5. Siren (part 1)

110 10 1
                                    

Kami berenam terkejut melihat ikan duyung perempuan itu yang bernama Cerni bertukar menjadi duyung. Duyung yang kami cari.

"Kenapa tak cakap awal-awal kau tu duyung?" soal Ash.

"Eh, apa panggil kau. Panggil akak. Akak tua dari korang tau. Jadi, hormat akak ni"

"Apa saja lah. Kita dah jumpa ikan duyung ni kan? Lepas tu nak buat apa?" soal Ruby.

"Supaya kita dapat bernafas dalam laut lah. Ikan duyung ni boleh beri kota oksigen dan dia juga boleh tunjukkan di mana kota Atlantis" jawab Teera.

"Tepat. Beri 10 markah untuk Teera"

"Apa yang ditunggukan? Jom ke dasar laut"

"Sabar lah. Korang perlu makan rumpai ni" Cerni beri kami rumpai setiap seorang.

Kami makan rumpai tersebut. Rasanya pahit di lidah tapi manis di tekak. Setelah selesai, Cerni ajak kami masuk ke dalam laut. Kami mampu berenang dalam laut dengan senang.

"Selain memberi oksigen, rumpai ajaib ini juga membantu orang yang tak pandai berenang menjadi pandai berenang" terang Cerni tanpa dipinta.

"Oh"

"Eh, tuanku bawa buku kota Atlantis?" soal Cerni.

"Ya"

"Tak perlu susah-susah, tuanku. Saya tahu di mana kota Atlantis tu"

"Tapi musnah berekor sembilan tu cakap kena selesaikan kuis dalam buku ni baru boleh ke kota Atlantis"

"Hmm, betul kata musnah berekor sembilan. Kadangkala saya lupa jalannya, jadi terima kasih bawa buku tu"

"Er, Cerni. Boleh kami tanya sesuatu?" soal Robin.

"Apa dia?"

"Akak tahu kan di mana kota Atlantis tapi kenapa akak tak ambil saja buku sejarah tu?" soal Akaily.

"Soalan yang bagus. Pertama, akak perlu bawa seseorang untuk masuk ke kota Atlantis. Kedua, akak nak seseorang yang cari akak untuk ke dasar laut. Ketiga, akak tak boleh ambil buku tu"

"Kenapa akak tak boleh ambil buku tu?" soal Nayrael.

"Atas sebab-sebab tertentu. Maaf, akak tak boleh beritahu sebabnya"

"Tiada masalah"

"Akak Cerni, lama ke perjalanan ke kota Atlantis?" soal Teera.

"Tak lama juga. Ia mengambil dalam masa seminggu"

"Seminggu dia cakap tak lama?" soal Ruby.

"Kamu akan berlawan dengan seekor makhluk bila kamu hampir sampai di sana"

"Makhluk apa tu, akak?" soal Ash.

"Siren"

"Siren? Adakah siren ambulans atau siren bomba?" gurau Robin.

"Bukan. Siren adalah makhluk pemakan daging. Bentuk siren seperti ikan duyung cuma bezanya mereka mempunyai sisik di belakang badan mereka manakala kuku mereka sangat tajam. Mereka mempunyai gigi taring yang panjang serta tajam. Mempunyai wajah yang buruk serta menakutkan"

"Akak takutkan kami ke apa?" soal Nayrael.

"Akak tak takutkah korang berenam. Akak cakap perkara yang sebenar. Akak pernah terserempak dengan mereka"

"Macam mana akak boleh kalahkan mereka?" soal Teera.

"Senang saja. Larikan diri"

"What? Larikan diri?" soal Akaily.

Queen Teera Where stories live. Discover now