LAMAR

92 2 0
                                    

'Adikk lepas solat turun ke dapur ehh . Tolong ibu masak'.

Cempaka sudahpun dimaklumkan bahawa Harith akan bersama mereka untuk makan malam dirumah mereka .

'Yeeee bu' . Ibu ni kalau pasal anak angkat dia sorang tu, laju jeeeeeeeee . Hmmm . ' ehhh tiberrr kutuk ibu sendiri . Hehehe sorry buuu . Cempaka bercakap dengan diri sendiri .

Selepas dia menunaikan solat, dia terus turun ke dapur untuk membantu ibunya memasak .

'Ibu nak masak apa malam ni ?
'Ibu dah settle masak ketam tadi . So sekarang ibu nak masak ikan pulak . Kamu ada nak tambah apa apa ke ?
'Ketam tu ibu masak apa?
'Mestila masak lemak cilik api'
'Waaaaa cantikk buuuuu👌🏻hmm kalau macamtu adik tolong goreng sayur laa' .
..........
'Patut ke aku lamar dia malam ni ? Ke aku nampak gelojoh sangat ? Kalau aku tak lamar kang melepas aku. Cincin dah lama aku beli . Arghhhh lamar jelaa ibu dengan abi pun dah lama tunggu ni ' .
Harith siap siapkan diri. Dia mengenakan kemeja putih dengan jeans biru . Gayanya sangat simple tapi dapat memukau para para gadis .
Selepas dia bersiap dia mengambil cincin didalam laci biliknya . Dia berharap Cempaka akan menerima dia
....
Mereka bertiga berbual di ruang tamu sementara menunggu gmhidangan siap .

'Abi makanan dah siap . Ibu panggil makan' . Cempaka memberitahu Abinya makanan sudah pun siap dihidang . Harith duduk berhadapan dengan Cempaka . Seperti biasa Harith akan terpegun dengan Cempaka . Cempaka memakai abaya dan tudung sarung . Sangat simple tetapi cantik .

'Abi je ke ? Abg Ariq, abg Asfan ? Tanya abinya .
'Alaaa sekali la Abiii . Cepat laa ibu dah panggil tu' . Abinya hanya tersenyum dengan telatah anak bongsunya itu .

Di meja makan .......
Cempaka duduk bersebelahan dengan ibunya manakala Asfan bersebelahan dengan Harith . Cempaka berhadapan dengan Harith .

'Ambil lauk tu Ariq . Jangan segan segan ibu masak banyak untuk anak ank ibu' .
'Tenkiu buuu'. Balas Harith .
'Macam mana kamu Harith company okey kee ? Tanya Tuan Edruce .
'Alhamdulliah semua okey je Abi . Cuma lepas arwah Pakcik Ilyas takde tu Ariq susah sikit la sebab Ariq tak pernah handle company kan' balas Harith .
'Takpe slow slow . Kalau Ariq perlukan apa apa Abi dengan Asfan ada . Let me know okey ?
'Baik abii '
'Hmm kamu pulak abang, dah ada calon kee ? Tanya Tuan Edruce kepada satu satunya anak lelakinya itu .
Tersedak Asfan bila abinya tanya hal jodoh .
''Hukkk hukk . Asfan menyambar segelas air .
'Belum ada jodoh la Abi . Asfan nak bagi adik kawin dulu' .
Kini Cempaka pulak yang tersedak dengan serangan abangnya . Asfan puas hati kenakan adiknya selepas malukan dia di hadapan Fatin .
'Ishhhh apa abang ni. Abang tu dah tua . Abang la kawin dulu . Adik muda lagi . Jauh lagi perjalanan' . Balas Cempaka .
'Arghhhh takde takde abang nak adik yang kawin dulu' .
'No ! Adik taknak kawin lagi ' . Harith tak senang duduk mendengar luahan Cempaka . Dia berharap Cempaka akan menerima lamarannya pada malam ini . Tetapi harapannya seperti kabur .
'Ibu nak tahu tak adik nakal gila dekat office . Mentang mentang la dorang tak tahu dia siapa, dia boleh je sound abang kat office . Dah la depan staf pulak tu' . Luah Asfan .
'Mana ada adik sound abang . Adik cuma nak kenenkan abang je . Betul tak bu ?
'Yang itu ibu setuju ' . 'Hehehehe . Cempaka buat tanda thum up pada ibunya .
Harith suka melihat suasana keluarga Cempaka . Dia dah lama tak rasa dalam keadaan begitu . Mujur Puan Azizah mengambil berat terhadap dirinya .
'Abang nak tahu tak ? Kak Fatin tu sebernanya kan ada hati kat abang . Abang je buta tak tahu apa apa' Cempaka tak habis lagi mengusik abangnya .
'Arghh diam la' . Balas Asfan .
'Adik tak akan kawin kalau abang tak kawin . Got it' . Mereka semua memandang ke arah Harith .
Harith terkedu dengan jawapan Cempaka .
'Arghhh nampaknya plan aku tak menjadi malam ni' . Luah hati Harith .
'Ishhh apa ni makan dulu . Nanti kita sembang' tegur Abinya .
........ .......
Selepas makan mereka bersembang diruang tamu .
'Ariq kamu dah ada calon ke ? Tanya Puan Azizah
Cempaka menunggu jawapan Harith .
'Hmm dah lama ada buuu . Tapi tak tahu la dia terima Ariq ke tak '
'Ouhh kalau macam tu buat apa tunggu lagi . Lamar la dia'
'Plan memang nak lamar, tapi Ariq takut dia taknak jee' .
'Belum cuba belum tahu Ariq '. Balas Puan Azizah
'Buu adik naik dulu laa . Adik ada keje nak buat ni Abang bagi banyak gilee keje kat adik' . Cempaka ingin melarikan diri . Dia sudah agak wanita bersama Harith tempoh hari adalah buah hatinya

'Arghhhh tiberrrr abang pulak disalahkan. Sakit hati la tu' . Asfan mengusik adiknya .
'Ehh duduk la dulu sembang dengan kitaorang . Harith nak cakap something dekat adik . Puan Azizah memudahkan urusan Harith .
Cempaka memandang Harith . 'Ishhh la dia ni, senyum lak macam tu nak buat aku cair la tu. Tapi kau memang hensem pun malam ni . Arghhhh'

'Nak cakap apa ?
Kamu berdua sembang dulu yee . Ibu , abi dengan Asfan naik dulu' . Mereka bertiga bangun untuk beredar. Mereka ingin Cempaka dan Harith bersembang dari hati ke hati . Kalu tak buat macam ni Cempaka tak akan bersemuka dengan Harith . Ini semua rancangan Puan Azizah untuk menyatukan mereka berdua .
'Buuuu jangan la tinggal adik'.
'Adik sembang dulu . Nanti ibu turun balik'
Mereka bertiga pun berlalu pergi . Kini tinggal mereka berdua sahaja .

Suasana agak canggung .
'Finally i can talk with you Carissa . I really really miss you Carissa' . Harith memulakan perbualan .
Cempak senyum sinis .
'After 4 years Harith . Sekarang baru Sir muncul . Whyy ?
'Saya ada sebab kenapa saya tak jumpa awak . Lagipun awak dah cakapkan dulu awak taknak jumpa saya selagi awak tak habis belajar' .
'Arghhh alamak kena batang hidung sendiri la pulak' bisik Cempaka dalam hati .
'Saya tahu . Tapi kenapa Sir bagi harapan kat saya? Hari hari saya tunggu Sir tahu tak. Sir takde pun mesej saya . At least mesej la saya .
'Im sorry Carissa . My fault'
Lepas Sir muncul depan saya, Sir cakap Sir rindu saya sedangkan Sir dah ada orang lain ! Sir nak main mainkan saya ke ? Ke Sir nak balas dendam kat saya . Air matanya hampir mengalir .
'No Carissa . I dont have anyone else . Please dont cry baby'😢Pujuk Harith .
'Tolong la, saya dah taknak ada apa apa hubungan dengan Sir lagi.
'No baby i love you so much . Saya tunggu awak sampai awak habis belajar tau . Saya pegang janji janji awak . And now saya nak tuntut janji awak. Saya tak suka orang yang mungkir janji. Saya akan explain kat awak kenapa saya menghilangkan diri . Tapi awak kena terima lamaran saya . Harith mengeluarkan sekotak cincin baldu berwarna biru .
'Carissa will you marry me ?🥺
Cempaka terkedu . Dia menyeka air matanya daripada mengalir .
'Please baby accept me'
'What are you doing Sir ? Marah Cempaka .
'Pleaseeee . Awak dah janji dengan saya . Kalau awak tak terima saya siapa yang nak kawin dengan saya ?
'Alahhh perempuan dengan Sir dekat Mall haritu . Ajak la dia kawin'
'Ouhhh sebab dia ke awak marah sangat ? Sayanggg itu anak arwah Pakcik Ilyas la. Saya bawak dia beli barang sekolah dia untuk masuk asrama . Dia dah takde siapa siapa macam saya jugak lepas Pakcik Ilyas meninggal . So saya la yang bertanggungjawab untuk jaga dia . Dan itu la salah satu sebab kenapa saya menghilangkan diri selama 4 tahun . Saya pergi Amerika untuk uruskan hal Company yang Pakcik Ilyas handle kat sana dulu . Sebab tula saya tak contact awak langsung sayang . Awak tahu tak betapa strugglenya saya masa tu , sebab saya memang tak tahu langsung pasal company . Tak mungkin saya tinggalkan wanita yang paling saya cinta. Tapi saya selalu tanya ibu pasal awak' . Luah hati Harith . Kini dia rasa lega selepas menceritakan hal sebenar pada buah hatinya .
Cempaka terdiam selepas mendengar luahan hati Harith . Dia menunduk .
'Sayanggg will you marry me ? Tanya Harith lagi.
Cempaka menatap mata Harith.
'I dont know Sir' balas Cempaka .
'Whyyyy ? Tanya Harith sedih
Cempaka pun tidak tahu kenapa dia cakap begitu . Dia tak tahu nak terima ke tidak walaupun dia sudah mendengar penjelasan Harith .
'Okey look , saya akan terima lamaran Sir kalau saya pakai cincin ni . Kalau saya pakai maksudnya saya terima Sir. Dan sir kena ingat saya akan berkhawin kalau abang Asfan dah kawin .
'Hmmm okey but please dont reject me okey ? And pasal Asfan you dont worry saya akan tolong awak untuk kenenkan dia dengan 'Fatin' . Okey ?
Wajah Cempaka tiba tiba berubah . Dia mengukir senyuman selepas Harith ingin menolongnya .
'You are so beautiful when you smile . Tolong jangan senyum macam ni dekat orang lain okey pretty ?
'Ehhh dia ni kawin pun tidak lagi nak jealous bagai . Pastu kejap baby kejap sayang kejap pretty' .
........ .....

Kita Ditakdirkan BersamaWhere stories live. Discover now