Tak sabar betul bawa ibu dan adik-adik pindah rumah baru! Dengan hasil kerja aku yang lumayan, rezeki dapat buat loan rumah dibantu oleh Kak Una. Bukan itu saja Kak Ila juga ikut kami duduk bersama! Hmmm mesti pelik kenapa kak Ila boleh sesat ada kan...
Flashback...
Semasa aku intern di Melaka. Aku mendapat panggilan dari kak Ifa. Suara kak Ifa merayu dan menangis.
Hello Ifa tolong akak! Akak tak larat nak duduk rumah dah macam orang gaji. Anak akak pun sakit ni dengan perut akak mengandung 2 bulan. Suami akak suruh akak gugurkan anak ni! Dia tak nak ada anak hyperactive macam Aqil. Mak mentua akak complain Aqil hyperactive tak duduk diam, sampai rumah dia habis pecah pasu bunga dia.
Akak ada kat mana? Bagitahu Syifaa, Syifaa datang ambil akak. Terang aku, mana nak dapat bantuan tak tahulah.
Selepas di kak Ila beritahu aku pun menutup telefon. Termenung sekejap fikir macam mana jalan untuk tolong kak Ila.
Haii Budak ni boleh termenung. Ada orang buli Ifa ke? Tanya Kak Una.
Hmm tak adalah kak Una. Cuma tengah serabut fikir Kakak Ifa yang tengah terdesak. Kak Una ibarat kakak kedua ku. Sungguh dia baik hati menolong aku.
Meh cerita dekat I. Mana tahu I tolong your sister problem. Una duduk ditepi Syifa, dia selesa betul dekat Ifa. Kebetulan dia anak tunggal tapi teringin nak adik. Sekarang Syifaa ibarat adiknya.
Ohh I see. I will help you. But you promise with me? Kerja sini terus lepas intern okay? Selepas aku bercerita tentang kak Ila. Hati aku lega dengan syarat kak Una.
I will. Syifaa Imani binti Zamani takkan mungkiri janji. Dengan Senyum gembira aku bersyukurrr. Masih ada manusia yang sanggup menolong aku. Keluarga arwah ayah? Hmm susah langsung, kalau boleh dorang tak nak ingat kami. Keluarga ibu pula...hmm tak tahu sebab ibu tak suka cerita tentang mereka.
End flashback...
Kereta Bezza putih second hand dibeli oleh aku dan ibu, kami kongsi duit bukan itu saja Amin dan Arif turut bantu. Selepas habis SPM mereka buat partime. Hmm dah besar adik-adik aku ni.
Haa belok sini Ariff, tuu rumah tuu putih tiang hitam satu tingkat tuuu. Syifaa mengarahkan tangan ke arah situ. Arif yang membawa kereta, dia ada lessen. Tunggu Syifa Imani? Hmm sampai tak bawak sebab takut! Sanggup pergi Melaka naik bas, puas Arif paksa tapi takut punya pasal. Pernah belajar hampir kereta terbabas orang.
Ehhhh cantik!!!! Amin menjerit melihat rumah itu. Walaupun tidak bertingkat tapi rumah ini sangat cantik dimatanya.
Diam sikit Amin, Aqil tidur ni. Kang dia bangun kau jaga eh. Safiah Aqila menepuk belakang badan anaknya, ini jela satu-satu anak ibu. Anak dalam kandungan keguguran kerana hentakkan dari bekas suaminya dulu sebelum lari dengan Syifaa. Syukur jika adiknya tidak tolong hidupnya makin musnah.
Oppsss sorry hehehe. Amin tersenyum-Senyum melihat rumah, hmm lepasni ada bilik sendiri yeayyy.
Sesampai saja rumah dengan keadaan dalam kosong, kami tengah tunggu driver lori yang menghantar.
Ya Allah cantiknyaaa!!!! Terima kasih anak ibu. Ibu bangga dengan Syifaa! Semoga Syifaa diberikkan kesihatan serta jodoh yang baik. Ibu mencium pipi ku dan memeluk.
Maaflah ibu baru sekrang dapat bagi, tapi rumah bukan cash eh hahaha. Sempat buat lawak hambar.
Yee ibu tak kisah. Tapi tulah kalau Shah Wafiy ada kan bagus hmm. Ibu mempamerkan wajah duka. Ya sejak kejadian aku dihentam teruk oleh along. Sejak itu along sudah tidak munculkkan diri.
Hmm doa dia baik-baik ibu... Hmm mana along sekarang ni?
.
Hari minggu keluarga Puan Intan dan Dato'Elham dipenuhi oleh anak-anaknya semua dirumah hari ni. Selalu ada jee sorang tak ada, kali ini semua lengkap!
Riq nk masuk 30-an ni bilaaa nak kahwin?! Mummy asyik menunggu menantu kunjung tidak tiba. Mummy mula duduk disofa sambil mencapai kek strawberi dibuatnya tadi.
Hmm mummy ni, cuba minta kak along tu. Bariq menjeling ke arah kakaknya.
Uhukkk...kek strawberi dikunyah tersedak. Balika Insyirah cepat-cepat capai air putih di atas meja milik mummy.
Kakak kamu tu tak nampak bayang terus, cita-cita dia nak jadi anak dara tua. Geram Puan Intan Balika Insyirah memutuskan pertunangan bersama Fateh. Lagi berapa minggu nak kahwin dia putus tunang.
Alaaa mummy jodoh Ika tak nak keluar lagi ni. Balika menjeling ke arah Bariq.
Kamu berdua ni stress mummy. Anak mummy dah besar panjang semua tak kahwin, anak orang lain anak dah 2,3,4 anak mummy sorang pun tak ada. Geram bila anak-anak degil.
Laa kami ada anaklah mummy. Anak tekak. Bariq jawab selamba.
Dengan itu Balika Insyirah dan Bariq Imran gelak sakan.
Daddy, Qis dan Isya baru balik masuk rumah dari berborak di taman kecil.
Wahhh mummy kek strawberi! Balqis Irdina mengambil tempat disebelah mummy terus meratah kek strawberi. Manakala Batrisya Irene duduk disebelah kakaknya melihat tengah membelek majalah dibelinya.
Haii mummy kenapa monyok ni? Dato'Elham melihat muka masam isterinya.
Hmm abang esok kita pergi naik genting, mummy nak release stress. Fikirkan Balika dengan Bariq buat mummy stresss. Puan Intan menjeling ke arah mereka berdua.
Okay esok daddy free. Dato'Elham bersetuju, dia tahu kalau Puan Intan stress akan mahu pergi tempat kegemarannya.
Mummyyy kami nak ikutt! Balqis dan Batrisya teruja. Ahhh lama tak pergi situ mana tahu jumpa jodoh!
Haa eloklahh daddy, mana tahu nanti balik bawak kami adik baru hahahhaa. Gurau Balika Insyirah.
Puan Intan menjeling dan pergi naik ke atas. Hmm harap jumpalah Syifaa Imani tu, gadis teringin dia jumpaaa sangat-sangat.
Kini tinggal Bariq dan Balika diruang tamu.
Riq kau dengan Ella Ezli tu apa cerita? Aku nampak dia asyik datang company je? Balika mulakan topik yang ingin ditanya dari haritu tapi asyik terlupa.
Kami tak ada hubungan, entah dia tiba je datang balik. Aku rimas! Berbuih cakap tak nak dengar. I don't know, she so desperate want get back with me. Bariq menyandarkan diri di sofa rasa nak terlelap.
I see, please don't accept her! I hate her so much. Tak teringin aku nak adik ipar macam tu. Muka Balika Inyirah meluat, hm dia memang tak suka Elli Ezli tu, sewaktu Bariq Imran bercinta dengan perempuan itu lagi Balika meluat. Bagi dia Elli Ezli hanya gadis murah yang tak sedar diri. So pathetic!
.
Pening betul kepala aku, kau bawak Arif. cuba bawa helokk sikit. Amin mula rasa loya.
Amboi sesedap mulut, apa kata kau bawak. Penatlah aku sorang je drive. Kau Cepat ambil lesen sana! Arif dengan nada geram.
Elehh lembik! Tu pun nak penat? Kata kuat sangat Amin mula memanaskan abang kembarnya.
Kang aku bagi penampar sakti nak ke? Suara Arif mula menaikkan volume.
Ishh korang dua ni bergaduh je kerja...nanti akak belajarlaaaa kereta haa.... Syifa mula membebel.
Kak Ila nak bawak tapi Aqil nak berkepit dengan akak pula. Sorry ehh Arif. Anak lelakinya ini cukup manja dah umur 6 tahun pun nak berkepit.
Hee lamanyaa tak naik genting last pergi lepas SPM. Kali ni pergi naik kereta sendiri, tak boleh bayang bestnyaaa! Teruja aku sampai tak boleh duduk diam ada je nak rakam tu rakam ni. Lagi beberapa minit saja nak sampai! Ibu dan Kak Ila mula tidur.Aqil dibangku oleh Amin sebab dia dah berat.
Jalan raya sangat sesak hendak masuk jalan Genting. Kami terbenti disini beberapa minit, hari minggu ramai ahli keluarga bercuti spend time. Tu yang jemmmm! Nasib baik gerak pagi kalau gerak lambat jawabnya petang baru sampai.
YOU ARE READING
Mrs. Bariq Imran
Romance📓 2 • Kau spec mata tak boleh besar lagi ? Rimas aku tengok kau budak nerd! - Bariq Imran Sorry i bukan budak nerd! Suka hati panggil I nerd! - Syifaa Imani Tak sangka Budak nerd sekarang dah up to date eh...dah tak macam dulu...bendul oppss...