~Desire and Obsession 38~

3.3K 114 5
                                    

~You can't start a new chapter in your life unless you stop re-reading the last one~

🌼🌼🌼

Shawl putih, kemeja plus size dan skinny light blue denim dicapai. Lantaklah nak pergi berkabung pun. Hanat tu yang cakap santai-santai kan. Bersama perasaan sebal Ayu lantas merapikan lilitan shawl pada kepalanya. Mana hujung yang terjelir-jelir tu dikemaskan dengan pin. Siap!

Honk!
Ayu putar bebola mata. "Boleh aje kan tunggu sekejap. Tak nampak ni aku dah nak keluar, bengong!" Omelnya sendirian ketika menyarungkan kasut ke kakinya. Tajam saja matanya terarah ke kereta di depan rumah. Walau pemandunya tak kelihatan sebab terhalang oleh cermin gelap, Ayu tahu siapa yang tengah menyengih macam kerang busuk kat dalamnya.

"Uhh, wangi siak!" Niko dah menyeringai bila Ayu melabuhkan duduk di sebelahnya. Dan spontan satu tamparan dihadiahkan ke bahu. Lelaki itu mendesis seperti selalunya. Entah sakit atau berlakon sakit.

"Bising!" Gumam Ayu dengan mata mencerlung. "Tersengih-sengih, jalan!"

Meletus gelak Niko. "Aku puji pun kena marah." Katanya sebelum perlahan menggerakkan kereta. Sesekali dilirik wajah Ayu yang cemberut itu dengan hujung mata. Comel. Mama mesti happy dapat menantu macam ni comel. Hatinya melonjak suka. Senyum yang sekian tadinya terlakar mekar cuba disembunyikan.

"Kenapa Tuan Adam suruh aku ganti dia eh? Pelik lah. Inikan gathering family dia." Ayu yang memeluk tubuh di sebelah Niko bersuara memecahkan kesunyian dalam kereta.

"Sebab yang gathering tu family aku." Tapi cepat-cepat ditekup mulutnya sebelum wajah Ayu diliriknya sekilas. Mati.

"Eh--- Kau..." Jari telunjuk dah mengarah ke Niko.

"Halah, tolonglah Ayu. Sekali ni saja... Aku nak ajak kau sendiri tapi lambaaaat lagi kau nak ikut. Sebab tu aku minta tolong Puan Riya pujuk kau." Bibir dikemamnya bila dilirik Ayu yang sudah bertukar warna pipinya.

"Tak. Sekarang ni, kenapa aku kena menyibuk kat gathering family kau?" Berkerut seribu dahi Ayu. Kini dia dah tegak duduk mengiring betul-betul menghadap Niko yang sedang memandu.

"Aku- A-Aku..."

Pap! Bahunya ditepuk lagi. Lebih kuat. "Dah tu, kau pakai sedondon pula dengan aku. Kau nak family kau salah faham ke macam mana ni?" Panahan matanya tajam bila perasan T collar Niko juga berwarna putih dengan logo polo di dada kiri. Hanya jeans mereka yang berbeza warna.

"Basically, aku yang pakai baju dulu tau. Bukan aku yang sedondon-kan kita. Kau yang terhegeh nak pakai blouse gedabak tu." Kening ditolak ke atas dan sengihan tak bersalah ditayang.

Ayu mendengus kasar sebelum menjatuhkan kembali bahunya ke seat backrest. Tangan dibawa menyilang ke dada.

"Aku minta tolong kali ini saja." Niko memujuk lagi.

"Tapi aku nak buat apa nanti kat situ. Kan family kau..." Keluhan berat bergema. Kes kena tipu lah ni.

"Terima kasih, Ayu."

Tajam jelingan Ayu. "Setan!" Dan cubitannya mendarat di lengan Niko. Menyeringai lelaki itu kesakitan. Kalau sekadar cubit tak apa, ini sekali dengan kuku dicengkamnya. Allah, mati aku.

Desire And Obsession ©Where stories live. Discover now