Cempaka meletakkan beg sekolahnya di hujung katil miliknya. Ingin saja dia merebahkan badan di atas tilam yang empuk itu. Tetapi dia menahan kerana dia ingin menunaikan perkara wajib terlebih dahulu.
Selepas dia menunaikan solat Asar, dia terus merebahkan dirinya di atas tilam yang empuk bersaiz king itu. 'Ya Allah nikmatnya bila dapat baring. Bilang Cempaka sambil memejamkan matanya.' Nasib baik esok hari jumaat boleh la balik awal sikit. Sir Harith pun tak habis habis nak buli aku, nasib baik la kau Sir aku kalau tidak memang kena dengan aku. Kalau dulu waktu Teacher Alia takde la sampai macam ni sekali aku tengok si Amirul tu. Takde la sibuk sangat Ngomel Cempaka dengan Haruth Razman. 'Alahhh husnudzon Cempaka mungkin dah nak exam kot' katanya sendiran sambil menggosok dadanya.
Sudah Dua minggu berlalu Harith mengajar di sekolah barunya, dan bermaksud dua minggu jugalah Cempaka menjadi 'penolongnya' .
Tengah dia melayan perasaan seorang diri, tiba tiba pintu biliknya diketuk. 'Ye masuk la, tak kunci pun. Ibunya membuka pintu dari luar. 'Ouh ibu, ada apa buu ? 'Dah makan ke ? Jom turun makan' ajak ibunya. 'Belum lagi buu. Hmm ibu masak apa harini😍? Tanya Cempaka dengan wajah senang. 'Jom turun dulu baru tahu ibu masak apa'. Ibu tunggu kat bawah ehh ?' Okey jap adik lipat telekung dulu'
Sangat lembut percakapan Puan Azizah terhadap anak bongsunya itu. Puan Azizah sangat lembut orangnya, tetapi ada tegasnya . Puan Azizah seorang Pensyarah di sebuah University dan sangat di senangi di kalangan pelajar beliau kerana sikapnya yang lembut itu.
Puan Azizah mempunyai tiga orang cahaya mata iaitu Harith Asfan, Cempaka Camellia dan Cempaka Carissa. Camellia sudahpun berumah tangga dan kini kakanya mempunyai keluarga sendiri . Asfan pula masih solo dan menguruskan syarikat keluarga mereka .Kini di dalam rumah agam itu hanya tinggal mereka bertiga iaitu Tuan Edruce, Puan Azizah dan Cempaka Carissa.
'Buuuu sedapnya masak lemak ketam ni, dah dua kali adik tambah'kata Cempaka. 'Dah sedap makan puas puas😊. Ibu memang masak lebih sikit sebab makngah dengan ika nak datang malam japgi. Ika pun suka jugak kan masak lemak ketam ni. Ika tak bagitahu kamu ke ? Hmm takde pulak. Maybe she want suprise me😚balas Cempaka.
'Macam mana dengan pelajaran kamu adik ? Dah nak exam sem 2 kan ? Tanya abinya. 'Alhamdullilah abi okey jee😊. Kalau perlu apa apa bagi tahu abi okey'? Tuan Edruce dan Puan Azizah menemani putri bongsunya itu menjamu selera.
Cempaka bukannya tidak dapat menyambung pelajaran ke University malah keputusan SPM sangat membanggakan keluarganya,tetapi dia mahu meghabiskan belajar di tingkatan enam. Paling kukuh alasannya, kerana dia tak nak buang masa. Katanya lepas habis tingkatan enam dia boleh sambung Degree terus. Ibu dan Abinya hanya mengikuti kehendaknya asalkan dia mahu belajar.
'Haa esok jangan lupa, ibu dah pesan nasi lemak dekat makcik Ina untuk kamu dan kawan kawan yang lain. Sebelum pergi ke sekolah singgah dulu kat kedai makcik Ina.' Yee buu adik tak lupa. ' ibu takut kamu lupa je, ibu kan kena keluar awal'
Memang sudah jadi tabiat Puan Azizah setiap hari jumaat dia akan bersedekah dan termasuklah memberi makanan kepada kawan kawan anaknya. Katanya berkongsi rezeki itu adalah satu hal yang sangat indah.
Selepas makan mereka bertiga duduk di ruang tamu menonton televisyen. Ibu dan Abinya rancak bersembang. 'Harith dah lama tak datang sini kan buu ? Kata Tuan Edruce. Tapi dia ada la jugak call dengan whatsapp saya. 'Haritu dia ada call saya, dia dah balik sini. Katanya dia baru pindah sini sebab dapat bertugas kat sini. Balas Puan Azizah.' Ajak la dia datang sini, rindu saya dekat dia'
'Abiii kan abang baru je balik haritu. Lama apanya' Celah Cempaka. 'Haa itula kalau orang tua sembang jangan menyampuk'tegur Abinya. 'Yee sorry. Tapi betul la adik cakap.
'Bukan abang la, ni abang Harith sorang lagi tu,yang kitaorang selalu cerita dekat adik tu'.
'Ouhh abang Harith yang tu, kebetulan nama dia pun sama dengan abang asfan😅. Adik tak pernah tengok dia, ajak la dia datang sini ibu'.
'Yee nanti ibu ajak dia datang sini'.
Cempaka tidak pernah berjumpa dengan Abang angkatnya sebelum ini. Dia tahu bahawa ibu dan Abinya mempunyai anak angkat tetapi dia tidak pernah berjumpa. Hanya kakak dan abangnya sahaja yang pernah berjumpa. Sebelum ini Cempaka tinggal di asrama dari tingkatan satu sehinggalah tingkatan lima. Jadi wajarlah kalau dia tidak mengenali abang angkatnya itu.
YOU ARE READING
Kita Ditakdirkan Bersama
RomanceHarith Razman seorang anak yatim piatu dan disayangi oleh keluarga angkatnya iaitu Puan Zainab dan Tuan Edruce . Ibu dan Abinya mahu jodohkan dia dengan adik angkatnya iaitu anak kepada ibu dan abinya Cempaka Carissa . Mampukah Campaka carissa dapat...