*Bab 23*

51 2 0
                                    

Cantiknyaaa garden mummy! Syifa suka tengok tenang je! Aku memakai tshirt dan kain batik serta shawl hitam. Hurmm aku ingat bawak beg baju sekali takkk. Nasib baiklah semalam ada spare baju dalam beg lain.

Mummy memang suka betul gardening ni, daddy tak bagi mummy kerja lepas lahirkan si kembar tu. Jadi mummy duduk rumah hobi berkebun dan baca novel Jawab mummy sambil megembur tanah.

Wahh mummy suka baca novel? Teruja aku.

Hmm mummy bukan setakat baca novel tapi penulis novel. Sampuk Balika.

Yerkerrrr? Teruja aku wahhhh, dahlah aku berhenti baca novel ni rasa nak baca balik hahaha.

Ehh excited betul Syifa, ni mesti peminat novel kan? Ha eloklaaa geng dengan mummy. Balika tergelak sambil bersenam dipagi hari.

Wahhh gadis melayu terakhir betul kak pipaa! Isya berlari menuju ke arah aku.

Tulaa Qis tengok pun terpikat, nanti ajar Qis pakai kain batik hahaha.

Ada-ada jela twin ni, hmm akak nak pergi masuk buat laksa lah. Mummy serai dan daun kesom ada ke? Tanya aku.

Haa ada kat belakang rumah, Syifaa tengoklah. Aku menangguk dan pergi masuk dapur, barang-barang basahan dan kering di beli mummy pagi tadi aku keluarkan. Walaupun Datin mummy tetap menjadi surirumah pilihannya. Memang tak nampak yang dia datin. Tudung aku cabut letak tepi, rambut disanggulkan. Tak ada siapa datang kot, daddy keluar main golf. Suami tengah keletihan tidur di atas.

Sambil-sambil menyanyi aku menyiang ikan, memang tak sahlaa Syifaa Imanii buat kerja baju tak basah. Sekejap lagi laa amik serai, sekarang blend cili, perisi ikan dan blend blend blend. Haaa tak sia-sia belajar laksa dari kak Auni setiausaha kak Una.

Bariq turun melihat keliling adik-adik ada di garden, si Isteri tidak nampak? Mana pula dia pergi? Bremmmmm bunyi mesin kisar kuat didapur, takkan Syifa Imani? Dia terus pergi ke arah dapur, melihat sosok tubuh wanita memakai kain batik dan tshirt putih serta sanggul kepala menampakkan leher jinjang putih. Haii Isteri akulaa ni, Apasal macam mengoda sangat?

Kau buat apa ni? Sampai baju basah-basah. Tegur Bariq dengan mata tidak lepas ke arah Syifa.

Ehhh awak ni terkjut saya tau, nasib baikk tak terpelanting blender ni. Awak nak apa-apa? Aku mengingat blender dan mula menapis.

Aku nak kau.

Hah? Muka Syifa jangan cakap merah macam cili dahhh...rasa panas mukaaa aihh mamat ni kalau tak loyar buruk memang tak sah.

Nak ice latte please. Bariq duduk kerusi di meja kecil didapur.

Okay jap, aku terus pergi buat dan bagi kat dia. Kat sini juga dia duduk, haih aku nak buat kerja pun tak senang terasa diperhatikan, tapi aku agahkan juga sambung kerja.

Bariq Imran menghirup air dibuat si Isteri, mata tidak lepas dari isterinya sedang ralit kerja. 

Kenapa pakai kain batik? Seluar mana?

Hah? Ohh ermm beg baju teringgal tinggal baju ni jeee. Jawab aku sambil masukkan kisar cili kering bersama bawang dalam periuk.

Kenapa tak cakap awal? Kalau tak kita pergi amik baju kat rumah ibu.

Sorry awak, rasanya ibu nak datang hantar nanti.

Okk aku tak suka pakai macam ni, kalau depan aku tak apalah...

Kerja aku terbenti, aishhhh Apasal encik kayu batu sejak-sejak jadi suami sakat tak habis.

Tu nak pergi mana? Jawab Bariq lagi.

Sa...saya nak pergi ambil pokok serai dengan daun kesum. Aku hendak keluar tapi ditahan oleh sang suami.

Syifa Imani let me take for you, you look sexy girl...pisau ditangan aku dia ambil.

Mrs. Bariq ImranWhere stories live. Discover now