~You can't go back and change the beginning but you can start where you are and change the ending~
🌼🌼🌼
Sekali lagi, setelah bertahun lamanya dia kembali lagi ke sini. Tempat yang melakar memori suka dukanya. Tempat di mana kasih sayang disemai sehingga bertunas, berdahan dan merimbun. Di sini juga terpalitnya dosa-dosa yang dicipta oleh mereka dan disini juga lah yang menjadi saksi kepada perpecahan keturunan Hidayat.
Villa agam yang gah itu masih kelihatan sangat elegan seperti dulu. Terjaga rapi tanpa lalang meliar dan tanpa habuk menebal. Bunga-bungaan di sepanjang tembok yang memagarinya dipotong kemas dan ia kelihatan sama seperti dulu-dulu.
"I'm going inside." Pintanya kepada seorang wanita berbadan agak gempal yang setia di belakangnya dan wanita itu menolak kerusi rodanya dengan cermat dan berhati-hati.
Seorang lelaki yang berbadan tegap yang tadinya mengekori, hanya berdiri di luar laluan pintu utama.
Hati Salina sebak. Menghirup haruman kediaman ini membuatkan dia terkenang dengan orang-orang yang pernah menghuni di sini. Gambar keluarganya masih tergantung pada dinding utama dan jelas kebahagiaan terpancar dari wajah-wajah mereka.
Atuk yang duduk paling hadapan dengan tangan memegang tongkat berwarna emas. Cerut di tangan kirinya dan bertopi koboi berwarna putih. Segak sosoknya. Wajah yang mengandungi seribu satu cerita, wajah yang menanggung seribu kepahitan demi menjaga keluarganya. Namanya juga istimewa. Hidayat bin Al-Hidayat.
"Ayah yang menganak-tirikan aku! Sebab ayah lah aku bunuh abang aku sendiri. Semua ini sebab ayah. Ayah puncanya aku jadi begini. Lepas ni kalau ayah dakap satu lagi jasad tak bernyawa, itu semua sebab perbuatan ayah. Ayah yang jadikan aku pembunuh! Mahfuz pembunuh, ayah! Arghhh!"Rambutnya diramas kasar. Dia menjerit melepas amarah yang tak kunjung surut. Hatinya benar-benar memberontak.
"Anak tak tahu diuntung! Sebab ketamakan kau ini yang memakan diri kau sendiri. Disebabkan dengki yang kau biarkan bertunas dalam diri kau yang menjadikan kau begini. Aku kecewa dengan kau, Mahfuz!"
Salina dan Amri menjadi saksi semuanya. Bila pertikaman lidah antara atuk dan Pak Su tak menemui penghujung, atuk bertindak menghentikan pertelingkahan mereka.
Bang!!!
"Kau kurang ajar, Mahfuz..." Atuk terduduk di atas tangga. Selang dua anak tangga sebelum mencecah lantai. Laras senapang patah ternyata masih berasap. Senapang yang ditempah khas dari Jerman itu yang pada asalnya hanya hiasan dinding, telah meragut nyawa anaknya sendiri.
Atuk menangis semahunya. Dan jasad tak bernyawa Pak Su terlentang di tengah-tengah ruang tamu. Dahinya berlubang dan darah membuak keluar membasahi lantai.
YOU ARE READING
Desire And Obsession ©
General Fiction[Book 1] Adam Zahrain x Riya Dahlia She needed someone to show her how to live and he needed someone to show him how to love.