" سيدار؟! " ألتفتّ إليه مره أخري ، وهي تقول متعجبه " سيدرا مين ياض انتَ؟ " أنتِ سيدرا! " قالها وهو ينظر نحوها بصدمة " بينما الأخري كانت تنظر له بأستغراب " ده سؤال؟ " تنهد الأخر وهو يقول بملل" يا شيخه منك لله "
ضربت كف علي كف وهي تقول بتذمر " لا إله إلا ﷲ مالك يجدع أنتَ مش طايق لـ أمي كلمة ليه مين سيدرا دي؟! " تنهدت بضيق ثم تابعت "ماعلينا .. أنتَ عاوز إيه دلوقتي؟"
نفخ بتذمر بعض الهواء من فمه ، ثم نظر خلفها فوجد شئ يعكس الأشياء وبالطبع كانت مرآة، وعلي الفور أمسك بيدها وسحبها خلفه ، كانت الأخري تنظر إليه بصدمة عما يفعله ، أوقفها فجأه أمام تلك المرآة ثم وقف بجانبها وهو يقول بنبرة هادئة " بصي علي كتفك "
أخذت زفيرًا ، ثم نظرت إلي ذراعها فرأت شيء يبدو كاوشم ، ( *سيــــــدرا.. ⁷*) نظرت له مره أخري وهي تقول بتساءل " هو إيه ده ، سمي؟ " تخيلي " قالها وهو ينظر إليها متصنع الأستغراب " وأنتَ عرفت منين؟ " قالت أخر كلمتها وهي تتساءل ثم صمتت قليلاً وبعد ذلك تابعت حديثها وهي تقول بلهفه "دقيقة كده.. ده معناه أنك أنتَ كمان ليك وشم بإسمك علي كتفك! " أكيد" قالها وهو يخلع معطفه فوجد أسمه وكان( *عصر ⁷)*
نظرت له باستغراب وهي تقول " عصر!! .. أسمك غريب أوي " نظر إليها بإبتسامه ثم عدل من ثيابة بفخر وهو يقول " بس جامد ماهو يبنتي كده الجامد كل حاجته بتبقي جامده "غمز إليها بوقاحة ثم تابع " ولا أنتِ إيه رأيك؟ " نظرت له بغضب ثم صرخت به قائبة " ما تتلم ياض أنتَ ؟؟!
حمحم الأخر بإحراج فتابعت وكأنها لم تصرخ به منذ قليل " ما علينا أحنا هنعمل إيه هنا وأزاي هنعيش هنا والسؤال الأهم جينا هنا أزاي ، ودي بلد إيه أصلًا مشوفتهاش علي الخريطه أنا قبل كده وبعدين أهل البلد دي شكلهم غريب أوي ، طب يتري الأكل بتاعهم زينا ولا عندهم Sushi سيبك من كل ده المهم تفتكر عندهم freddo cappuccino؟!
كان ينظر إليها بإستغراب بسبب كم تلك الأسئلة التي تطرحها عليهِ فقال إليها بنبره سخرية " مش عايزه DVD بالمره؟ " إيه؟ " قالتها بتعجب بينما الأخر تنهد وهو يقول " مش عارف بس نسأل ، ونعرف أحنا فين وكمان لازم نتكلم مع حد تعالي معايا "
_______________________________ظل الاثنين يسيرون معًا ، وهما ينظرون حولهم بإستغراب ، وقف عصر أمام شاب يبدو عليهِ في أوائل الثلاثينات " مساء الخير؟ " كان ذلك الشاب يعمل بتقطيع المجواهرات إلي قطع صغيره ، وفور سماع صوت عصر نظر نحوه ليبتسم قائلاً " أهلًا بيك يا فندم أي خدمه؟
" نظر عصر إليه بصدمة بسبب تلك اللهجه فظن انه سوف يتكلم بالهجه مختلفه " لا حول ولا قوه إلا بالله !! نظر الأخر نحوه متعجبًا وهو يقول " أقدر أساعدك بـ إيه؟ "
رفع عصر حاجبه بإستغراب ، ثم قال بنبره سخرية " هو أنتوا مقلب رامز الجديد صح! تأفف ذلك الشاب وهو يقول بتذمر " أفندم؟! "
أنت تقرأ
سَـحـابَـة اِلْـوِيـچــا_قيد تعديل السرد {مكتملة}
Fantasyهل جَربَت مِن قَبْل أن تَلعَب لُعبَة وأنْتَ فِي الحادي والْعَشْر مِن عُمْرِك ، وبعْد أَيَّام قَلِيلَة تَجِد نَفسَك فِي مَكَان آخر وَلكِن وأنْتَ فِي رعيْن شبابك ؟ ! أَظُن أَنَّك لَم تُجرِّب ذَلِك أبدًا ، وَلكِن فِي هَذِه اللِّعْبة يَحدُث كُلُّ شَيْء...