*Bab 13*

47 3 0
                                    

Bilik terasa hangat-hangat matahari, Syifa membuka mata memandang zink di atas. Patutlah panas tengahari dah, biasa matahari naik bilik auto panas sekejap dari jam 12 sampai 3.30. Sebab tu selalu masa macam ni bilik tak boleh nak tidur atau lepak lama-lama. Tangan mencapai telefon.

Ohh pukul 12.30 hari...aku cuba memejam mata balik. Ehhh waittt! Aku terus terduduk dengan rambut menggerbang. Wehh macam mana aku boleh tidur terlajak, dengan malas-malas aku capai tuala untuk bersihkan diri.

Assakamulaikum ibu! Amin menjerit salam tapi tidak disambut.

Amin ibu kerja kot hari ni. Arif membawa pelbagai plastik berisi barang-barang yang di belanja oleh Bariq Imran.

Kerja? Bariq Imran bertanya.

Ya abang Riq, ibu kerja kedai makan sebab motor tak ada tu. Mulut Amin terjuih di luar.

Ohhh I see. Bariq melihat keliling rumah, semalam tak sempat tengok sebab ngantuk sangat. Hari ini baru berpeluang, melihat gambar-gambar lama di sudut dinding. Banyak gambar budak dan babyy.

Abang tu kak Ifaa, anak simba hahahaha. Amin tergelak melihat gambar kak Syifaa berkerut dan masa tengah pakai baju lion.

Simba? Bariq menyoal dengan wajah tertanya.

Yeee sebab dia tu ikut perangai ayah garang macam lion, sebab tu kami panggil simba hahaha. Tak adalah garang cuma akak tegas.

Ohhhh.

Arif mengetuk bilik kakaknya dan membuka.

Kak Faa, abang Riq beli lauk pergilah masak. Kami pun lapar niiii. Arif melihat kakaknya sibuk menyikat rambut.

Uishhh abang Riq? Ehhhh asal aku lupa dia ada. Aku ingat dia main-main nak tidur sini sampai kenduri Noah. Aduiii. Ha ha jap akak turun dapur satgi, jap korang naik apa beli barang? Ibu kerja eh?

Yee ibu kerja tu suruh akak masak, lagipun kami craving akak masak. Kami naik kereta hahaha best juga naik tapi orang sini pandang pelik kereta mahal berhenti kedai runcit.

Ternganga mulut aku, gilaa betul mamat tu... Habis tu korang dua ikut sekali? Kan seat dua!

Amin duduk atas aku HAHAHA. Arif tergelak...demi nak naik kereta idaman punya pasal. Mula-mula dia dingin dengan kawan lelaki kakaknya. Lama-lama dah okay.

Syifaa mengelengkan kepala, tudung disarung ke kepala. Hmm lupa pula mamat tu ada, makan ke dia makanan kampung? Syifaa keluar terus ke dapur tanpa memandang Bariq Iman dia sedar ada sepasang mata melihatnya.

Haihh abang termenung pula! Sedap-sedap tengah story mory, boyren akak khuyuk pandang kak Ifa keluar bilik memakai baju tshirt lengan panjang dan kain batik. Bebel Shah Amin.
.

Siap! Amin,Arif makan! Mereka berdua turun lajuuu. Tidak sabar menjamah lauk kesukaan mereka tempoyak ikan patin.

Ehh mana abang Riq korang?

Ehh akak panggil kami je, akak tak panggil boyfren akak tu dia tak mahu makan. Amin sudah mengambil pinggang. Arif pula sedia untuk makan tapi harus menunggu tetamu.

Syifa melangkah naik ke ruang tamu untuk memanggil Bariq.

Awakkk...jom makan saya dah siap makan ni. Ajakku lembut, dah dia beli lauk takkan tak panggil dia makan.

Ingat tak nak ajak makan. Bariq Imran turun tangga ke dapur. Tiba rasa macam si isteri memanggil suami makan. Eh apa kau merepek Riq.

Syifaa menyenduk nasi untuk Bariq. Awak nak masak tempoyak tak? Tanya ku ingin mengisi lauk.

Haa tempoyak? Durian kan? Aku tak makan durian. Ya dia benci durian, kalau rasa pun loya apalagi bau.

Alaa abang makanlahh sedappp. Tak rasa durian sangat!! Jawab Arif yang asyik menambah nasi.

Mrs. Bariq ImranWhere stories live. Discover now