18

83 24 0
                                    

"Itu je? Itu je yang jadi?" Dayoung menyoal dengan nada tidak puas hati.

"Itu je lah," balas Bitna.

Malam itu, dia ke rumah Dayoung bersama Yena. Rancangan mereka adalah untuk mencuba pakaian baru yang akan dipakai pada prom night nanti. Sekaligus menonton video tutorial bersolek di Youtube.

Dan sebagai kawan baik, sudah tentu Bitna menceritakan apa yang terjadi di bilik Wooyoung petang tadi.

"Kau patut teruskan je lepas Aunty Jung pergi," ujar Dayoung.

"Betul. Bukan selalu peluang datang," sokong Yena.

"Tapi kalau kitorang betul-betul kiss pun, mesti kitorang akan jadi awkward lepas tu. Lain lah kalau kitorang bercinta," balas Bitna.

Dayoung yang mendengar itu meletakkan berus soleknya. Dia bangun dan mengambil tempat di atas katil bersama Yena dan Bitna membentuk sebuah bulatan.

"Yaa, aku rasa kau patut luahkan je perasaan kau pada dia," kata Dayoung.

Bitna diam. Dia akui yang perasaannya pada Wooyoung mula berubah sejak beberapa bulan yang lalu. Sejak dia mula rasa cemburu setiap kali melihat Wooyoung melayan pelajar perempuan di sekolah.

Dia cuba menafikannya, namun dia gagal. Lebih-lebih lagi setelah apa yang terjadi pada malam mereka menceroboh masuk tadika lama mereka itu. Dia mula yakin perasaannya itu bukan lagi sekadar perasaan antara kawan.

"Kalau dia tak terima? Dia kan anggap aku ni kawan baik dia je," Bitna bermain dengan jarinya.

Itulah yang merisaukannya. Dia dan Wooyoung sudah berkawan sejak masih kecil. Terlalu banyak rahsia antara mereka yang dikongsi bersama. Hubungan mereka bagaikan adik-beradik. Dia risau jika Wooyoung tidak boleh menerima perasaannya.

"Belum cuba, belum tahu. Lagipun semua orang tahu, lelaki dengan perempuan mana boleh jadi kawan baik," Dayoung cuba meyakinkan Bitna.

"Betul. Kalau korang bercinta, tak banyak yang akan berubah pun. Sebab korang berdua memang selalu bersama, jadi tak pelik," tambah Yena pula.

"Jadi, aku patut luahkan perasaan aku?" sekali lagi Bitna memerlukan kepastian.

Dayoung dan Yena mengangguk serentak.

"Prom night nanti. Itu waktu yang sesuai untuk kau luahkan semuanya. Biar malam tu jadi betul-betul istimewa," ujar Dayoung lagi.

With You Where stories live. Discover now