part 17: خُطبة.
أنتهت القصة، أنا لأحبائي وأنت لنفسك .
*******"شبكتك".
بقيت هذه الكلمة تتردد فِي أذن إلياس وهو ينظُر لرنيم نظرة مدهوشة ممزوجة بعِتاب." ليه؟ ".
" عشان أنا منفعكش يا إلياس، أنا منفعش واحد بنضافتك".
"بس أنا شايف إنك الوحيدة اللِ تنفعيني، إزاي قادرة تتكلمي بالبرود دَا؟".
" لما أتخانقت أنتَ وبكر حسيت قد إيه أنا مُقرفة
قاطعها وهو يقُل: "متقوليش كدَا أي كان اللِ قاله الزفت دَا أنتِ زي ما أنتِ عندي، رنيم أنا بحبك، وأنتِ حكيالي كُل شيء وأنا حبيتك كدَا وعاوزك كدَا وشايفك الأحسن دايمًا".
لتبكي هي وتقُل:" أنتَ مِش مُضطر تستحمل ".
ليبتسم ويقُل وهو يمد لها العُلبة:" غاوي القهوة يستحمل مرارتها، وأنا غاوي لآخر العُمر ".
أبتسمت وهي تُردف:" يعني؟ ".
" يعني خُدي شبكتك يا هانم ونادي جدك عشان نحدد مِيعاد الخُطُوبة بقىٰ ".
نظرت له بأمتنان وتوجهت للداخل وهي تحمل العُلبة وثواني وكان جدها وعمها أحمد يجلسان أمام إلياس؛ لتحديد موعد الخطبة." تمام فِي خلال أسبوعان هنظبط كُل شيء ".
" ربنا يتمملكوا علىٰ خير يا بني، زغرطي يا حجة ".
لتتعالىٰ أصوات الزغاريط والفرح من الجدة ورنيم التي أتت علىٰ أثرها باقي العائلة.
*********
|بعد يومان |كانت سلسبيل تجلس أمام فريد ووالده وهي تنظُر لفريد نظرة حارقة.
" يا عمو شايف، شايف بيعصبني إزاي ".
" بيبي متتعصبيش غلط كدَا إحنا داخلين علىٰ جواز وليلة كبيرة ".
" أُمك أسمها مُنيرة ".
" لا لا يا سلسبيل ألفاظك يا ماما ".
قهقه والد فريد وهو يلاحظ تعابير وجه سلسبيل التي توضح له أنها تُريد قتل فريد فِي الحال.
" أنا طالعة أنام، يمكن أرتاح ".
توجهت للأعلىٰ وهي ما زلت ترمق فريد بالنظرات الحارقة ليبتسم هو ببرود ويقُل:" تصبحي علىٰ جوازنا إن شاء الله ".لتصرخ هي:" بطل إستفزاز ".
ليقهقه فريد وهو يغمز لها بوقاحة.
" مساء الخير ".
" أهلًا أهلًا بعريسنا ".
" حبيبي يا بابا ".
جلس إلياس وهو ينظر لفريد:" مش ناوي؟ "." واللهِ يا بني هو ناوي جدًا بس بنت أخويا واضح كدَا أنها مش طيقاه والله أعلم ".
" لا دَا واضح جدًا، واضح أوي، واضح خالص".
لينظر لهُم فريد بسُخرية وهو يقُل:"واللهِ؟ ".
أؤم إلياس برأسه وهو يكتم ضحكته ليقترب مِنه فريد ويبدأ فِي ركله وإلياس يضحك حتىٰ قاطعهم والدهم بقوله:" مِش ناوي تقول لوالدتك علىٰ خطوبتك؟ ".
ليعتدل إلياس فِي جلسته ويقُل:" لو عاوزين تقولوا ليها تيجي براحتكوا، أنا لسة مِش مُهيء للكلام معاها ".
ليهز والده رأسه ويقُل:" تمام هقولها ".
ليبتسم إلياس بإصتناع ويصعد لغُرفته دون التحدث فِي أي شيء آخر.
******
|بعد أسبوعان|كان إلياس يخرج من السيارة ويتوجه لفتح الباب الآخر لرنيم وهو يبتسم، ترجلت من السيارة وهي تقُل بابتسامة لطيفة:" شُكرًا".
ليبتسم لها ويخُرُج يونس هو وفريد من المقاعد الامامية ويبتسمون لهذا الثُنائي اللطيف، كانت رنيم ترتدي فُستان لونه لاڤندر مِن درجات البنفسچي الذّي تعشقه ضيق من البداية وينتهي بإتساع طفيف هادئ مثلها وكانت ترتدي طرحة من نفس اللون ولم تبتكر فِي طريقة لف حجابها فهي لا تُريد أن تظهر شعرها بعد حجابها بفترة قصيرة ولا تريده أن يظهر أصلًا، كان إلياس يرتدي بذلة باللون الأسود وقميص أبيض فتح أول أزراره، دخل إلياس لحديقة منزل جد رنيم الذّي سيُقام بِه الحفل وبجانبه رنيم وهي تبتسم بِسعادة، جلسا علىٰ المقاعد وإلياس ينظر لملامح رنيم ويقُل: " ملامحك عاوزة تتأكل ".
لتضحك رنيم بِسعادة وهي تنظُر لهُ بحُب حقيقي وتقل:" أحم وأنتَ كمان شكلك لطيف، يعني عمتًا أنا بحب ملامحك ".
ليبتسم إلياس ويقُل:" أنتِ مكسوفة؟ ".
لتضحك رنيم مرة أُخرىٰ وتقل:" إلياس بس".
قهقه إلياس بسعادة وهو يقل: " عيون إلياس واللهِ ".
لتبتسم رنيم وتنظُر أمامها وهي تشُكُر الله علىٰ إلياس.
*******
بالقُرب من منزل الجد كان بكر يقف وهو ينظُر لخُطبة رنيم وسعادتها مع إلياس ويبتسم بسُخرية ويقُل:" يمكن كُنت شوفت نفس السعادة دِي علىٰ وشها لو مكُنتش رفضتها ".*******
#بين العالم والحُب.
#ملك_أسامة.
#بقلمي.
تـذكــيــر:(اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ وَجَمِيعِ سَخَطِكَ).خلص البارت السابع عشر يـا حلوين، مننساش الڤوت ويسعدني رأيك اللطيف يا عزيزي 💜.
طبعًا أنا عارفة إني أتأخرت كتير فِي البارت ولكن نقول إيه فِي فقدان الشغف؟ 👈🏻👉🏻.
فضلًا يعني بلاش القرأة بصمت؛ لأن دَا بيجبلي إحباط ومُمكن يخليني أفقد الشغف تاني، لو مُمكن نقول رأينا؟ 🐣." دُمتم بخير."
أنت تقرأ
بين العالم والحُـب.
Romanceرنيم بدموع: تعالى نهرب يابكر، العالم مش سوي هنا، العالم مش قابل حُبنا، تعالى نمشي من هنا. بكر ببرود: حُـبنا؟. رنيم: آه حُبنا مش أنت بتحبني!. بكر: لا مش بحبك ومش فاهم مين اللي وصلك الفكرة دي، هو عشان ضحكت شوية وهزرت شوية أبقى بحبك؟، لا أنا مُـجرد...