«في صباح يوم جديد أستيقظوا في تمام الساعة سابعه .. صباحاً يوم جديد عليهم .. ومغامرة جديدة لا يعرفون عنها شيئاً، وقفوا الثلاثة أمام ذلك الباب المجهول فأخذ عثمان نفس عميق وبدأ يقول وهو بيده الكِتاب»
: كده أحنا معانا أتنين من الحديدة ناقصلنا 5 عشان نقدر نخرج
_ هندخل الباب ده ازاي بسقفه برضه؟«نظر عثمان إليه ثم بدأ بالبحث في الكِتاب وبعد قليل قال بأستغراب»
: سقفه فرعون ؟!
_ يعني ايه؟
: مكتوب فالكِتاب سقفه فرعون !
_ ودي هنعملها ازاي؟«بدأ عثمان يسرد لهم مايفعلوا بضبط حتي فعلوها الثلاثة بعد بضع من الدقائق .. أنفتح الباب أمامهم فنظروا لبعض بتوتر، ثم بدأ عثمان بدخول أولًا ياليه عصر وسيدرا، عندما دخلوا وجدوا الأهرامات أمامهم فنظروا جميعهم بصدمة ثم قالت سيدرا»
_ مصر !!!
_ إيه الهبل ده ياعم؟
: مش عارف بصراحة
_ يعني أحنا كده رجعنا؟!
: لا أكيد ناقص 4 أبواب غير ده !
_ تعالوا نشوف هنعمل إيه«ركضوا جميعهم فاكانت أمامهم صحراء خالية من أي شئ يوجد الأهرامات فقط أمامهم .. ظلوا يسيرون حتي ظهر أمامهم بشر يعملون في حرفة الزراعة يرتدون ملابس فرعونية قديمة من الكتان فشهقوا بصدمة وبعد قليل قال عصر»
_ لا لا انا تعبت أكيد يارب إللي مش في بالي لا !!
: العصر الفرعوني !!!
_ احيه بجد
_ أفتح الكِتاب شوف هنعمل إيه
: الكِتاب مش هيكتب أي حاجة غير لما نلاقي جزء المفتاح«تنهدوا وظلوا يسيرون بين عامة الشعب حتي وجدوا أنفسهم أمام مبني ضخم للغاية»
_ إيه ده .. ده كمان؟«أردف عصر بتلك الكلمات فادلف عثمان بداخل ذلك المبني وياليه عصر وسيدرا .. عندما دلفوا للداخل وجدوا مدرجات من السلالم ضيقه للغاية فبدئوا بلهبوط إلي أسفل ..ع ندما وصلوا لأخر مدرجات السلالم وجدوا رسوم علي الحائط باللغة الفرعونية القديمة فشهقت سيدرا بفزع ونظرت إليهم .. فأردف عصر موجهاً حديثة لعثمان»
_ مقابرة !
: تقريباً كده
«تنهدت سيدرا وهي تقول»
_صوتي يا أنشراح عشان إلي راح ..راح«كانت المقابرة ذات ممرات تحتوي على ممر ضيق مصنوع من الأحجار الكبيرة وواحدة أو أكثر من غرف الدفن المغطاة تحت الأرض ..كان عثمان يستكشف تلك الرسومات المنقوشه علي جدران الحائط فلمح علي الجدران شئ ما بدأ عثمان بلخبط علي جدران تلك المقابرة فسمع صدا صوت فعلم أن هناك شئ خلف ذلك الجدران فقال لهُ عصر بأستغراب»
_ بتعمل ايه؟
: في حاجه ورا الحيطة دي
_ ياعم أقعد بدل مايصحوا يشتمونا و ..«قبل ان يكمل عصر حديثه وجدوا الأرض تهتز نوعاً ما ..والجدران التي كان يدق عليها عثمان بدأت بلنفتاح الي جزئين متساويين فنظروا كلهما بدهشه وجد عثمان صندوق صغير فأخذه وجلس علي الأرض وجلسوا بجانبه سيدرا وعصر ..نظر لهم عثمان بتوتر واخذ نفس عميق كان سوف يفتح الصندوق ولكن شعروا بهتزاز الأرض فنهضوا .. بدأت المقابرة بالنهيار حاولوا الخروج منها ولكن قبل خروجهم ظهر أمامهم شخص عملاق للغايه يمسك في يده سهم ويرتدي ملابس فرعونيه فأردفت سيدرا بصوت عالي»
أنت تقرأ
سَـحـابَـة اِلْـوِيـچــا_قيد تعديل السرد {مكتملة}
Fantasyهل جَربَت مِن قَبْل أن تَلعَب لُعبَة وأنْتَ فِي الحادي والْعَشْر مِن عُمْرِك ، وبعْد أَيَّام قَلِيلَة تَجِد نَفسَك فِي مَكَان آخر وَلكِن وأنْتَ فِي رعيْن شبابك ؟ ! أَظُن أَنَّك لَم تُجرِّب ذَلِك أبدًا ، وَلكِن فِي هَذِه اللِّعْبة يَحدُث كُلُّ شَيْء...