هبطت الطائرة على ارض روسيا، و هبطوا منها تنظر حولها بهدوء تستكشف المكان، جاءت لها معلومات انها سوف تجد دليل عن ما تبحث عنه هنا، و لكن ان كان القاتل روسيًا، فـ هذا يدل على انه يمكن ان يكون يعمل مع المافيا، و لماذا مافيا ارادتت قتل زوجها، ما دخله بهم.
داغر: احنا دلوقتي وصلنا موسكو ماشي، في عربيه هتيجي تاخدنا هنروح نقعد فـ قارية صغيرة، على اساس ان احنا هنعيش هناك فترة، و هنبدأ المهمة من بكرا
ماسة: طيب تمامداغر: مالك!
ماسة: بفكر فـ كام حاجة كدا
داغر: فـ اي؟
ماسة: المعلومات اللي جت ان القاتل هنا، ايه اللي يخلي حد عايش فـ روسيا او من روسيا يقتل جواد، مستغربة اصل جواد بجد محدش كان يعرفه غيرنا و الناس اللي فشغله، مالوش علاقات كتير، فـ انا مستغربة،يا اما حد ليه عداوة معاه،يا اما حد بيشتغل مافيا،بس ايه اللي هيخلي مافيا تقتله.
داغر: مش عارف زي زيك، بس هنكتشف كل حاجة فـ وقتها، خلينا نروح بس دلوقتي،العربية جت اهيه
ماسة: طيب يلا.
_____________
في بلد اخرى و لم تكن سوا بلدهم "مصر"كانت تقف العائلة امام غرفة العمليات، فـ روح بيتهم داخل هذه الغرفة، من كانت لبعضهم ام، و اخت و صديقة، ومن كانت لأحدهم كل ما سبق، و حبيبة، و زوجه، و روح.
يقف ذلك العجوز يشعر ان قلبه يتماسك على قدر الامكان، وانه بـ اقل خبر ليس جيد سيقع صريعًا، و يأتي ملك الموت لأخذ روحه، يقف يمسك في يده كتاب الله "القرآن الكريم" يقرأ فيه بخشوع، و يدعو ربه بكل مشاعر بداخله ان تكون بخير، ان تخرج بخير، و ان لا يرى بها سوء مرة ثانية.
_____________
في مكان مجهول يجلس ذلك الشخص امامه صبي، لا يتجاوز عمره الـ8 اعوام، يظهر على ذلك الصبي علامات اثر ضربات قوية، جسده ضعيف بشدة، اعتقد ان ذلك الصبي يتعرض لعنف شديد.يجلس ذلك الرجل المجهول، يضع قدمًا فوق الاخرى، و يقف امامه ذلك الصبي مُنكِس الرأس، دموعه تهبط من شدة الامه المجتمعه عليه، ليشعر فجأة بذلك الصوت يهبط فوق ظهره بقوة، ليقع ارضًا يصرخ و يبكي بقوة، و ينادي ربه بصوت منخفض مع بكائه و صراخه، و امامه ذلك الرجل لم يتزحزح و تخرج صوت ضحكاته الشامته، المنتصرة.
ليقول ذلك الرجل"انتَ هتبقى القشة اللي قسمت ضهر البعير، هكسرهم بيك"
لتعلو صوت ضحكاته، مع علو صوت نحيب ذلك الصبي.
_____________
بعد مرور اكثر من اربع سعات، انتهت تلك العملية، ليخرج الطبيب من الغرفة وهو ينزع كمامته قائلًا بإبتسامه واسعه" العملية نجحت الحمد الله اطمنوا "ليسجد على الارض وهو يبكي و يشكر ربه كثيرًا على استجابه لدعواته.
ليتأثر من كانوا يقفون و تدمع اعينهم، و يساعده الطبيب على النهوض، وهو يبتسم على حبه لها رغم شيبهم الا ان حبهم لا يشيب.
_____________
"يعني ايه جت روسيا، مينفعش نتكشف انتَ فاهمنيي"
الرجل المجهول.
ليقول شخصًا ما"انا معرفش، معرفش ازاي جت، مش عارف مين جبلها معلومات"
الرجل المجهول: اكيد داغر، احنا لازم نتخلص منه بقا
ليقول الاخر: هيقولها ازاي، كدا هيكشف نفسه و ان هو اللي قتله.
الرجل المجهول: احنا هنلعب اللعبه و نصدقها، انتَ عارف انه مقتلش حد.
____________
بعد منصف الليل، كانت تجهزت حتى تذهب و تبحث عنه، كانت ترتدي ملابس سوداء، كاملة، وهو كذلك.
خرجوا من المنزل بهدوء حتى لا يشعر بهم احد فجميع القرية نائمة الان.
ماسة بهمس: هنروح فين دلوقتي
داغر: على الغابة
ماسة بتعجب: غابة، لي!
داغر: اللي اكتشفتوا ان القاتل دا كل بيوته فأي بلد يا اما فالغابة، يا اما فالصحرا.
ماسة: واحنا هنروح نعمل ايه
داغر: هنعمل ايه يا ماسة يعني، فوقي معايا كدا
ماسة: طيب يلا فين العربية
داغر: مفيش عربية، فنطلع على اول الطريق هنلاقي اتنين رِيس (عجلة قيادة سريعه) ، جاهزة!
ماسة بتحدي: جاهزة
أنت تقرأ
رَفيقُ رِحلَتي
Romanceكُلما وجدتُ دليل لإنهاء حيرتي يَختفي مِن أمامي،و عِند معرفتي بمن يخفي الدلائل أضعت كل شئ مِن يدي .