Jazz akhirnya bangkit dari tidur yang lama. Dia memandang ke arah beberapa puak berada di situ "Kalian kah yang bangkitkan aku dari tidur?"
"Ya, kami yang bangkitkan kau, Jazz" ujar si ketua kumpulan Tyzer.
"Jadi, kau nak aku bunuh pengguna kuasa elemen?" soal Jazz.
"Ya"
"Aku akan bantu kau bunuh semua pengguna kuasa, tak kisah siapa pun yang tinggal. Kau setuju?" soal Jazz.
"Bunuh semua pengguna kuasa. Mereka tak layak hidup. Dunia ni hanya perlu satu puak dan tiada kuasa" kata salah seorang anak buah kumpulan Tyzer.
Jazz tersenyum sinis "Baiklah, esok kita berangkat dari sini pergi ke Digra"
"Baiklah"
Kumpulan Tyzer berehat seketika. Mereka menarik lafaz lega seketika "Yeah!"
"Yeah! Akhirnya Jazz dapat dibangunkan. Kita boleh bunuh semua pengguna kuasa elemen" sorak mereka dengan gembira.
[.................]
Teera, Hana, Nayrael, Akaliy, Robin, Ruby dan Ash merasakan gegaran di tanah. Sama juga dirasai oleh unit tentera. Mikael dan burung phoenix tersebut mendekati Teera dan Hana.
"Teera dan Hana. Kalian pengguna kuasa lagenda bukan?" soal Mikael.
"Macam mana kau tahu aku dan Teera pengguna kuasa lagenda?"
"Aku cuma agak je. Jadi, kalian berdua memang pengguna kuasa lagenda?" soal Mikael.
"Kalau ya, macam mana?"
"Saja tanya. Salah ke?" Mikael menepuk bahu Hana.
"Apa yang berlaku? Kenapa tiba-tiba berlaku gegaran?" soal Nayrael yang mengigil ketakutan.
"Jazz dah dibangkitkan" jawab Mikael dengan selamba.
"Cepatnya diorang jumpa pulau tu" terkejut si Robin.
"Jadi, apa kita nak buat apa, permaisuri? Jazz dah keluar" Mikael saja bertanya soalan begitu.
"Eh, bising lah kau. Siapa kau nak suruh-suruh orang?" soal Ash yang tidak puas hati.
"Eh, betullah aku tanya. Jazz dah bangkit. Apa yang kita patut lakukan? Kalian nak kena bunuh ke dengan Jazz. Cepat lah bertindak" tegas Mikael. Mereka bertujuh termasuk burung phoenix itu terkejut dengan perubahan Mikael.
"Betul kata, Mika. Kita tiada masa sekarang. Apa kita perlu buat?" soal Nayrael.
"Aku rasa baik korang semua sembunyikan diri" cadang Mikael.
"Kenapa pula nak sembunyikan diri? Kita boleh lawan apa si Jazz tu" bangkah Ruby.
"Jangan mengarut. Jazz susah di kalahkan. Baik korang sembunyikan diri. Ada tempat untuk bersembunyi tak?" soal Mikael.
"Ada" jawab Teera.
"Bawa semua orang tak kira puak pergi ke tempat persembunyian itu. Nanti kita bincangkan rancangan untuk kalahkan Jazz. Bawa mereka ke tempat persembunyian" suruh Mikael.
Teera mengikut apa yang apa yang disuruh oleh Mikael. Dia menyuruh para unit tentera dan beberapa puak yang belum berangkat ke pulau Ninga pergi ke tempat persembunyian. Mereka bergegas masuk ke tempat persembunyian seperti yang disuruh.
1 jam kemudian, mereka yang masih tertinggal masuk ke dalam tempat persembunyian. Mikael menarik lafaz lega. Itu saja yang boleh lakukan.
"Dengar, mungkin Jazz akan serang kita esok. Sebab itu, kita kena bersembunyi sementara waktu" ujar Mikael.
YOU ARE READING
Queen Teera
FantezieBook one : Legend of Teera. (Digalakkan untuk baca buku pertama) "Menjadi pemimpin merupakan tanggungjawab yang besar yang saya laksanakan. Bukan saja adil pada rakyat malah adil juga pada alam" Teera bertanggungjawab untuk mencari jawapan sejarah 1...