ADRIAN yang ralik dengan telefonnya, sudah merasa matanya hendak terlelap dengan sendiri. Mengantuk. Lama sangat Arfan pergi beli hadiah.
Pintu utama rumah terbuka. Susuk tubuh wanita yang di sangat kenali itu di tatap dengan nakal. Apakata kita hilangkan mengantuk sekarang.
Alya agak segan apabila ada yang memerhatinya. Adrian ni apasal. Tengok tengok orang. Tak pernah tengok manusia ke? Pelik betul. Alya bingkas pergi ke dapur, mencari Tok Ani.
"Cari, Tok Ani ke?" Adrian berdiri di sebelah Alya.
Alya hanya mengangguk. Malas nak bersuara pada Adrian. Malas nak melayan lelaki itu.
"Tok Ani takde. Dia ke kebun," sambungnya lagi. Alya terus berpatah balik ke pintu hadapan. Kena keluar cepat-cepat. Tiba-tiba seram sejuk pulak bila Si Adrian ni tiba-tiba duduk sebelahnya.
Adrian berjalan mengekori Alya dari rumah Tok Ani sehingga la ke kebun Tok Ani. Alya bingung. Takut bodo. Macam kena ikut dengan stalker!
Apabila kelibat Tok Ani yang berada di atas pokok itu, membulatkan mata Alya. Bahaya tu! Tok Ani ni memang lasak, tapi dah tua pun nak panjat panjat. Kang jatuh naya! Malaikat Izrail pun tak sempat nak ambik nyawa Tok Ani.
"Tok Ani! Turun turun! Bahaya tu!" Alya cekak pinggan di situ. Adrian tersenyum melihat karenah orang tua di atas pokok itu. Memang satu family lasak-lasak!
"Alah, engko ni. Bukannya mampoih kalau jatuh! Tok ni dah profesional bab bab memanjat pokok tau!" Balas Tok Ani, tidak mahu turun. Alya menggeleng. Tak bolehhhh!
"Tok Ani! Kalau Tok tak turun, cek ngadu kat ibu!" Dengar sahaja nama anaknya itu, dia mengalah. Tok Ani turun dan menyapu debu-debu di bontotnya.
"Apa pasal tak suruh Nyetnyet panjat? Mana dia?" Mata Alya meliar mencari monyet kesayangan Tok Ani itu. Tiada kelibat binatang kecil yang memakai lampin.
"Nyetnyet ikut Pakcik Karim pergi naik moto. Jalan-jalan," jelas Tok Ani. Alya mengeluh. Tulah! Di manjakan sangat!! Kalau Nyetnyet itu dia punya, sudah di suruh panjat pokok sekarang. Apa guna bela tetapi tiada function?
"Yaya, selamat hari jadi," ujar Tok Ani lembut. Senyuman terus terukir di bibir Alya. Tidak sangka, Tok Ani adalah orang kedua yang mengucapkan ayat yang dia nanti-nanti kan hari ini.
Adrian yang dari tadi memerhati sahaja tingkah laku Alya terus mendapat satu idea. Alang-alang Arfan tiada, mari ambil kesempatan ngorat Alya.
Alya memusingkan badannya mahu menjeling tajam Adrian. Lelaki ini kenapa asyik mengekorinya dari tadi? Tiada kawan ka?
"Nama hang Adrian kan?" Soal Alya dengan nada yang serius.
"Ye," balas Adrian dengan lembut.
"Hang ni kan, tak reti dok diam ka? Dok ikut bontot orang ja gheja," Alya seperti marah pada Adrian tetapi suaranya masih seperti menghormati kawan Arfan. Yela, tetamu kiranya diorang ni.
"Aku bosan,"
"Jadi?"
"Jadi apa?" Adrian tersenyum.
"Dah pi nuh shuh! shuh!" Badan Adrian di tolak kasar keluar dari kebun. Adrian masih tersenyum dari tadi. Gawrang! Rawrr!
"Ala, Kasih. Nak ikut pun tak boleh? Arfan takde la, bosan duduk sorang-sorang," Adrian merayu. Sungguh. Dia memang bosan. Tapi bosannya hilang apabila Alya muncul.
KASIH DIA PANGGIL AKU? YAYA OKAY! YAYA! Belum pernah aku di panggil dengan nama hadapanku, Kasih. Tapi rasanya lain sikit, macam istimewa. Eh! Kau ni mengarut ja!
"Kasih? Yaya la! Ibu kan ada dekat rumah! Afifa pun ada. Borak la dengan diorang!" Badan Adrian masih di tolak. Sebenarnya, Adrian tidak berganjak pun dari tempat asalnya. Tolakan Alya tidak kuat, baginya.
Adrian tergelak kecil. Kedua-dua belah tangan Alya di pegang dengan rapi. Alya terkejut.
IBUUU! TAKUT!
"Apa ni pegang-pegang! Aku panggil Tok Ani nanti!" Ugut Alya. Dia bergelut mahu melepaskan diri. Kuat sungguh Adrian ni.
"Wah, takut nye!" Adrian tersenyum nakal. Berani ke nak jerit-jerit?
"TOKKK!! ADA ORANG NAK ROGOL CEKK---," Pantas sahaja tangan Adrian menekup mulut Alya. Alya yang sudah merasa pegangan tangannya telah di longgarkan. Pantas dia mencubit perut Adrian dan melarikan diri.
Adrian menahan sakit yang tidak berapa sakit itu. Garang! Kasih Alya, kau menarik perhatian aku!
TO BE CONTINUED
-author: ghisau aku ngan Adrian ni. rasanya korang cubit ke kasi penumbuk je?💀👍🏻
YOU ARE READING
C | happy ending.
Short Story#BOOK_1 I hope you're my happy ending. ©️cikanggun | 2022 cover by @yourainynight <33 ‼️short chapters‼️