~Desire and Obsession 3~

5.2K 210 12
                                    

Love
~What makes ride worth while~

Kedatangan dua tetamu tak diundang ke rumah Mak Senah hari itu menggemparkan penduduk kampung. Dua orang lelaki asing keluar dari perut kereta mewah yang betul-betul terparkir di hadapan rumah Mak Senah. Seorang memakai sut kelabu, tinggi dan berkulit cerah. Wajahnya sekali pandang macam Pak Arab. Yang seorang lagi berbahu lebar dengan kemeja hitam membalut tubuh.

"Aku Adam Zahrain." Itulah mukadimah terbaik yang Adam boleh fikirkan sebagai cara memperkenalkan diri. Niko yang duduk disebelah dah menepuk dahi. Kayu benar boss yang seorang ni.

"Aku datang nak bagitahu yang aku akan kahwin dengan Riya Dahlia binti Amri." Bicaranya datar. Niko di sebelah dah berpeluh sakan. Dia ingatkan Tuan Adam datang kesini hendak melihat tapak rumah tinggalan arwah Amri tapi lain pula yang berlaku. Merisik anak dara orang dia ingat macam nak beli sayur kat pasar.

Mak Senah tertawa keras. Suaminya di sebelah hanya membisu. "Kau ingat aku izinkan?" Membahang mata Mak Senah menikam Adam namun sikitpun tam mengoyahkan sosok tubuh tegap itu.

"Aku tak minta kebenaran makcik. Aku bagitahu saja. Makcik setuju atau tidak, bukan masalah aku."

"Kurang ajar kau ye. Datang entah dari mana lepastu suka-suka nak sauk anak dara orang. Mak bapa tak ajar ye cara beradab?" Mak Senah dah memetir. Adam hanya bersahaja. Memandang Mak Senah tanpa riak.

"Mak cik, bawa bertenang. Sabar..." Niko cuba menjernihkan situasi tegang di hadapannya. "Sebetulnya boss saya ni dah berkenaan dengan anak saudara mak cik yang namanya Riya tu. Memandangkan boss saya ni membesar di luar Malaysia, jadi dia tak tahu sangat adat kat sini. Maaf ye pak cik, mak cik." Fuhh! Tak pasal-pasal dia pula yang menjadi orang tengah. Peluh memercik dari dahi diseka dengan ibu jari.

"Pak cik tak ada bantahan." Pak Long yang sekian lama tadi diam akhirnya bersuara.

"Abang!"

Memetir Mak Senah tak percaya. Fikirnya, orang asing di hadapannya ni mestilah kaya raya duit berkepuk-kepuk. Tengok saja penampilannya, susuk tubuhnya dan kereta yang dipandunya. Itu sudah cukup menggambarkan banyaknya harta yang dia ada. Tapi tiada faedah dia dapat kalau Riya anak Amri tu yang hendak dikahwininya. Mak Senah rasa rugi. Anaknya ada lagi dua orang sunti, kenapa anak Amri tu juga yang dia nak.

"Aku tak nak Riya tu melangkah bendul. Dia ada dua orang kakak lagi yang belum berkahwin..." Jeda. Bicaranya nyata melemah. Tadi bukan main memetir saja. "Aku setuju kalau encik kahwin dengan salah satu kakak Riya." Akhirnya niat terluah. Mak Senah tersenyum palsu. Cuba dimaniskan wajahnya memandang lelaki ala-ala Arab di hadapan.

Niko dah lama jatuh rahang. Perlu memberi pujian kepada akting Mak Senah sebentar tadi. Adam menyungging senyum sinis. "Setahu aku, anak Amri tu seorang saja..." Ayat menyakitkan hati Mak Senah terluah juga. Adam puas melihat wajah tua itu melopong. Fikirnya Adam tak tahu apa yang terjadi dalam keluarga tu.

"Aku nak beli tanah tapak rumah arwah Amri. Mak cik jual berapa?"

Makin melongo Mak Senah dibuatnya. Ekor mata Adam dapat menangkap senyuman puas dari wajah Pak Long. Matanya beralih pada Mak Senah. Wanita tua itu me-merah saja mukanya. Entah malu, entah geram.

"90ribu!" Nadanya naik seoktaf. Saja nak menduga sejauh mana kesanggupan lelaki itu membazirkan duitnya untuk Riya yang sebetulnya tak layak pun berlaki kan orang kaya.

Desire And Obsession ©Where stories live. Discover now