*Bab 3*

56 1 0
                                    

Kak Ifa ajarkan math dekat kami please. Rayu Shah Arif.

Aku yang tengah menghirup air milo tersedak Err adik akak kan...akak Rabun ni..akak Ifa tak nampak tulisan Arif. Tipu mengelat ku. Hahahahaha alasan kau apa ingat dorang kurang cerdik.

Kalau macam tu Amin punya tulisan besar dari Arif. Ajarlah kami, kami nak pandai macam kak lang. Sempat lagi Amin puji kakak ku. Dia dulu pelajar cemerlang lurus A plus lagi, aku? Hmmm tak Nampak bayang A.

Arif dan Amin ibu minta maaf. Ibu pun tak pandai, ibu bukan sekolah dulu. Kakak kamu sorang ni ikut ibu walaupun dia sekolah, sempat perli lagi ibu. Ibu lahir orang Thailand, dulu ibu memang tak sekolah sebab susah. Ibu jumpa ayah dekat Kelantan semasa ibu berkerja waiterss. Waiterss kau, tapi kalau tengok ibu dulu perghh macam modelling. Aku ikut ibu la ni hahaha tapi versi buruk.

Ishh Arif ngan Amin tahu kan Kak Ifa tak reti math tapi tanya juga. Meh akak tengok dulu, setelah lama aku pandang kosong. Beberapa saat aku terdiam sepi.....

Dahlaaa kami nak tanya abang am. Ibu kami pergi rumah abang am jap eh, jiran sebelah. Tanya Shah Arif.

Okay pergi tapi jangan lewat yaa. Abang Am kerja esokkk. Berlari ria laa 2 ekor adik aku.

Eleh sikit-sikit abang Am. Tunggulah aku cari abang ipar untuk korang, biar dia superb math! Senang ada anak nanti dia ajar anak aku. Takut juga anak aku tanya math dekat aku, setakat 1 Tambah 1 bolehlah aku jawab. Kalau kuasa 2 kuasa 3 kuasa 10 mana aku nak explain jadi kena cari suami pandai math! Bebel aku seorang diri.

Syifaa Imani Binti Zamani!

Terkejut nama penuh dipanggil. Apa ibu? Terkejutlah Ifaa panggil gitu.

Ibu yang tengah menguli kuih untuk dijual esok. Ibu cakap kamu ni tak payahlah kerja, SPM nak dekat dah ni. Kamu focus SPM dulu lepastu nak kerja ke kahwin buatlah. Ibu tak nak kamu terjejas dan tertinggal dalam belajar.

Ibu jangan risau, ni Syifaa Imani. Walau tak cerdik macam Safiah Aqila bolehlah score bagus sikit. Kahwin-kahwin say no more! Jeling manja aku.

Biar ibu cari duit. Kamu dengar cakap ibu! Bukan apa Puan Che Catelia tidak mahu anaknya terbeban diusia muda. Sudahlah anak perempuan, sepatutnya anak sulung yang menanggung kami sekeluarga. Mengeluh Puan Catelia.

Shhhh.ibu....shhhh...Syifa menunjukkan jari dimulut tanda tidak mahu ibu berkata macam-macam.

Kamu Rabun. Nak sorok resit tak reti boleh pula tampal dekat peti ais ya. Tegur ibu dengan nada mengejek.

Alamakkkkk...Tepuk dahi aku, ni kess haus tadi resit pula jatuh dalam poket baju sekolah. Aku dah pelupa letaklah kat peti ais sekejap. Lepastu terus lupaaaa. Senyum comel diberi walau tak secomel mana pun dengan pipi berjerawat haih.

Ibu menjeling~

.

Omgeeee Jem ada orang crush kau la weyyyyyy. Ivy dan aku gelak jahat, nasib baik Solehah tak ada kalau tak kena ceramah.

Euwww aku tak minat mamat tulahhh. Nerd gilaaaa! Uollsss lupa ke? Cita-cita I nak kahwin dengan anak DATO' saja. Nak pelamin ala-ala garden lepastu buat malam.Terbayang-bayang perkahwinan yang dia impikan.  Jannah Jameela memang inginkan ciri lelaki idamannya anak Dato'.

Aku takut kau dapat Dato' tua. Ivy tergelakk

Hmm aku takut budak nerd tu jodoh kau. Jangan benci nanti kan sukaa. Gelak kecil aku dan bayangkan Jem dengan budak nerd tu, mesti takleh blaaaa sorang nerd sorang gedik-gedik.

Oppsss sorry I terlanggar U. Habis buku Ivy di atas meja berterabur jatuh. Apa masalah kau perempuan hah?! Buku aku atas meja bukan atas lantai! Marah Ivy Inara.

Mrs. Bariq ImranWhere stories live. Discover now