Bab 22

64 3 0
                                    

Harith menghubungi Cempaka .

'Are you crazy pretty ? Kenapa awak tak bagitahu saya tangan awak cedera ? Harith bagaikan orang gila bila dapat tahu cempaka cedera disebabkan dia .

'Ishh sir ni sikit jelaa . Tak payah la nak marah marah .

'I think i have to see your officemate !

'No janganla sir . Cukup la abang dah macam orang gila tadi . Ni sir pulak ke nak jadi ?

'Jadi what ?

'Ishhh . Sir jangan datang office ehh kalau takde urusan . Pesan cempaka . Lagipun abang dah ambil tindakan dah kat dia .

'Next time kalau ada apa apa bagitahu saya boleh tak ? Jangan bagi saya risau boleh ? Pujuk Harith

' yee bos lain kali saya bagitahu okey ? Saya hang up dulu . Byee

'Hmm take care your self pretty . See you . Bye iloveyou '

'Byee

Mereka menamatkan perbualan .

Dinner .....

Asfan menjemput Fatin dirumahnya . Manakala Harith sudahpun berada di rumah . Cempaka pula sibuk tolong ibunya memasak . Masak macam nak kenduri pula.

'Ada apa apa ke malam ni abi ? Tanya Harith
'Hmm Asfan nak bawak balik someone katanya . Ibu kamu tu dah tak sabar tu haa . Tak lama lagi dapat dua menantu la dia tahun ni' balas Tuan Edruce.
'Ouh patut laa meriah jee ha'
'Kamu macam mana ? Betul ke lepas Asfan kawin baru kamu nak kawin? Tanya Tuan Edruce
'Saya ikut je abi. Mana mana pun okey.
'Kamu tu jangan ikut sangat si Cempaka tu . Kalau kamu nak kawin dulu abi setuju je . Nanti Abi sembang dengan dia .
Harith hanya menghadiahkan senyuman .
Selang beberapa minit Asfan pun sampai bersama Fatin . Seperti biasa Asfan akan membuka pintu untuk Fatin .

'Bos saya takut laa nak jumpa family bos .
'Takut apanye ? Relax je okey ? . Dah jom masuk .
Fatin merasakan Asfan pada malam ini sangat romantik . Percakapannya sangat lembut .

'Assalamualaikum ' . Harith memberi salam
'Waalaikumusalam ' jawab mereka berdua yang berada di ruang tamu.
'Ouh dah sampai ? Masuk masuk . Pelawa Tuan Edruce.
'Assalamualaikum ' Fatin memberi salam . Dia terkejut melihat kehadiran Harith Razman di situ .
Dia menunduk pada Harith tanda hormat .
'Duduk Fatin . Jap abi panggil ibu . Awakkkkkk ni dah sampai haa . Jerit Tuan Edruce .
'Ehhh dah sampai pun haaa. Eee cantiknya bakal menantu kita bangg'. Jom kita pergi makan dulu baru kita sembang okey ? Puan Azizah sambut tetamu tetamunya itu . Ariq jom.
Fatin terus mendapatkan Puan Azizah untuk bersalam .
Cempaka keluar daripada dapur dengan membawa satu jug air dengan sebelah tangan . Harith melihat Cempaka dengan jug air dan terus mendapatkannya .
'Ishh awak ni dah tau tangan tu ada sebelah je mintak la tolong . Harith mengambil jug air daripada tangan Cempaka .
'Hmm tenkiu sir. Heee
'Lain kali minta tolong . Faham ?
'Yeee🙄
Mereka mengukir senyuman bila melihat kemesraan Harith dengan Cempaka . Tetapi tidak bagi Fatin . Dia sedang bingung apa yang jadi sekarang .
'Adikkk kan ibu cakap jangan angkat apa apa . Tangan tu kan sakit lagi . Degil betul budak ni' marah ibunya .
'Yeeee bu . Akakkkkk dah sampai pun . Cempaka berlari anak untuk dapatkan Fatin . Cempaka terus memeluk Fatin . Fatin membalas pelukannya .
'Jom kita pergi makan dulu . Makanan dah siap tu ' ajak Cempaka.
Mereka berjalan ke meja makan kecuali Harith .
'Ehemm'
Cempaka menoleh .
'Ehhh lupa pulak . Hehehe jom jom pergi makan.
'Sampai hati lupa kat saya😞
'Eeeee mana ada lupa, saja je laa. Heeee jom
Harith hadiahkan senyuman untuk Cempaka . Walaupun tengah sakit ceria sahaja wajahnya . 'You are amazing girl Carissa' bisik Harith dalam hati .

Mereka semua sedang menikmati makan malam yang dimasak oleh Puan Azizah dan dibantu oleh Cempaka .
.....
Selesai makan mereka terus menuju ke ruang tamu dan dihidangkan dengan kopi .

'Fatin duduk sini dengan siapa ? Tanya Puan Azizah
'Fatin duduk sorang jee kat sini'
'Ouhh Kampung kat mana ?
'Fatin takde kampung. Balasnya dengan senyuman
''Mak ayah Fatin duduk mana ?
'Fatin anak yatim piatu . Takde siapa siapa . Lepas keluar dari rumah anak yatim Fatin terus sambung belajar . Pastu kerja dekat company Tuan Asfan .
'Ouhh maafkan makcik Fatin . Makcik tak tahu . Rasa serba salah Puan Azizah dibuatnya bila tanya soalan begitu .
'Ehh takpe la Puan .

Cempaka dan Asfan turut terkejut mendengar kisah Fatin . Tak sangka seorang periang tetapi ada kisah sedih sebaliknya .

'Tak payah la panggil Puan. Panggil je ibu . Practise dari sekarang . Muka Fatin terus berubah bila Puan Azizah berkata begitu .

'Ni ibu nak kenalkan , ini anak angkat ibu Harith Razman . Fatin kenalkan ? Dan dia jugak bakal menantu ibu .
'Ouh yee kenal kenal . Ouh patut la rapat je dengan Cempaka☺️
'Dorang dah kenal lama sejak zaman sekolah lagi haa . Ariq ni dulu cikgunyee Cempaka . Terang Puan Azizah
Lagi la dia terkejut bila dengar Harith Razman seorang bekas guru .
Fatin hanya mengangguk .
'Hmm ibu,abi dengan abang sembang la dulu adik nak sembang dengan Ariq kejap .
'Ouh okey' balas Puan Azizah

Abangnya mengangguk tanda faham dengan tindakan Cempaka .Cempaka ingin memberi ruang kepada Abangnya untuk melamar Fatin . Dan dia juga tidak mahu Fatin malu kerana ada Harith .
Selepas Cempaka dan Harith keluar, Puan Azizah menghulurkan sekotak cincin berwarna merah.

'Fatin sudi tak terima anak ibu jadi suami Fatin ?

Fatin tergamam dengan tindakan Puan Azizah. Dia melihat Asfan . Riak wajah Asfan sangat tenang .

'Ehh i iii ibuu , kita kan baru kenal takkan la Ibu nak terima Fatin jadi menantu ibu .
'Fatin , cempaka hari hari cakap pasal kamu tau . Ibu tahu kamu seorang yang baik dan boleh jadi seorang isteri yang baik ' luah Puan Azizah
'Ishhh bos ni pun takkan la nak senyap je kot . Cakap la sesuatu . Yang ditenungnyee muka aku tu kenapa ' bebelnya dalam hati .
'Fatin awak sudi tak jadi isteri saya ? Kini Asfan pula bersuara .
'Hmm armm. 'Ya Allah malunya akuu . Bisiknya lagi dalam hati .
Fatin melihat wajah kedua ibu bapa Asfan menunggu jawapan daripadanya. Kalau dia menolak pasti hampa perasaan mereka .
'Tapi saya ni bukan orang senang . Mak ayah pun dah takde . Sebatang kara je . Luah Fatin
'Ibu tak kisah semua tu sayang . Tolong terima lamaran ibu
Fatin mengangguk tanda setuju .
'Terima kasih Fatin kerana terima anak ibu .
'Alhamdulliah. Ucap Tuan Edruce
'Thank you Fatin . Asfan mengucapkan terima kasih dan menghadiahkan senyuman paling bahagia . Niatnya untuk memperisterikan Fatin tercapai . .

Cempaka & Harith POV

Mereka berdua duduk di kerusi yang berada di halaman rumah .

'Sakit tak tangan tu? Tanya Harith risau .
'Hmm pedih sikit jee. Tak sakit pun . Cempaka terpaksa menipu takut Harith bersemuka dengan Ariana .
'Who that girl ?
'Who ?
' you know what i mean Carissa .
'Hmm kan dah janji tak nak cakap pasal ni lagi . Sikit jelaa.
'Masalahnya dia buat awak sebab saya . Saya kenal dia ke ? What her name ?
Cempaka membisu . Dia takut pada Harith .
'Answer me Carissa !
'A aa Ariana . Jangan la marah😥
'Saya tak marah saya cuma tanya je . Im sorry pretty'
Cempaka hanya tunduk . Sungguh malang nasibnya . Dahla tangan kena air panas pastu kena marah dengan buah hati pulak . Hmmm nasib kau la Cempaka .
'Saya nak percepatkan perkhawinan kita . Hujung bulan ni kita kawin .
'Whatt ? Hujung bulan ? Cepatnya sirrr😢
'No excuse anymore Carissa . Sepatutnya kita dah lama kawin tau'
'Hmmmm . Cempaka merungut .
'And one more thing , please dont call me 'sir' ! Dia menatap mata Cempaka . Cempaka pula terpandang mata Harith . Berdegup jantungnya . Malu pun ada . Cempaka terus mengalihkan matanya kerana malu .
'Hmmmm '
'Look at me Carissa .
'Taknakkkk malu laaa . Sir jangan la pandang macam tu🫣
Harith tersenyum melihat Cempaka . Merah padam mukanya kerana menahan malu .

'Abi yang suruh percepatkan perkhawinan kita and abang Asfan pun suruh kita kawin dulu .
'Hmm yela yelaa . Ishhh😤
'Yeahhhh good girl . Sambil menghadiahkan senyuman .





Sis dah takde idea . Sorry kalau tak best😬

Kita Ditakdirkan BersamaWhere stories live. Discover now