24

88 10 4
                                    

Jake

Jayden schreeuwt het uit. Ik kijk naar Tom. Ze hebben hem wel eens neergeschoten. Hij heeft zijn oren dichtgedrukt en mompelt in zichzelf. Ik ga het hem niet eens proberen te zeggen. Jayden ligt nog steeds op de grond en Aline zit naast hem. Ze smeekt ons hem te helpen, maar ik weet niet of dat wel zo slim is. Ik weet nog steeds niet of hij te vertrouwen.


Jayden

Nu ik al een tijdje zonder pijn heb kunnen leven, ben ik er niet meer zo goed tegen bestand. Ik wens dat ik bewusteloos ga. Ik wil het niet meer voelen. O, dit doet zo veel pijn! Wie heeft dit gedaan? 'Het was zijn verdiende loon' hoor ik Muriël nog zeggen. Dan ga ik weg, het donker in.


Aline

'Jay!' gil ik. Nee, alsjeblieft Jay. Blijf bij me. Ik pak zijn pols. Hij is bewusteloos. Misschien is dat maar beter. 'Hij overleeft het wel' zegt Muriël. Ik kijk op en ik zie haar meedogenloos toekijken. Kyra staat bij Tom. Hij zit op de grond en heeft zich helemaal klein gemaakt. De tranen stromen over zijn gezicht en ik voel ze ook over dat van mij glijden. 'Heeft er iemand een telefoon?' vraag ik. 'Waarom?' vraagt Muriël. 'Zodat ik een ambulance kan bellen!' 'Misschien is de politie ook geen verkeerd idee' zegt mijn zus. 'Prima, ik bel wel' zegt Muriël. Ik vertrouw haar niet. Ze heeft gewoon mijn beste vriend neergeschoten. Jake staat er verloren bij en lijkt geen benul te hebben van wat er om hem heen gebeurd. 'Jake?' vraag ik. Hij merkt het niet eens. Kyra tikt hem aan en hij kijkt op. Ze wijst naar mij en Jake komt langs me zitten. Hij zegt niets. 'Jake?' vraag ik weer. Hij kijkt me aan met een blik die zegt dat ik verder moet gaan. 'Gaat het wel met je?' Hij schudt zijn hoofd. 'Wil je vertellen wat er in die laatste week gebeurd is?' Weer schudt hij zijn hoofd. 'Jake, zeg eens iets.' En voor de derde keer schudt hij zijn hoofd. Waarom wil hij niet praten?


Jake

Ik wil heel graag iets tegen Aline zeggen, maar er komt gewoon geen woord over mijn lippen. Muriël is klaar met bellen en loopt naar Jay toe. 'Hij gaat waarschijnlijk mank lopen' zegt ze. 'Kun je op zijn minst doen alsof het je iets kan schelen?' vraagt Aline boos. Ze huilt nog steeds. Met Tom gaat het ook niet beter. Dit roept volgens mij te veel herinneringen bij hem op. Ik kan het hem niet kwalijk nemen. 'Jake? Kan of wil je niets zeggen?' vraagt Muriël. Ik kijk haar boos aan. 'Muriël, je helpt niet!' zegt Aline. Dank je, Aline. Ze is een schat. Zonde dat ze hierin terecht is gekomen. Dan hoor ik sirenes. De politie komt eraan en er is een ambulance bij. Zodra de politie uitstapt, loopt Muriël naar ze toe. Ik weet niet wat ze zegt, maar de politie kijkt vol medelijden naar ons. Ik hou niet van medelijden, maar het is beter dan haat. Sinds wanneer is mijn leven zo ingewikkeld?


Muriël

Aline is heel kwaad op me. Natuurlijk, maar hij verdiende het. Als ze eens wist hoeveel pijn hij allemaal gecreëerd heeft, zou ze het met me eens zijn. Ik heb natuurlijk ook dit soort dingen gedaan. Maar ik vind het ook geen probleem om zelf wat terug te krijgen. De politie begint de inval en ik weet dat E.V.H.A.W. afgelopen is. Ik hoop alleen dat Kyra, Tom, Jake en Aline hier nog goede vanaf komen. Ze zijn volledig getraumatiseerd. Ik denk dat ze daar altijd nog wel last van zullen hebben. Ik zal het mezelf ook altijd kwalijk nemen. De ambulance neemt Jayden en Aline mee. Ze wil niet van zijn zijde wijken. De ambulancebroeders vragen om nog een auto voor Tom. Hij weigert ook maar iets te doen en hij blijft huilen. Niet vreemd ook, maar wel verschrikkelijk. Een politieman komt naar mij toe. 'Mevrouw, u wordt verdacht van medeplichtigheid. Wilt u alsjeblieft met mij meekomen?' vraagt hij. 'W-wat?' stotter ik verrast. 'Tenzij u enig medisch letsel heeft, wilt u met mij meekomen?' 'J-ja, is goed.' Moet ik nu mee naar de politie?! Als ze eens wisten wat Jayden heeft gedaan! Maar hij heeft "medisch letsel". Misschien was het niet zo'n heel goed idee om hem neer te schieten. Want Tom heeft er ook last van en Aline vindt het verschrikkelijk. Daarnaast kan hij nu niet terechtstaan. Slim van me! Ik rijd mee naar het bureau van de politie. Verdomme

Zonder hemWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu