الفصل ٤١

119K 3.9K 1.7K
                                    

فصل ٤١

رواية جريمة عشق 5

                              (مملكة ميراث العشق)

الحمد لله وحده.

وظيفة شهر رجب الحرام: المبالغة في التوبة والتحرُّزِ من المعاصي وغلقِ مداخلِ الهوى.

راقب رجبَك، واعزم على نفسك أن تترك العصيان، احسب لنفسك واكتب لها وعدَّ عليها عدًّا.
جاهدها وإن تأبَّت عليك وتمنَّعت.
سوف تتصنَّع لك، وتسوَّف، وتقول: العمر مديد.
حايلها، وتصنَّع لها، وعِظْها.لا تصدِّقها،

وقل لها: كم خدعتِني، فلا والله؛ لا أدعك إلى أن تتمكّني، فتأمني.

وابدأ من الآن في التصالح مع القرآن، قبل حلول شعبان، ثم رمضان.

================================

                        بسم الله نبدأ.

اسم الكاتبة الحقيقي/ شريهان ابراهيم
وإسم الشهره... مريم نصار.

شركه العدوي.

  في مكتب مراد.

مراد قاعد فاتح اللاب توب وبيراجع ع الملفات.. وحاسس بالملل..وقفل اللابتوب. وفتح تليفونه على الاستوديو وجاب الصور وشاف صورة لفريحه وهي في مرحله الجامعه..
وافتكر مواقفه معاها لما كان بيروح لها المزرعه وضحك. وحس بالحنين ليها..واتصل عليها..

عند فريحه.

قاعده في اوضتها بتعمل أشغال يدويه لأحفادها وفونها رن وأبتسمت وردت على طول..وقالت بابتسامة جميله.

ـ السلام عليكم يا مرادي.

مراد : أبتسم وعليكم السلام يا روح قلب مرادك. عامله ايه يا بت يا فريحه؟!

فريحه : بابتسامة رضا..الحمد لله انا كويسه وبخير طول ما انت بخير يا حبيبي.

مراد : رجع بضهرو ع الكرسي وقال.. انا قاعد في المكتب وانتي على بالي، ونفسي اكلمك من بدري ومش عارف أركز، قولت لا بقى اتصل أخد الجرعه علشان اعرف أشتغل.

فريحه : ضحكت بسعاده وقالت.ماتحرمش منك يا حبيبي.. لكن أنت بقى على طول على بالي.

مراد : حبيبي انت والله.. بتعملي ايه يا قمر.

فريحه : انا قاعده بعمل بلوفر شغل تريكو ل يزن ويامن وجنى.

مراد : كشر عينيه..وقال شغل تريكو؟ وأنتي من امتى بتشتغلي تريكو؟

فريحه : قالت. انا من فتره باخد كورس على الانترنت..اتعلمت فيه الاشغال اليدويه وبجد يا مراد  جميله جداً.. انا عملت فستان صغير على قد راتيل بنت آريان..
. لكن مستنياك لما ترجع وتشوفه وتقول رأيك في أول حاجه اعملها..
انا شغاله عليه بقالي فتره والحمد لله تمارا ولدت ونقدر نقدمه ليها.

جريمة عشق 5 (مملكة ميراث العشق)بقلم/مريم نصارحيث تعيش القصص. اكتشف الآن