13. War 4 (Lost memori)

89 13 0
                                    

23 tahun pengguna elemen hidup dalam ketakutan. Mereka putus harapan untuk hidup. Bilangan mereka makin sedikit. Hanya tinggal beberapa saja.

"Apa yang kita perlu buat?" soal salah seorang dari mereka yang putus asa.

"Adakah kita akan mati?"

Kecewa...

Pudar...

Putus asa...

Semuanya bercampur dalam perasaan mereka. Mereka tak tahu apa yang perlu lakukan. Jazz meragut nyawa orang serta puak lain.

"Aku ada jalan penyelesaian" ujar seorang pengguna elemen tanah.

"Apa rancangan kau?"

"Tanam Jazz ke dalam tanah atau lebih tepat tidurkan dia"

"Tanam?" soal seorang perempuan.

"Ya, itu lah saja-saja nya cara nak elak dia bunuh pengguna kuasa dan puak. Dia masih hidup tapi dia takkan keluar dari tanah kecuali dengan syarat tertentu"

"Baiklah, macam mana nak tanam dia ke dalam tanah?" soal seorang perempuan.

"Aku nak pengguna elemen air menolak dia dengan air sekuat yang mungkin. Selebihnya biar aku yang uruskan dia walau aku mati"

"Kau biar betul?" terkejut mereka.

"Ya, aku betul. Aku akan korbankan diri aku untuk selamatkan kita semua. Jangan risau, korban satu tapi semuanya selamat"

"Tapi..."

"Jangan risau. Aku pasti semua ni akan berlaku. Mari kita lakukan sekarang"

Mereka bersetuju walau mereka tak rela. Mereka merancang untuk menidurkan Jazz walau untuk sementara waktu.

Pada suatu malam ketika semua ahli kumpulan Tyzer sedang tidur kecuali Jazz. Matanya belum kelat lagi. Dia menyilang kakinya menikmati permandangan di langit.

"Bosannya. Bila lah lagi aku nak bunuh? Aku tak boleh bunuh kumpulan Tyzer. Macam boneka juga aku ni" keluh Jazz.

Jazz dapati batu-batu kecil bergegar secara perlahan. Dia dapat rasakan tanah bergerak membuat dia terasa pelik "Gempa bumi ke"

Air menitik di leher Jazz. Apabila dia pandang belakang, dia dapati ombak besar menolak dia serta ahli kumpulan Tyzer yang lain. Mereka yang tertidur terbangun.

"Tsunami ke apa?"

"Apa yang berlaku?"

"Ah, selamatkan aku!"

Jazz cuba lawan arus air tersebut tetapi tak boleh. Dia terus ditolak ombak itu sepertinya badannya diikat sesuatu. Dia dibawa arus jauh dari semua orang sampai di tengah laut.

"Oh, Ada seseorang nak lawan aku ke?" senyum sinis Jazz. Dia bersiap sedia untuk berlawan.

Jazz yang tenggelam dengan air kini terduduk di permukaan tanah. Jazz dapati beberapa pengguna elemen di situ mengepung dirinya. Pulau itu dikelilingi pokok secara tiba-tiba. Badan Jazz diikat dengan akar pokok.

"Korang semua pergi. Biar aku uruskan dia seorang diri" ujar pengguna elemen tanah.

"Tapi..."

"Pergi. Jangan risaukan aku"

Mereka pergi meninggalkan pengguna elemen tanah yang keseorangan bersama Jazz. Pengguna elemen tanah itu menolak pulau yang terbentuk lebih jauh dari Digra.

"Kau nak lawan aku seorang diri? Kau memang berani"

"Ya, aku akan lawan kau" serius si lelaki tersebut.

Queen Teera Where stories live. Discover now