25.

345 35 23
                                    

Joonaksen pov:

Pääsimme vihdoin koululle. Kello on jotain 9.10, että olemme semmoiset tunnin myöhässä. No ainakin sain skipattua terveystiedontunnin. Minulla olisi kuitenkin seuraavaksi ruotsia.

Irrottamme kädemme toisistamme, kun lähestymme koulun pihaa. Jaamme vielä nopean suudelman, jolloin lähdemme kävelemään nopeasti koulun ulko-oville.

Juoksemme sisälle ja lähdemme heti eri suuntiin. Juoksen nopeasti oikeaan luokkaan ja jätän kenkäni sekä takkini naulakkoon.

Avaan luokan oven ja sieltä paljastuu heti vihainen ruotsin opettaja. "Missä sitä ollaan oltu kun kuulin, että et ole ollut viimetunnilakaan?" Opettaja kysyy heti erittäin ärtyneesti.

"Myöhästyin bussist joten jouduin kävellä. Sit autoin yht toista koululaist nii kesti vähäsen" Kerron. Kyllähän minä puhun totta. "Pitäisikö minun uskoa?" Opettaja sanoo ja pistää kätensä puuskaan. "No usko täi älä" Sanon ja menen istumaan vapaalle paikalle, joka sattuu olemaan minun tuurillani takarivissä. Vittu vihdoin!

Menen istumaan paikalle ja kaivan ruotsin kirjat repustani. Avaan sivuja, sillä yritän etsiä viime ruotsin läksyä. Yllätykseksi löysin oikean sivun, ja olen tehnyt kaikki tehtävätkin. Uskomatonta Joonas.

~~~

Ruotsin tunti loppui. Olin vain koko tunnin puhelimella ja mietein sitä söpöä brunea poikaa nimeltä Olli.

Pistän kirjat reppuuni ja ryntään ulos luokasta. Otan takkini ja pistän kengät jalkaani. Käyn nopeasti kaapilla viskaamassa ruotsin kirjat sinne ja katson, mitä minulla on seuraavaksi. Ilmeisesti maantietoa.

Otan maantiedon kirjat ja tungen sen reppuuni. Heitän takkini myös kaappiin. Sitten lähden etsimään jätkiä meidän vakkaripaikalta, eli yhdeltä syrjäiseltä sohvalta koulussa.

Näen siellä jo Tommin ja Ollin. Alan hymyilemään väkisinki, kun näen Ollin. Ainoa vaan, että joudumme vielä pitämään tätä salassa. Olisin halunnut hyökätä Ollin kimppuun ja suudella tuota. Sen sijaan menin istumaan tuon viereen.

"Äijät oli myöhässä melkeen kaks tuntii" Tommi sanoo. "Joo meil kesti aika kauan" Olli sanoo. Sitten puhelimeeni tulee ilmoitus. Katson mistä se on ja huomaan sen olevan Wilmasta.

Huokaisen ja avaan Wilman. Huomaan saaneeni kolme merkintää. Luvaton poissaolo, myöhästyminen ja epäsopiva kielenkäyttö. Ja mitähän vittua tuo viimeinen merkintä on?

"Olli saiks merkintää?" Kysyn. Tuo kohauttaa hartioitaan ja kaivaa puhelimensa taskusta. Hän ottaa puhelimensa ja huomaan tuon katsovan Wilmaansa. "Joo sain joku viis" Olli sanoo. "Mä sain kolme. Ja se yks niist on kyl aika vitun turha" Sanon ja pistän puhelimeni takaisin taskuuni.

"Teettekö tänään jotain?" Tommi kysyy. Vastaamme Ollin kanssa, että meillä ei ole tänään mitään. "Mä, Joel ja Niko aateltiin mennä kylälle, et tuutteko teki?" Tommi kysyy. "Vois tulla" Sanon. Olli vastaa myös myöntävästi.

"Mihin aikaan?" Kysyn. "Aateltiin mennä aika myöhään. Silleen jossain kymmenen aikaan illalla" Tommi kertoo. Minä ja Olli nyökkäämme.

"Hei voisinks kysyy yht Aleksia meidän kaa?" Kysyn Tommilta. Tommi katsoo minua hämillään. "Ai eiks Olli kertonu?" Kysyn. "Ei Olli oo mitään kertonu" Tommi sanoo.

"No yks Aleksi, joka tavattiin tos koulumatkal. Sitä kiusattiin siin ja sit autettiin sitä. Se on eri koulus ku me ja se on kasilla" Kerron yhteen hengenvetoon.

Tommi miettii hetken. "No mäpä kysyn Joelilt ja Nikolt et käykö" Tommi sanoo. Hän ottaa puhelimensa ja alkaa ilmeisesti näpyttelemään viestiä Joelille ja Nikolle.

Käännän katseeni Olliin. Hän katsoo minua takaisin. Haluaisin vai suudella tuota ja olla tuon läheisyydessä. Tuon tulee minua lähemmäs ja kuiskaa korvaani. "Mä tiedän. Mäki haluaisin"

En tiennytkään, että Olli osaa lukea ajatuksia. Hymyilen tuolle.

"Se käy niille" Tommi sanoo, jolloin minä ja Olli säikähdämme ja menemme hieman kauemmas toisistamme. Tommi katsoo meitä ihmeissään, mutta pian tuon naamalle nousee pieni virne.

||You Make My Heart Smile||Where stories live. Discover now