Що мав уявити Фен Мін, коли мова зайшла про кінну прогулянку? Двох величних чоловіків, що мчать на білих скакунах безмежною рівниною, і одяг їх майорить на вітрі! Але всі очікування Фен Міна були розбиті вщент. Замість рівнини на нього чекав луг біля палацу, оточений парканом. Наслідного принца чекало легке розчарування.
До нього підвели тварину, яку можна було назвати мулом, але точно не дорослим благородним конем. Ця маленька конячка була далека від романтичного дикого скакуна, який мчав у далечінь, обганяючи вітер. Було зовсім не дивно, що Фен Міна це зачепило - він перевів погляд, сповнений образ і сум'яття, на регента, який, не звернувши жодної уваги на це, заговорив:
- Я припустив, що коли ти забув палацовий етикет, то не згадаєш і основи верхової їзди, тож підшукав тобі маленького поні. Спочатку ти навчишся їздити на ньому, а потім уже пересядеш на справжнього коня. Так буде безпечніше.
- Ти обдурив мене, - невдоволено, майже ображено пробурчав Фен Мін.
Слуги, які супроводжували панів, прикрили губи рукавами, приховуючи посмішки. Пам'ятаючи про свою ображену гордість, Фен Мін навідріз відмовився сідати на цю нещасну тварину.
Пан Жун нічого не зміг поробити з цим упертим хлопчиськом і, знесилено зітхнувши, наказав:
- Хто-небудь, підготуйте Байюня і приведіть сюди.
[1] Байюнь - дослівно: «біла хмара».
Регент вперше не зміг наполягти на своєму, і якийсь хлопчик зумів змусити його здатися. Незабаром до слуху Фен Міна долинуло гучне величне іржання. Повита вивела рослого білого коня з такого ж кольору гривою. Одного погляду було достатньо, щоб зрозуміти: це справді породистий рідкісний скакун із чудовим родоводом.
Варто було Фен Міну подивитись на нього, як погляд його набув захопленого відтінку.
Від регента не вислизнула радість наслідного принца. Губи чоловіка розцвіли в бездоганній посмішці, і він засміявся. Поставивши ногу в стремено, він одним спритним рухом осідлав коня і, нахилившись, притяг до себе Фен Міна, сідаючи його поряд.
- Це мій улюблений кінь. Його ім'я Байюнь, - сказав пан Жун і трохи підстебнув коня підборами. Байюнь заржав і, рвонувши з місця, помчав вперед, обганяючи вітер.
Фен Мін не міг стримати емоції. Вперше в житті він катався верхи, і те, що відбувалося, здавалося йому справжнім дивом! Він підняв руки і закричав, і щасливий крик перемішався з дзвінким сміхом. Це було дивовижніше, ніж поїздка на американських гірках.
Байюнь зовсім скоро тричі перетнув луг, і пан Жун натягнув поводи, зупиняючи жеребця.
- Ще! Ще! - тріумфував Фен Мін, не в силах вгамувати серце, що шалено б'ється.
- Мені треба йти на засідання, я не можу вічно кататись з тобою, - відповів регент, відчуваючи, як принц відкинувся спиною йому на груди.
Фен Мін обернувся до нього обличчям.
- Тоді йди, а я поки що покатаюся на Байюні.
- Ні, - раптом серйозно сказав пан Жун, потім спішився і потягнув за собою Фен Міна, який раптом міцно вхопився за поводи, бажаючи залишитися в сідлі. - Крім мене, Байюнь нікому не підкоряється і може повалити тебе. Якщо ти так хочеш кататися, то сідай на нього. - І чоловік вказав на поні, що пасувся неподалік, який у порівнянні з білим конем здавався возом на тлі мерседеса.
Фен Мін перевів кислий погляд на конячку.
- Ні, - заперечив він. - Я вмію їздити верхи і хочу покататися на Байюні. Ти ж показав мені як треба!
У результаті через суперечки Фен Мін не покатався навіть на поні. Боячись, що юнак може спричинити лихо, пан Жун не став залишати Фен Міна одного і взяв із собою на засідання.
Варто спадкоємцеві принцу з'явитися в залі засідань, як придворні генерали, які чекали на появу тільки одного регента, розплющили очі від подиву.
Виходить, чутки про стосунки спадкоємного принца і князя-регента, що змінилися, облетіли весь палац, справді правда? Інакше з якого дива цьому марному юнакові з'являтися разом з паном Жуном до зали засідань?
Щойно здивування ослабло, члени ради один за одним привітали Фен Міна.
- Ваша Величносте наслідний принц.
- Ваша Величносте.
Дивлячись на цих генералів і слухаючи їх вітання, в яких не було ні краплі щирої поваги, Фен Мін ще раз переконався в тому, що Ань Хе був не дуже видатною особистістю, не рахуючи його незрівнянного таланту прикладатися до пляшки. Ці люди мали моральне право засуджувати юного принца і зневажати його, особливо коли поруч із ним стояв такий геніальний чоловік, як пан Жун.
Поглянувши на регента, Фен Мін раптом запитав:
- Пане Жуне, мені варто привітати придворних генералів за всіма правилами палацового етикету?
Яскраві очі регента вп'ялися в нього лютим поглядом, і чоловік крізь зуби прошепотів:
- Це вираз найвищого ступеня поваги лише для регента. - Потім, трохи подумавши, він додав: - Фен Міне, я забороняю тобі цілувати придворних, зрозумів?
О, Фен Мін і не збирався, проте така яскрава реакція викликала в ньому якесь почуття задоволення. Генерали розсілися своїми місцями, а пан Жун і Фен Мін влаштувалися в центрі зали, підкреслюючи свій високий статус.
На масивному столі лежала величезна карта з зображеними у ньому країнами і рельєфом місцевості. Численні прапори, намальовані червоним кордону держав і регіонів - все це давало тепер хоча б зразкову виставу географії найближчої місцевості. Силей знаходилася на краю карти, і Фен Мін помітив її велику територію, яка рясніла гірськими хребтами.
Дивлячись на цю карту, Фен Мін згадав слова регента, котрий колись розповідав про те, що зараз у всіх країнах панує хаос. Політична ситуація була схожа на проблему стародавніх семи царств [2], проте на цій карті можна було нарахувати аж одинадцять країн, що часто воюють один з одним.
[2] Сім найсильніших царств - сім найсильніших держав періоду Воюючих царств (Ці 齐, Чу 楚, Чжао 赵, Хань 韩, Вей 魏, Цинь 秦, Янь 燕).
- На кордонах постійно виникають сутички та чвари, - почав пан Жун, - а на межі з королівством Тун орудують безліч злочинних банд, які грабують мій народ, який живе в цих землях.
- На мою думку, - пирхнув один із старих генералів, - держава Тун спеціально спровокувала конфлікт. Якщо я не прав, тоді чому, коли наші війська оточили розбійників, ті одразу ж зникли за кордоном цієї держави?
- Генерал Чу, - незворушно почав пан Жун, - не треба робити поспішних висновків. Ми всі знаємо, що імператор Тун має погані наміри, проте не тільки ця проблема турбує мене. Нам слід рівномірно розподілити сили, щоб приструнити країну Тун і розібратися з убитим посланцем у Лі.
У Фен Міна від усього почутого голова йшла кругом. Скільки нових назв! Обережно потягнувши за рукав пана Жуна, юнак спитав:
- Де знаходиться ця держава Лі?
Зал засідань міг похвалитися розкішним оздобленням, але не більшим розміром. У всіх присутніх була відмінна чутка, а тому фраза Фен Міна не залишилася поза увагою. Всі і так чудово знали про бездарність наслідного принца, але ніхто не очікував, що Його Величність не знає настільки базових речей. Не знати розташування сусідніх держав - це вже надто.
Усі присутні в залі нагородили Фен Міна поглядами, сповненими очевидної зневаги.
- Держава Лі знаходиться тут, - незворушно відповів регент, вказавши на велику територію південної її частини. Потім додав: - На кордоні Лі було вбито нашого посланця, і тепер ми повинні оголосити війну країні.
- Це навмисна провокація! І я, Тун Цзяньмін, першим дістануся до імператора Лі і вб'ю його власними руками! - запевнив присутніх генерал середнього віку, стискаючи в долоні рукоять меча так, ніби ладен був одразу кинутися в бій.
Почувши прізвище цієї людини, Фен Мін мимоволі задумався: «Цей Тун Цзяньмін, напевно, родич молодого пана Туна». Минулого разу, коли юнаки зчепилися, в черговий раз щось не поділивши, молодий пан Тун ретирувався, проте тепер Фен Мін був напоготові і чекав, коли знову випаде шанс звести з ним рахунки. Тільки він гадки не мав, що пан Жун зробив сувору догану молодому юнакові, заборонивши йому наближатися до наслідного принца і тим більше битися з ним.
Ненадовго замислившись, регент похитав головою і заговорив:
- Імператор Лі в юному віці зійшов на престол і, очевидно, хоче прибрати до своїх рук весь світ, тому його треба знищити якнайшвидше. Держава Тун теж не сидить осторонь і дивиться на нас як тигр на жертву. Якщо ми будемо діяти необачно і відправимо війська в бій з Лі, то Тун може скористатися шансом, що випав, і раптово напасти на нас, коли всі наші сили будуть кинуті на війну.
- Убитий посланець був великим чиновником чи військовим високого рангу? Тобто ти хочеш сказати, що зараз Силей вирішує, якій країні офіційно оголосити війну? Поясніть мені, чому ви такі агресивні? Давайте будемо чесні, що доброго у війні? Хіба погано, якщо всі житимуть у мирі та злагоді? Так чи інакше, зараз люди і так мруть, як мухи, хіба ні? Потурбуйся жителями своєї країни, а не війною з чужою, - несподівано вліз у розмову Фен Мін.
Його слова прямо озвучили думки всіх присутніх, але визнати це було вище за їхні сили, а тому вони лише мовчки обурилися втручанням недосвідченого молодика, який був для них лише на заваді. Мовчки, бо принц був членом імператорської сім'ї, і ігнорувати його ніхто не мав права, а тим паче грубити йому. Так, він марний, але кров тут грає головну роль.
Поки всі мовчали, тільки регент не став у думках ганьбити наслідного принца з його наївними питаннями.
- Чи це облога нашого кордону, чи вбивство посланців - це все одно справа державної важливості. Якщо Силей ніяк не відреагує на такий непробачний жест, королівство Лі, знищивши видатних людей нашої країни, спробує завоювати цілі держави.
Фен Мін погодився, кивнувши. Що ж, виявляється, навіть тут перші люди країни надавали величезного значення природному таланту, як і в період воюючих царств [3].
[3] Період Воюючих царств - період китайської історії з 476/403 року до н.е. до об'єднання Китаю імператором Цінь Шихуанді у 221 до н.е.
- Пане регенте, кордон - це важливо, але передусім треба оголосити державі Тун війну та показати міць нашої країни.
- Кордон облягають лише простолюдини, а посланець був важливою персоною. Тепер нам потрібно оголосити війну державі Лі та відновити справедливість!
- Якщо країна Тун у цей же час провокує Силей, може, варто йому оголосити війну і воювати одразу з двома країнами?!
- Генерале Туне, воювати одразу з двома королівствами для Силей буде важко, і, боюся, ми від цього тільки постраждаємо!
Пропозиції посипалися, як рис з мішка, що прохудився, але генерали все ніяк не могли прийти до загального рішення. Регент розумів, що від їх вибору залежить подальша доля країни, тому відмовився від необдуманих рішень. Усі, хто сидів тут, мовили про те саме, але ніяк не могли вирішити, що важливіше - вбитий посланець чи порушення кордонів.
Півдня Фен Мін слухав це буркотіння, і все більше йому думалося, що генерали минулих епох схожі не на серйозних воїнів, а на сварливих баб.
- Можна я піду прогуляюся? - заговорив він тихим голосом, прочистивши горло, але, як і очікувалося, його ніхто не почув, навіть пан Жун, завзято сперечався зі своїми генералами про подальші дії, які визначать долю Силей.
Фен Мін занадто довго сидів на одному місці, і, зрозуміло, у нього виникло бажання хоч трохи розім'ятися. Розуміючи, що на нього все одно ніхто не звертає уваги, юнак спробував підвестися на ноги, плануючи по тихому вислизнути до виходу, проте його планам не судилося збутися. Помітивши наміри Фен Міна втекти, пан Жун схопив його за руку і змусив сісти назад.
- Ваша Величність хоче кудись піти? - запитав він чемно, щоб чули всі, а потім пошепки додав, звертаючись особисто до Фен Міну: - Ми обговорюємо важливі справи, тож будь розумницею, посидь тихо і не заважай мені.
Спостерігаючи за регентом, Фен Мін розумів, яку важку відповідальність цей чоловік несе на плечах. Він поважав його за це, проте, розуміючи, що всі ці люди бачать у ньому лише нікчемного лоботряса і виявляють йому фальшиву повагу, Фен Мін мимоволі відчув, як серце його сповнюється гнівом.
І тут, як на зло, він згадав цю підставу з поні!
Фен Мін вигукнув:
- То обговорюйте свої важливі справи, яке я маю до цього? Навіть така пустоголова лялька, як я, і те все чудово розуміє. Я тільки не наздоганяю, ви, купка генералів, уже півдня жваво обговорюєте таку дрібницю, де ваша працездатність? Якби я був вашим господарем, то давно звільнив би вас усіх до біса!
- "Дрібницю"? - здивовано вигукнув старий генерал Чу. - Ваша Величність вважає оголошення війни двом державам дріб'язком?
- Так, вважаю! - люто дивився на нього Фен Мін. - Хочете війну, хай буде війна! Тоді навіщо з'ясовувати, що важливіше: кордон чи вбивство посла? Воюйте на втіху, поки Ваші воїни, прості люди, впадуть жертвою вашої безграмотної політики! Ох, навіть люди в період Воюючих царств були мудрішими за вас, ідіотів. Є далекі сусіди. Об'єднуйтесь. І вперед, у бій! Вам так хочеться воювати!
Фен Мін майже гарчав, чому всі в залі миттєво стихли, спрямувавши здивовані погляди на спадкоємного принца, що раптово збліднув.
І не встигли генерали відійти після буйної промови Фен Міна, як пан регент несподівано схопився з місця і схопив принца за плечи, трохи піднявши над підлогою і з силою притягнувши до себе.
- Що ти щойно сказав? - спитав він, і Фен Мін майже фізично відчув холод, що походив від пана Жуна.
За ті дні, що вони провели разом, пан Жун ще жодного разу не впадав у таку люту лють. Фен Мін міг заприсягтися, що гнів регента можна було фізично відчути в тиші, що зависла на мить у залі засідань. Цей гнів не був схожим на той випадок, коли вони вперше зустрілися. Фен Міна ніби паралізувало.
- Я сказав... я... - Язик, ніби зав'язався вузлом. Подумки юнак обсипав себе прокльонами і лаяв за те, що вліз не в свою справу, але, проковтнувши в'язку слину і незважаючи ні на що, все ж таки пролепетал: - Я сказав, що ви всі ідіоти.
- До цього, - раптом заговорив регент, проігнорувавши образу!
- До цього? Я сказав, що люди в період Воюючих Царств були мудрішими.
- Не те! - Пан Жун звів брови до перенісся, ледве не гарчав. - Після цього!
І тут нарешті до Фен Міна дійшло:
- А! - випалив він. - Ти про альянс? Боже мій, як я одразу не здогадався?
Юнак приклав руку до чола, одним цим жестом висловлюючи абсурдність того, що відбувається.
- Я зрозумів, - заговорив він, - зараз країни настільки розрізнені, що союзи просто не укладаються. - А потім трохи тихіше промовив, наче для самого себе: - Ви навіть відстаєте від країн Воюючих царств... Думаю, ви досягли династії Тан [4].
[4] Династія Тан - Династія Тан, або Імперія Тан, була імперською династією Китаю, що правила з 618 по 907 рік, з перервою між 690 і 705 роками.
Вперше регент слухав його слова уважно, не перебиваючи і дозволяючи Фен Міну виливати на присутніх усі свої думки. Коли чужа мова нарешті перервалася, пан Жун, ледве стримуючи емоції, повільно сказав:
- Добре, Ваша Величносте. Ми просимо Вас приєднатися до наших зборів та розповісти про це якомога детальніше. Отже, у чому суть альянсу та які його умови?
- Що? Мене? - здивовано вказав на себе Фен Мін.
«Невже цей грізний хлопець, який вимагає до себе імператорської поваги, не соромиться радитись з таким, як я? Хоча є проблеми серйозніші. - Фен Мін обернувся і глянув на генералів. - Вони все ще зневажають мене».
Однак, попри очікування, на обличчях чоловіків відобразилося щире захоплення.
Звідки Фен Міну було знати, що в цю епоху теорія ведення війни була тією галуззю, яку філософи та вчені вивчили лише на кілька відсотків? Раніше всі держави вважали, що для панування над світом потрібна лише сила, якій неможливо щось протиставити, проте згодом прийшло розуміння однієї важливої речі - лише сили замало. Багато мислителів не могли зрозуміти, чого не вистачає їхнім країнам, щоб володіти світом, і це питання вирішувалося роками, а тепер Фен Мін так легко вилив на генералів мудрість свого світу, що збиралася тисячоліттями. Для нього це було чимось повсякденним, особливо в умовах, коли сучасні країни були змушені укладати торговельні альянси, згадуючи той самий Європейський Союз. Тут такого не було. Слова наслідного принца пролунали, ніби грім серед ясного неба, а він сам так і не зрозумів, у чому була цінність його знань.
- Ваша Величносте! - почав генерал Чу і, вийшовши з натовпу, з несподіваною повагою схилився перед Фен Міном. - Говорячи про альянс, Ви, мабуть, хочете сказати, щоб ми ігнорували незначні сутички і зосередилися на відносинах між країнами, щоб потім несподівано напасти на них? А після того, як ближні країни будуть наші, ми захопимо і далекі, збільшивши армію та продовольство. Це грандіозний план із захоплення цілого світу! Чу Сяо хотів би почути подробиці.
Фен Мін припустити такого не міг: він лише сказав кілька слів, а ця стара лисиця вже навигадувала собі купу всякої нісенітниці!
- Досить нести нісенітницю! - вигукнув юнак. - Це зовнішня політика інших країн, але не наша. Я не закликав вам захоплювати весь світ, - заговорив Фен Мін через спину регента, за яку мимоволі сховався, коли зрозумів, що сказав зайвого. Хіба принц може дозволити собі настільки простолюдські висловлювання, як «нести нісенітницю»?
Вловивши раптовий страх Фен Міна, пан Жун ледь помітно посміхнувся і, схилившись над його вушком, прошепотів:
- Якщо розкажеш, що саме мав на увазі, то завтра ж ми з тобою покатаємось на Байюні стільки, скільки захочеш.
Слова регента миттєво пожвавили принца. Неквапливо вийшовши з-за спини чоловіка, юнак тактовно прочистив горло і заявив:
- Чому наслідний принц безвилазно сидів у своєму палаці? Тому що осягав велику мудрість. Добре, що вже поробиш, я поділюся з вами своїми знаннями.
Тієї ж ночі імператорським палацом розлетілася звістка: регент душі не сподівається в спадкоємному принцу, і тому Його Величність тепер буде разом з царем-регентом бути присутнім на засіданнях ради. Інші генерали і чиновники, незалежно від віку і чину, повинні виявляти Його Величність повагу.
А в палаці наслідного принца Фен Мін, як завжди, сердився на пана Жуна.
- Чому ти забороняєш генералам та іншим чиновникам ділитися моїми знаннями? Заздрити мені? - обурювався юнак.
На таку дурну нападку регент похитав головою:
- Ти спадкоємець престолу, - почав він, - і лише цей факт змушує дбати про твою безпеку. Якщо в інших країнах дізнаються, що ти ще й мудрий, то обов'язково підішлють шпигуна, щоб убити тебе. Тож хай усі й надалі вважають тебе повною бездарністю, то буде краще. У палаці думка про тебе змінилася, але іншим країнам слід думати, що до цих геніальних висновків рада прийшла спільними зусиллями.
- Виходить, ти теж вважаєш мене мудрим. - Фен Мін одразу засяяв, уловивши в словах пана Жуна похвалу у свій бік.
Посмішка Фен Міна викликала в чоловікові бажання підійти і накрити ці червоні губи юнака своїми, але він стримав свій порив.
- Я знаю, що в тебе в голові ще багато чого невимовного.
- Звичайно, в моїй голові є багато цікавого. Хочеш, я поділюся цим із тобою?
Розтягнувши тонкі губи в посмішці, чоловік запитав:
- Але ж у тебе є умови, так?
"Так є! Я хочу бути зверху!" - спалахнув наслідний принц. Але таке вголос не кажуть, зрозуміло. Відвівши погляд, Фен Мін заговорив:
- Я хотів би якусь зброю, щоб захистити себе, або пару іржавих наручників...
- Навіщо? - Пан Жун, насторожено примруживши очі, пильно подивився на Фен Міна.
- А чи не ти сам сказав, що мене будь-якої миті можуть вбити? Тому я хочу себе хоч якось захистити.
"О, бляха, цей хлопець щось підозрює!"
Сумно зітхнувши, Фен Мін, з думкою відвернути регента від підозр, що почали закрадуватися в його голову, притулився до губ пана Жуна, не бачачи іншого виходу.
«Бояха, я все більше звикаю до поцілунків із цим хлопцем. Що ж робити?».
ВИ ЧИТАЄТЕ
Фенікс на дев'яти небесах
Historical Fiction19-ти річний Фен Мін загинув, рятуючи дитину. На подяку батько малюка, який виявився магом, дарує герою шанс на друге життя в іншому світі. Прокинувся Фен Мін у тендітному тілі наслідного принца, першого красеня держави Сілей, схожої на Стародавній...