*Bab 15*

43 1 0
                                    

Terima kasih awak hantar saya, terima kasih jadi hero saya selama beberapa hari ni, terima kasih tolong ibu. Saya hargai sangat walaupun awak selalu cakap saya Budak nerd! Ucap Suifa Amani.

Dah dah jangan nak berdrama dengan aku, apa ingat aku macam lelaki idaman novel ke? Semua kebetulan kan. Dah orang perlukkan pertolongan kena bantulah. Bariq Imran memulai perjalanan ke PJ menghantar Syifa. Selepas selesai bersalaman dengan keluarga Syifaa, yang nak tergelak Amin menangis sebab tak kasi Bariq balik HAHAH betul-betul lembut hati si Amin.

Yayaya fine! Syifaa memuncungkan mulut dan menjeling.

Tak payah nak action sangat ingat comel? Kening Bariq Imran diangkat.

Hmmm mana ada saya perasan comel ehh ehh! Tengok orang muka ada jerawat comel celah mana. Tangan menujukkan pipi dan dagu punyai jerawat.

Kau tahu tak? Beauty isn't having a pretty face. It is about having a pretty mind, a pretty heart, and most importantly a beautiful soul. Jawab Bariq Imran dengan tenang.

Syifaa Imani tiada kata-kata untuk membalas, ayat Bariq Imran sungguh menyentap hatinnya. Selama ini dia benci juga mukannya, kerana kekurangan ini ramai yang menjauh tapi dia sedar harus bersyukur dari sinilah dia tahu siapa ikhlas berkawan dengannya.

Balik hostel jangan nak start partime lagi. Your body still hurt, right?

Hmm mana dia tahu ni.Yayaya saya tak pergilah. Semenjak kejadian Hamdan, Kak Emma suruh berehat dulu dan settle kan urusan Hamdan. Dia diberhentikan terus, Kak Emma tahu pun sebab dia tengok cctv ada yang call pagi tu dekat kak Emma. Pekerja pengsan belakang café, dengan curiga esoknya kak Emma tengok cctv. Hmm Hamdan buat kerja tak clean kan mendapat kau!

.

Perkahwinan Jannah Jameela dan Noah Uwais sudah 6 bulan. Semenjak itu juga aku dan Bariq Imran tidak berborak, berjumpa dan berbual ditelefon. Kami masing-masing sibuk aku dan dia bagaikan tiada ikatan sebagai kawan. Entahlah kami selalu berjumpa dan lepak sebab ada Noah dan Jem. Sekarang mereka dah kahwin kurang kami lepak. Yelaa member dah kahwin, kita single mingle pulaa. Kawan berapa kerat je! Wahh best jee Noah denga Bariq Imran bakal habis master. Aku pula masih diPloma blurghhhh.

Imani!!!! Jeritan lelaki asing memanggil aku yang tengah berjalan menuju ke library. Takkan panggil aku? Memang tak ada orang panggil Imani ni . Aku mengorak langkah tanpa berhenti.

You! I panggil dari tadi macam orang gila lahh. Rayyan Aufa sudah sampai dihadapan Syifaa.

Ehh awak panggil saya? Maaf saya tak perasan, ermm panggil Syifaa je saya tak selesa orang panggil Imani. Terasa ayuu je panggil Imani errrr..

Ohh Patutlah tak layan, saya suka nama Imani sedap je dengar. Ohh btw jom pergi makan nak tak I belanja, ajak Rayyan Aufa. Masa Inilah dia boleh rapat dengan Syifaa Imani sebab Bariq Imran tidak ada masa untuk melayan perempuan ni. Yelaaa anak Dato'Elham sudah mengambil-alih syarikat Inham' Holding. Fyp mereka sudah habis tinggal gradute sajaa.

Actually saya sibuk ni tak lama lagi nak final exam. Memang balun laa study, dia perlu dapatkan pointer tinggi supaya PTPTN tak payah bayar. Memang selama ni dia dapat jaga pointer 3.5 keatas, pernah 2 sem dapat 4 flat.

Alaaa next time tau. Janji yee. Rayyan Aufa sudah menunjukkan jari keliliking tanda janji.

Hmm In sya Allah. Saya tak janji sebab tak nak ungkiri janji. Maaflah saya nak Cepat ni, saya pergi dulu baik. Syifaa jalan meninggalkan Rayyan Aufa...Mamat ni mimpi apa dengan aku ajak makan bagai...sebelum ni dia tegur aku, aku tak layan lah. Macam Syifaa tak ingat masa pertama kali masuk U ni, Rayyan Aufa buat muka jijik bila Syifaa tegur tanya mana library.

.

Sometimes

Walking away is the only option.

Not because you want to make someone miss you or realize they took you for granted.

But because you finally respect yourself enough to know that you deserve better.

Hmm tiba-tiba terasa sendu sangat entahlah kenapa sehingga hari ini nama Bariq Imran selalu bermain difikaran aku?! Sekarang dia buat apalah. Dah ada girlfrenn ke? Cehh bila Jem nak cerita tentang mamat tu. Aku suruh jangan! Haa sombong lagi!!! Ahhhhh stress berapa lama dah aku tak jumpa dia. Kenapa hati aku dan fikiran tak nak move on?!

Sekarang aku tengah kerja di Melaka. Syarikat papa, kak Una. Alaaa roommate dulu yang geng merak. Haa kak Una ajak aku intern ditempatnya sebelum ni dan lepas je habis intern aku terus serap di syarikat ini. Kak Una dia yang handle syarikat itu. Sekali gus kak Una meminta tolong aku mengajar tentang agama dan cara memakai tudung. Dia punya layanan sungguh teramat baik sehingga aku rasa boleh jatuh cinta dengan dia. Aipp hahahhaha.

(Maaf skip terus cerita, tuptup Syifaa dah habis belajar kini yang sudah berusia 23 tahun)

Syifaa jom teman I makan. Ajak Kak Una yang segak berbaju kebaya dan shawl lilit berwarna cream. Alahai cute! Hari ini hari jumaat memang digalakkan pakai-pakaian sopan.

JOM! Dengan tidak segan aku menjawab. Haa kalau staff lain takut dengan Kak Una memang tak berani nak makan sekali. Ntah Una Watson ni makan nasi je.

Una mengeleng kepala. Tak berubah betul perangai budak ni, apalah si Arissa dengan Luna benci sangat dengan Syifa. Syifa bukan jenis ganggu orang, dia hanya dengan dunianya sendiri. Cuma dulu cousin dia rapat sekejap dengan Syifa sampai mereka mengamuk sakan. Siapa lagi cousin Una, Noah dan Bariq siapa sangka tidak ada orang tahu hubungan mereka kecuali Jannah Jameela. Bariq dan Noah pun cousin.

.

Bipp mesej WhatsApp dari Jemm!

Jannah Jameela 💅🏻

Babe bila turun Kl?

Jom laa lepak! Solehah turun Kl dengan husband dia ni.

You

Heh mak buyung sorang ni kesiannyaa. Sayang aunty pipaaa sihat ke tu.

Sabar eh nanti aku rogerrr.

Jannah Jameela

Jangan kau datang bila aku dah meletopkan baby eh!

Kalau tak aku tak nak kawan kau!

Perut Jannah Jameela sudah besar masuk 6 bulan.

You

Yeyeye mak buyung, byee aku nak lunch ni.

Take care! Salam sayang dekat baby dalam perut tu!

Jannah Jameela 💅🏻

Salam sayang dekat Encik Kayu Batu tak nak ke?

Dia ada depan aku ni :p Rindu tak dia?

Bulatt mata ku ishhh minah ni tak padan boyot sempat lagi kacau aku. Aku berikkan bluetick, gambar wallpaper ws diletakkan gambar seseorang tengah gradute. Tak malu betul kau ni Syifaa Imani?! Teringat macam mana fon ni boleh ada dalam fon.

Flashback..

Bippnoti ws masuk tertera Jannah Jameela menghantar gambar.

Aku buka dan melihat gambar itu dengan caption.

Babe prince charming kau ni hensem tak? Aku tolong amikkan gambar untuk kau. Rugi kau tak datang bolehlah bergambar dengan dia.

Satu gambar full muka dan satu gambar ditutup pakai tangan tapi lihat wajahnya tersenyum. Hmm cairnya tengok. Tanpa sedari aku letakkan gambar muka ditutup itu sebagai dp. Kalau Jameela tengok mampus laa aku!

.

Maaf cerita banyak skip, tuptup je dah habis tu, habis ni. Hehehe maaf ada typo dan kekurangan dalam cerita.

Mrs. Bariq ImranWhere stories live. Discover now