Ash, Ruby, Robin, Akaily dan Nayrael bersama pasukan tentera mula bergerak masuk ke kawasan hutan. Mereka akan sentiasa berhijrah supaya mereka tidak dijumpai oleh pasukan Tyzer dan Jazz.
"Ash, kita nak ke mana? Dah jauh masuk ke dalam hutan. Takut je ada haiwan liar" soal Akaily.
"Jangan risau. Aku ada satu tempat yang tak pernah orang lain pergi dan tiada siapa yang tahu kecuali aku"
"Cepat sikit, aku penat berjalan ni" ujar Robin yang kibas tangannya itu.
"Sabar lah sikit. Merungut macam perempuan" ujar Nayrael.
"Baiklah, kita sudah sampai"
Beberapa jarak di hadapan mereka kelihatan sebuah rumah banglo dua tingkat. Banglo itu dipenuhi dengan akar tumbuhan di dalam bangunan itu. Separuh banglo itu dimamah bumi seperti sudah lama ditinggalkan.
"Kita tinggal di sini. Jangan risau, semuanya lengkap cuma kalau nak mandi kalian perlu ambil air dalam perigi. Kalau nak masak perlu masak kat luar bukan dalam"
"Kau pernah datang ke sini ke, Ash?" soap Akaily.
"Pernah dengan keluarga aku. Kami kadangkala datang sini bila cuti. Jangan risau, bekalan makanan masih ada sebab aku datang ke sini beberapa bulan yang lalu"
Mereka pun memasuki banglo itu. Di dalam banglo itu tiada tumbuhan yang masuk ke dalam rumah. Sampah-sarap tidak bersepah di atas lantai. Tangga menuju ke tingkat atas dan ke tingkat bawah berada di ruang tamu.
"Ada tiga tingkat. Satu tingkat bawah. Kalau dilihat dari luar, macam dua tingkat tapi tiga tingkat"
"Besar juga banglo ni. Aku nak pilih bilik tidur. Aku seorang je yang ada di situ" Nayrael dengan segera mencari bilik tidur.
"Eh, sempat pula" mereka hanya geleng kepala.
Malam pun tiba. Mereka semua berkumpul di dalam sebuah bilik di bawah tanah. Bilik itu mempunyai sebuah meja panjang berwarna coklat gelap dan 12 buah kerusi.
"Ash, kita patut lawan dengan Jazz. Kalau terus dibiarkan, mereka akan tahu di mana pulau Ninga" ujar Akaily.
"Aku tahu tapi macam mana nak lawan dengan dia? Dia tidak mudah mati kan"
"Betul tu. Teera pun kita tak tahu dia ke mana" tambah Nayrael.
"Buat masa ini, kita hanya hidup di bawah bayangan. Cari makanan di kawasan bandar. Jangan lakukan apa-apa dahulu. Kita kena bertahan ya. Bawa bersabar" nasihat Ash.
Mereka semua angguk kepala. Teera yang hilang tanpa dikesani membuat mereka celaru. Keadaan negara yang tidak terurus malah dengan kehadiran Jazz.
[................]
Jazz dan kumpulan Tyzer berada di hadapan istana. Dia melihat istana itu yang tiada orang pun di situ. Pintu istana dibiarkan terbuka. Susunan perabot di dalam istana itu berterabur seperti sudah lama ditinggalkan.
"Cantik juga. Sudah lama aku tak keluar dari bumi. Banyak perbezaan juga. Boleh aku tinggal di sini?" soal Jazz
"Dah tentunya. Jangan risauz permaisuri Teera sudah tiada lagi kan"
"Dia ada tapi di dunia lain"
Jazz memasuki istana tersebut. Jantung dia terasa macam dicucuk jarum halus. Terus dia ingat sumpahan Atila terhadap dirinya "Tak guna. Masih ada lagi sumpahan ni"
"Jazz, kau tak apa-apa ke?" soal ketua kumpulan Tyzer.
"Kau klan Hyuga, betul tak?" ketua kumpulan Tyzer itu mengangguk kepalanya.
"Buka lah kerudung yang kau pakai tu. Tiada guna pun"
Ketua kumpulan Tyzer pun membuka kerudung yang dia pakai. Rambut warna hitamnya panjang hingga tahap punggung nya. Bulu matanya lentik dan tubuh badannya yang langsing.
"Tak sangka kau perempuan rupanya. Boleh tahu apa nama kau?" soal Jazz.
"Nama aku? Tak perlu rasanya. Macam mana kau tahu aku klan Hyuga"
"Aku dapat rasakan klan Hyuga masih hidup. Mikael Hyuga, kau kenal tak dia?" soal Jazz.
"Tak"
"Dia adalah sedara kau. Dia sekarang berkerjasama dengan Teera dan Hana untuk membunuh aku. Kau tahu kan klan Hyuga mempunyai kuasa istimewa"
"Aku tahu tapi aku tidak pasti pula tentang klan Hyuga. Aku hanya diberitahu ibu aku istimewa kuasa klan Hyuga tapi bukan tentang klan Hyuga"
"Kau boleh bantu aku?" soal Jazz.
"Apa-apa saja asalkan kau musnahkan bulatan elemental dan bunuh semua puak. Aku tak nak alami peristiwa lalu"
"Bagus. Kau bantu aku masuk ke dunia lain bunuh Mikael"
"Eh, itu mustahil. Aku bukan pengguna kuasa mimpi. Kalau kau nak bunuh dia, kau perlu sediakan gambar full body. Rambut dia dan kuku dia. Kau boleh dapatkan?" soal ketua kumpulan Tyzer.
"Aku tak boleh dapatkan. Cuba kau cari klan Hyuga yang lain. Setahu aku, kalian boleh cari sedara kalian sendiri"
"Aku tak nak cari mereka. Aku serik untuk cari mereka" bangkah ketua kumpulan Tyzer.
"Kau ni dah kenapa. Ada sesuatu yang berlaku ke antara kau dengan klan kau?"
"Tiada apa-apa. Aku minta diri dulu" ketua kumpulan Tyzer beredar dari situ.
"Pelik betullah"
Kumpulan Tyzer masih mencari sisa penduduk di kawasan persekitaran pusat perlindungan namun mereka tidak menjumpai. Mereka harus ketemui penduduk untuk dibawa oleh Jazz.
Sementara itu Yeager dan rakannya yang bersembunyi di sebalik semak. Mereka dapat saksikan pembunuhan kejam terhadap penduduk di situ oleh seseorang lelaki.
"Hei, Jazz. Apa kata kita balik ke pulau Ninga?" cadang Carla.
"Kau tak nampak ke tadi, bertapa hebatnya lelaki itu. Aku nak berlawan dengan dia lah"
"Yeager, aku rasa itu Jazz. Baik kau hentikan Nia kau saja" nasihat John.
"Mustahillah. Takkan orang yang dah mati hidup balik"
"Jazz tidak mati. Dia hanya ditidurkan saja. Kau tak belajar ke?"
"Ah, aku tak percaya juga. Aku nak jumpa dia lah"
"Suka hati kau lah Yeager. Kami tak nak masuk campur. Kalau kau nak jumpa dengan dia, jumpa lah seorang diri. Kami tak nak. Kami nak balik" ujar Carla. John setuju dengan cadangan Carla.
"Hei, apa ni. Kata nak teman aku"
"Maaflah, Yeager. Kalau sampai tahap salah kita yang telah bangunkan Jazz dari tidur baik kita undur diri. Aku tak nak lakukan apa-apa lagi" ujar Carla.
"Aku setuju cakap Carla"
"Kalian nak balik macam mana? Kan ada penjenayah yang jaga kawasan jeti. Bahaya kalau mereka tahu mana pulau Ninga"
"Kami ada di persekitaran Digra. Kalau kau nak lawan dengan Jazz lawan lah. Kami takkan hanya biarkan. Cuma satu je aku pesan, jangan beritahu Jazz mana pulau Ninga. Apa pun terjadi jangan beritahu dia" amaran Carla.
"Aku tahu lah. Aku pergi dulu. Cari lah sisa penduduk di sini. Mana tahu mereka masih di sini" Yeager meninggalkan Carla dan John di situ.
"Kita nak ke mana, Carla?" soal John.
"Kita cari makanan dulu. Takkan kau tak lapar. Lepas tu kita tumpang sebuah rumah untuk tidur dan mandi"
"Idea yang bagus"
John mengikut Carla. Mereka bertiga berpisah mengikut haluan masing-masing cuma John dengan Carla.
YOU ARE READING
Queen Teera
FantasyBook one : Legend of Teera. (Digalakkan untuk baca buku pertama) "Menjadi pemimpin merupakan tanggungjawab yang besar yang saya laksanakan. Bukan saja adil pada rakyat malah adil juga pada alam" Teera bertanggungjawab untuk mencari jawapan sejarah 1...