Part 21:خطوة طَلَاق.

113 10 3
                                    

نحنُ قومٌ إذا وَجدنَا مِن بيِننا شخصًا يُريد الرَحيل، نُرسلَهُ بأيديَنا لِلمحطة الأخيرة ونُودعهُ دون النظر مرة أُخرىٰ لِلوراءِ.

#مَلَك أُسامة_معَوَض.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ،،،،،،،

بعد ثلاثة ساعات من بُكاء غيداء فِي أحضان رَنيم ومحاولة رنيم تهدئتها، تنهدت غيداء وهي تقول: أنا هطلق

_بس الأمور مش كدا يا غيداء، اقعدوا مع بعض شوفوا حل مينفعش أنتوا بينكوا اولاد.

_الأولاد مش هيحسوا بحاجة، هيعيشوا زي ما كانوا عايشين عادي هيشوفوا باباهُم واكيد مش هبعدُه عنهُم، بس أنا اللي مش هقدر اكمل معاه.

تنهدت رَنيم وقالت: لو هترتاحي اعملي كدا.

كادت غيداء ترُد ولَكن قاطعها دخول أكرم من باب المنزل، نظرت لهُ رنيم بخيبة أمل وعانقت غيداء ورحلت من أمام انظارَهُم، اغلق أكرم الباب واقترب من غيداء وقال: أنا أسف.

نظرت لهُ غيداء وبدأت بالاقتراب منهُ وعانقته وقالت: عُمري ما حبيت قدك، ولا شوفت راجل يملى عيني زيك، كُنت مُخلصة ليك دايمًا وحَباك بكُل عيوبك، وأنا بحبك يا أكرم.

عانقها أكرم وقال: وأنا كمان، ومقدرش استغنى عنك.

ابتسمت غيداء وقالت: طلقني يا أكرم.

ابتعد عنها أكرم ونظر لها بِصدمة وقال: اطلقك؟

اؤمت برأسها واستقامت في جلستها وقالت: طلقني؛ عشان مندخلش في محاكم وحاجات كتير مِش هتحبها، أولادك هتشوفهم وقت ما تحب، الشقة هتكون ليا أنا وهُما وأنت تقدر تعمل أي قرف عاوز تعملُه بعيد عننا.

_مُتأكدة من قرارك؟

_أصح قرار اخدته.

_أنتِ طلاق يا غيداء، طلاق وبالتلاتة، حقوقك هتوصلك، مصاريفك ومصاريف أولادي هتوصلك، لو احتجتوا حاجة كلميني.

ثُم تركها ورحل، جلست تبكي بِحُرقة علىٰ انتهاء حُبهُم وعلاقتهُم التي كانت تتوقع لها نهاية عَكس الذّي حَدَثْ.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ،،،،،

في بيت جد رَنيم، دخلت رَنيم وهي تتنهد بِحُزن علىٰ ابنة خالتها وصديقتها المُقربة، جلست علىٰ الاريكة ووضعت رأسها بينَ كفيها.

_رَنيم أنتِ كويسة؟

نظرت لِجدها وهي تبتسم بتعب:_أنا كويسة، بس في ناس لا يا جدو، في ناس قلبها بيتحرق دلوقتي.

جلس الجد بِجانبها وقال:_عشان نوصل للراحة لازم نتعب، حتىٰ لو هنكسر قلبنا ميت مرة.

_بس أنتَ مش فاهم يا جدو كسر عن كسر بيفرق، إزاي اكسر اللي بحبه؟

بين العالم والحُـب. حيث تعيش القصص. اكتشف الآن