Rumah keadaan sunyi sekali bunyi cicak dan cengkerik dinding menemani Syifaa, rumah jiran gelap gelita hanya cahaya di depaan rumah saja. Itulah Amin dengan Arif ajak pergi surau tak nakk kan dah alone dalam rumah. Surau ada buat makan-makan tu balik lambat sikit. Dorang pun jalan kaki 15 minit baru sampai sana.
Ketukkan pintu kuat menganggu Syifa yang baru habis solat isyak. Dengan memakai telekung Syifa membuka pintu. Agak sudah gerangan itu.
Susah sangat nak bukak pintu?! Aku nak duit! Kau ajar ibu tak bagi duit kat aku kenapa?! Memandai je kau! Marah Shah Wafiy.
Suka hatilah, kau dah tua buat cara tua. Usaha sendiri, kau bukan abang aku kenal. Mana Shah Wafiy aku hah?! Aku mula bergaduh mulut dengan along.
Ahhh aku nak duit tak payah minta diri dulu aku. Shah Wafiy dah mati!!! Sekarang bagi aku duit sebelum aku amik barang kau. Ke nak aku curi kereta mahal kat depan tu. Shah Wafiy memandang kereta lambo itu.
Kau jangan nak gila! Bukan aku punya! Selagi kau bukan Shah Wafiy selagi tu aku TAK AKAN bekerjasama!
SHAH WAFIY!SHAH WAFIY! Semua betina sama je lahanat! Kau pun buat aku benci kau! Kau buat angah dengan ayah mati. Kalau kau tak suruh dorang beli barang kau, tak jadi macam ni!! Along sudah mencengkam pipi aku kuat.
Ohh selama ni kau berubah makin teruk sebab aku buat angah dan ayah macam tu ke hah?! Kau kena terima qada dan qadar along. Aku pun tak mintalah dorang pergi, aku pun menderita! Kau jangan samakan aku dengan perempuan yang lukakan hati kau! Bentak aku.
Jahanam pergi mampus kau! Shah Wafiy mencari duit dikeliling rumah. Manusia jika sudah berteman dengan benda haram, tak akan fikir dengan waras.
Kau nak aku mati?! Haa bunuh aku bunuh. Lepastu aku bagi kau duit. Entah yang rasuk jiwa aku sehingga emosi dan sabar ku tidak mampu mengawal.
Kau cabar aku?! Ha meh sini.
Aku ditumbuk dan ditendang berkali hentah telekeung sudah terbang ke angkasa. Hidung bibir berdarah, tapi aku tetap bangkit membalas kata-kata menyakiti along. Sehingga along betah dengan aku habis dilunyai tanpa perasaan. Salah aku along begini, cabar manusia yang tidak waras.
I try to be a nice person, but sometimes my mouth doesn't coorperate~
Kini Syifa suda nyawa-nyawa ikan, baru sedari dek akal fikiran Shah Wafiy dia berhenti perbuatannya. Lalu air mata mengalir, sempat dia mengambil duit Syifa sehingga habis dan keluar dari rumah membawa motor.
Syifa mengalir air mata, walau separa sedar dia melihat Shah Wafiy menangis. Wahai abangku tersayang, kau masih ada hati nurani? Maafkan aku tidak menahan sabar mencabar mu. Sepatutnya aku tolong dan bantu dia berubah...tapi buntu...Sayu hati ini mengalir butir-butir jernih lalu tangisan kuat memecahkan sepi tadi. Badan menggigil kesakitan aku terbaring tidak mampu bergerak.
Baru nak makan sesedapppp. Abang Riq ajak balik awal pula. Amin kecewa sikit balik awal.
Ishh makan jela kerja kau Min. Kak Ifaa duduk sorang tak ke kau fikir along datang? Arif geram dengan perangai Amin.
Ohh haah la lupa, sorry. Aku pun risau juga tiba rasa hati tak sedap. Amin mula risau bila terfikirkan along menakutkkan itu.
Along? Siapa tu? Tanya Bariq.
Ohhh abang kami dia tu..belum sempat Amin menyambung ayatnya. Matanya terpandang motor gelong yang dinaiki oleh along dengan kelam-kabut.
Arif berlari laju sehingga tidak mampu dikejar.
Ehh Apasal ni? Arifff! Bariq menjerit nama Arif tapi tidak endah.
Ahh abang jom cepat, Kak Syifa!!!! Amin mula mengelabah dan menarik Bariq lari balik rumah.
YOU ARE READING
Mrs. Bariq Imran
Romance📓 2 • Kau spec mata tak boleh besar lagi ? Rimas aku tengok kau budak nerd! - Bariq Imran Sorry i bukan budak nerd! Suka hati panggil I nerd! - Syifaa Imani Tak sangka Budak nerd sekarang dah up to date eh...dah tak macam dulu...bendul oppss...