*Bab 20*

44 2 0
                                    

Apa mummy daddy nak bincang? Semua ada sekali ni...penting sangat ke? Bariq Imran baru pulang dari kerja.

Mehh duduk sini...sofa ditepuk-tepuk.

Ha apa dia mi? Tali leher dilonggarkan, lengan baju disinting ke siku.

Mummy dah merisik sekali tunang untuk Riq. Jadi sekarang Riq tunang orang.

WHAT?!!! Ni bukan bincang dah ni miii! Suara Bariq tertinggi sehingga semua terkejut.

Riq nak marah kenapa? Mummy dah bagi tahu Riq awal-awal lagipun Riq kan single. Mummy dengan tidak serbasalahnya.

Suka hati mummy Riq nak naik dulu. Baru je nak naik mummy menyambung ayat lagi.

Bulan depan kahwin hujung bulan.

ARE YOU KIDDING ME DATIN INTAN?

Noo i'm serious! Nak tengok you future wife?

NO THANKS!

Semua terdiam kecuali Datin Intan.

Why abang Riq moody gila minggu ni? Dia nampak serabut? Tanya Balqis.

Penat kerja or stress about kerja. Bagi dia masa dulu maybe dia terkejut balik-balik dapat kejutan...kita pula baru bagi tahu Selepas dah seminggu dia bertunang tu mengamuk. Daddy menyampuk.

Ahhh shit! Bariq Imran meraup rambut hitam pekatnya.

Dahlah dapat berita buruk, ni dapat berita mengejut lagi. Haih siapa la perempuan gatal terima aku jadi tunang. Ni mesti sebab tengok muka kacak aku. Ahhhhhh.

.

Ahhhh tak boleh blaa kena tunda kahwin, nasib baik kad kahwin baru hantar digital dekat fon. Kalau kad jenuh nak edit. Hmm aku lihat balik kad kahwin Imran & Imani. Cehh nama ingat sweet ke? Tapi bila tengok sedap pula Imran dan Imani kan? Kalau ada anak boleh letak keuarga huruf "I". Ehhh merepek anak pula. Hmmm lagi bagus kalau Bariq Imran dan Syifaa Imani....hmm please dear hati move on!!!

~

Anak abang memang buat perangai teruk! Nasib baik dia pergi sebelum majlis, kalau lari masa hari akad macam mana? Malu nak letak muka ni!!! Sekarang mana dia pergi abang? Mummy mula runsing .

Sabar Intan, abang tengah fikir ni. Haih punya tak nak kahwin boleh lari! Dato'Elham menggeleng ikut perangai siapalah ni.

Ika rasa Riq pergi Uk laa daddy mummy. Tu je tempat buat dia tenang, ingat tak masa dia putus cinta dengan Elli? Dia lari pergi UK berapa tahun.

Allah takkan Riq nak tinggal macam tu juga, sampai ke tua dia tak kahwin macam tu. Tiba Puan Intan pengsan.

Ya Allah mak ngahhh! Jerit Noah Uwais.

Kenapa ni mak ngahh? Tanya Jameela yang perut sudah 8 bulan.

Nanti kita cerita, tolong pak ngah Noah. Mereka mengangkat Puan Intan naik kebilik. Setelah itu merek turun tinggal Balika dan Jameela tolong jaga.

Pak ngah kenapa ni? Cuba cerita?Riq mana kerja? Tak nampak pula dia kat office?

Hmm pasal Riq laa mak ngah kamu jadi macam tu, dia lari tak nak kahwin! Dato'Elham mengeluh.

Laaa sebab tu, aihh Riq tak padan umur 28 nak lari lagi, Pak Ngah dan Mak Ngah jangan risau biar Noah settle kan. Senang kacang je siap kau Bariq Imran.

.

Bariq Imran termenung sepanjang jalan di bumi UK. Sanggup aku lari semata tak nak kahwin, minggu depan je nak kahwin buat hal kau Riq. Hmm aku tak sedia, aku takut tak boleh cintakkan tunang aku. Hati bukan untuk dia tapi nama orang lain!

Tiba telefon berbunyi.

Riq baik kau balik, kalau tak aku suruh mummy kahwinkan kau dengan Elli Ezli. Kau tak kisahkan? Kau kan cintakkan dia come on la....Lepastu aku nak pergi jumpa Syifaa Imani lepastu aku nak kata yang kau cintakan dia sampai dia tak nak kahwin dengan orang lain dia lari UK. Kau kena redha Riq kau sendiri yang tak nak kejar Syifa. Haa ego lagi, anggap jelah tak ada jodoh Riq. Lagi satu taniah kau buat mak ngah jatuh sakit. Bye.

Talian ditutup oleh si pemanggil. Ahhh gilaa Noah Uwais! Aku tahu dia tak main-main. Habis tu macam mana ni? Aku baru sampai sini takkan nak balik dah?

~

Mak ngah dan Pak ngah jangan risau perkahwinan ni akan diteruskan. Riq akan balik tapi bukan sekarang. Jadi teruskan je berjalan seperti biasa. Jawab tenang Noah Uwais. Dia kenal sangat sepupunya hahaha padan muka kau Riq sekarang mesti panas bontot!

.

Aku meneliti diriku di cermin IKEA, pening betul dengan mummy. Kejap tunda kejap tak. Kali dia kata jadi jadi beberapa hari lagi aku bakal milik orang fuhhhhh. Sekarang nak pergi sauna la, mandi bunga macam-macam laa pening aku. Yang tolongnya Kak Una dengan Ivy teman! Hehehe sebab dorang dua single yang ingin menemani ku.

Lama betul dorang ni sampai aku lepak IKEA, ke Arif hantar aku awal sangat? Aku pergi menapak keluar IKEA lepak Starbucks satgi biar dorang datang situ. Hmm elok jee jalan-jalan mood jadi swing bila ada satu nama memanggil.

Imani wait! Lenggan aku dipegang nasib baik berlapik, hai bakal suami tak rasmi ni orang lain nak rasmi.

Apa ni Aufa? Lepas. Aku mula tunjuk wajah tak suka.

Sampai hati?! Awak tolak I sebab nak kahwin dengan Bariq? Awak memang tak serik ke?! Marah Rayyan Aufa.

Bila saya nak kahwin dengan Bariq? Tak kisah dengan sesiapa kecuali awak! Ni kad jangan lupa datang, memang nama Imran tapi bukan Bariq. Bye!

Hmmm aku harap kahwin dengan dia tapi orang lain grrrr...mimpi jelaaa Syifaa oiii!

Sampai pun uollsssss! Lambatnya!!!

Sorry kak Unaa hantar something dekat orang, jom-jom. Ivy kawan u pun tak sabar ni sempat I borak dengan dia.

Sorry babe aku tertidur tadi hahaha. Tunggu driver lambat pulak tadi.

Akak Una, Syifa baru je jumpa dengan Rayyan Aufa. Muka dia benggang gila tadi. Fuhhh seram tengok!

Biar padan muka dia tu! Dia psiko see sampai boleh cari Syifa. Tak apa lepas kahwin husband u protect laa. Kak Una gelak-gelak. Apa lawak tak tahulah.

Ishhh kak Una ke situ pulaaa! Jangan nak merepekk eh. Future husband Syifaa ni pun tak tahu macam mana. Hahahaha! Kami menaiki kereta Kak Una dah pergi ke salon!

Tulah orang suruh tengok gambar bakal suami tak nak tengok! Aku pun tengok dah gambar bakal suami kau tau! Ivy dengan semangat.

Eh macam mana kau tahu ni?! Pelik dengan Ivy.

Dalam mimpi ahahahhaha. Alaa nasib tak kantoi. Kalau tak Jameela marah fuhhh.....

.

Bariq Imran tersedar dari mimpi.. peluh menitik tiba-tiba... Hurmm rasa nak demam.

Mimpi tadi terasa indah, mimpi kahwin bersama Syifa Imani. Macam mana aku nak balik dengan kahwin dengan orang lain ni? Mampukah aku? Bariq pergi mandi, flight ke Kuala Lumpur hari ini lagi sehari je akan bergelar suami.

Selepas mandi Bariq Imran mengenakan tshirt polo hitam bersama jaket warna kok dan topi hitam disarung.

Ting.....

Noah Cousin

Aku ambil kau nanti, siap sedia nak jadi suami nanti.

You

Tak payah ingatkan aku..

Noah Cousin

Aku percaya kau akan bahagia dan cinta boleh dipupuk.

Aku hanya read. Mampukah aku berikan si dia kebahagian?

Mrs. Bariq ImranWhere stories live. Discover now