut Uranus yang masih kekal di posisinya. Malas untuk bangun dan pergi mendekat.

"Sinilah kejap, Danial nak tahu pasal semalam." Mendengar itu, serta-merta Uranus tiba di hadapan keduanya. Kalau bab gosip, dialah nombor satu! Hehe.

Tanpa segan-silu, orang yang duduk dekat depan Danial dihalau pergi lalu kerusi tersebut didudukinya.

"Ehem ehem... aku cerita eh?" soalnya bersemangat. Danial dan Marikh membalas dengan anggukan.

"Pada zaman dahulu~,"

Uranus pov--

"Terus je cerita macam mana diorang boleh gaduh, jangan throwback."

Uranus pov, E̶R̶R̶O̶R̶ !

Cih, dia baru je nak jadi watak penting dalam bab ini. Marikh tak guna!

Uranus tayang muka tak puas hati terlebih dahulu sebelum memulakan ceritanya. "Masa tu aku baru datang sekolah, aku ingat nak letak beg dekat kelas dulu tapi tiba-tiba aku nampak Que. Mula-mula aku nak pergi tegur dia, but si Fadil muncul dulu depan dia. Lepas tu bum! Dia terus tumbuk muka Que. Tapi Que tu bangang! Boleh pulak dia tak balas! Dia rilek main kuib rubik lapan kali lapan tu. Lepas tu si Fadil tu bisik sesuatu kat dia and tumbuk dia lagi. Haa time tu baru si Que balas! Aku yang tengok tu pun apa lagi? Aku jalankan kerja aku dengan menjerit minta tolong budak lain untuk bagi sorakan serta dukungan buat diorang!" Uranus menepuk dadanya bangga.

"Wuuu hebatnya..." respon satu suara.

Bulu roma Uranus meremang seketika.

"Que---sejak bila kau ada kat sini?"  Perlahan-lahan dia membalikkan badannya.

"Hm sejak bila eh? Sejak part Que bangang tu kot," balas Que sambil tersenyum. Ini dia, senyuman mengerikan.

Uranus melirik Marikh yang senyap-senyap balik ke tempatnya. Cih, tak guna kau Marikh!

Girlfriend Bengap [OG]Where stories live. Discover now