PENING kepala aku tengok Arfa ni. Kehulur kehilir macam hilang sesuatu. Aku nak tegur tapi malas la pulak. Sedap makan keropok pisang Tok Ani baru buat tadi.
"Woi," Kata ku sambil mengunyah keropok pisang ni.
Arfa berhenti dari berjalan lalu duduk di sebelah aku dan join aku makan sekali. Amboi! Pandai-pandai je dia makan orang punya!
"Yang along dok jalan ke sana ke sini ke sana ke sini tu dah kenapa?" Aku mengunyah lagi keropok sambil pandang Arfa yang lihat seperti kusut. Arfa pandang aku pulak. Lah apahal?
"Yaya. Jom kahwin," Tersedak aku dengar. Arfa menepuk belakang aku dengan lembut. Aku pandang wajah Arfa.
"Demam denggi ka? Along pasaipa pulak dah ni? Naik jangkit sekali ngan An ka? Ghisau la," Aku tunjal kepala Arfa supaya dia jauhkan diri dari aku. Dekat-dekat pulak macam dah kahwin dengan aku!
"Along serius. Yaya, jom kahwin," katanya sambil berdiri di hadapan aku. Lah, sewel dah anak Pakcik Afif ni, Ya Allah bantulah sembuhkan anak teruna ini. Berikan pentunjuk.
Aku pulak bangun sekali. Keropok pisang tadi di sumbat dalam mulut Arfa dengan kasar. Aku menjeling padanya.
"Along. Kalau nak kahwin, pi kahwin dengan orang lain. Yaya takmau, Yaya nak jadi anak dara tua sampai mati!" Aku bagi bekas keropok pisang pada Arfa dan masuk ke dalam rumah. Makin tengok Arfa, makin rimas di buatnya!
"Yaya dengar la along nak terang dulu---," Aku baling selipar jepun aku pada muka Arfa. Tepat babe! Yeahhhh!
"Terang kat semut jala! Yaya tak nak dengar. Masuk telinga kanan keluar telinga kiri," Yaya akhirnya masuk ke dalam rumah meninggalkan Arfa bersendirian dalam kesedihan si tolak crushnya. Readers single kan? Meh la pujuk Arfa ni.
AKU lagi pening dengan sekor lagi ni. Adik Arfa, Arfan. Dia menjauhkan diri dari aku dah seminggu lebih! Rasa sunyi pun ada. Tak kan dia merajuk sebab dah tahu jawapan aku yang aku tak nak kahwin? Ish tak mungkin lah!
Tiba-tiba Afifa datang memeluk aku. Nak manja la tuw. Comel aje budak ni, aku gigit sampai tinggal tulang kang. Aku meriba Afifa lalu menepuk punggungnya dengan perlahan-lahan. Nak tidur kot budak ni.
Melihat Arfan yang tiba-tiba keluar dari rumah itu membuatkan aku tertanya-tanya. Kenapa nampak macam kalut je pakcik tu? Ada masalah ke? Urgent sangat? Eh, yang aku sibuk ni asal? Lanyakla, life dia.
"Kak Yaya, tepuk la lagi," Rengek Afifa. Aku mengangguk dan menepuk lagi punggung Afifa sampai la dia tertidur. Aku tersenyum melihat wajah comel Afifa.
TO BE CONTINUED
-author: sorry yang amat! saya update lambatttt!! saya ada hal😭😭 maaf ya! hambar gila chapter ni🙇🏻♀️🙇🏻♀️🙇🏻♀️
YOU ARE READING
C | happy ending.
Short Story#BOOK_1 I hope you're my happy ending. ©️cikanggun | 2022 cover by @yourainynight <33 ‼️short chapters‼️