Kenapa semua nak tinggalkan FIYA????!!! Luthfiya emosi terganggu di pagi hari keran kejutan oleh Bibik Orked hendak berhenti kerja disebabkan hendak pulang ke kampung halaman. Airmata aku laju turun mengalir, sekolah hari ini tidak pergi. Dato' Amzar turut ada melihat bbik Orked dan Dato' Amzar ada beritahu.
Pertanyaan Dato' Amzar kepada anak perempuanya tadi di biarkan sepi, kerana tahu jawapan Luthfiya Ammanda.
"Kau nak aku duduk sini" atau "kau nak duduk sorang diri".
Memang Luthfiya tidak mahu Dato'Amzar duduk bersamanya lagi-lagi bawak isterinya. Macam dia tak tahu papanya kahwin buat kali ketiga. Cukuplah perkahwinan kedua dia membawa isteri duduk bersama Luthfiya sehingga perang berlaku teruk antara dengan isteri kedua.
Sometime it's better to be alone nobody can't hurt you. But i'm already alone but still hurting....
~
Hari demi hari aku tidak pergi sekolah sudah 2 hari. Telefon aku tidak dijawab biarkan silent habis...
Panggilan along, angah dan Laila dibiarkan. Mateen dan Asyraf turut chat tapi hanya bluetick.
Bippp. Mesej dari unknown.
Unknown
Hi saya nak hantar parcel, boleh share location?
Me
Send location.
Tanpa memikirkan apa-apa aku hantar, malas nak banyak tanya. Kadang barang bibik beli online guna nombor aku nak hantar.
Aku bangun masuk tandas melihat diri tak terurus selama 2 hari, tak mandi tak makan perut dibiarkan sakit. Siapa je faham situasi aku? Siapa je ada dengan aku? Nak share dengan Laila? Dia sendiri share masalah dekat aku. Takkan aku nak bebankan dia pula...aku ibarat kakak bagi dia.
Tingtong bunyi lonceng dan ketukkan tak habis bising. Menyampah betulaa petang-petang orang kacau.
Aku buka pintu dan tadaaa tekalah siapa datang!
Kau buat apa dekat sini? Macam mana kau boleh sesat? Kenapa dan kenapa? Aku beriak muka terkejut jugalah.
Mata melihat gadis rambut serabai, mata sembab, hidung merah, baju kesan hingus kering dan paling tak boleh blaaa rasa busuk macam tak mandi je? Luth Zhafran memandang lagi gadis dihadapan dari atas dan bawah.
Kau manusia ke zombie? Kalau makcik kat luar sana tengok mesti reject jadikkan menantu.
Suka hati akulaaa! Malas nak cari gaduh dah keluar-keluar jangan sibuk datang! Aku tutup pintu tapi ditahan olehnya.
Adik aku meraung dua hari sebab kau tahu tak? Balik sekolah muka masam siang malam sebab fikir kau. Jadi terpaksa aku menyamar jadi delivery man. Kata member tapi alamat rumah pun tak share. Abang mana suka tengok adik dia sedih memanjang?
Jadi kau yang chat tadi?! Pintu dibuka kembali dan kepala pusing hendak pengsan.
Luth Zhafran sempat sambut gadis busuk masam ni, terus angkat diletakkan atas sofa. Sempat juga dia call doktor perbadi.
~
Macam mana doktor Ina? Apa masalah budak ni? Luth yang dari tadi sedang memehati tindak tanduk doktor Ina check Lutfiya.
Dia tak cukup rehat dan gastrik, tak tahu dia makan berapa hari. Nanti dia bangun awak bagi gf awak makan ubat dan makan dulu. Kalau tak ada apa-apa saya balik ye? Doktor Ina sudah bersiap kemas keluar.
Haih aku pula kena jaga? Melihat dapur kosong dan sinki kering, nampak sudah lama tidak guna. Luth mengeluarkan bahan-bahan didapur untuk memasak.
Kepala dan perut aku tersangat sakit, aku cuba bangun berdiri menuju ke dapur kerana mendengar orang masak. Takkan bibik baru?
Zhafran? Kau buat apa kat sini? Mata melihat Luth memakai apron dan memotong beberapa sayuran.
Pergi mandi dulu Amanda..badan kau sekarang bau tong sampah tahu tak? Aku tengok pun tak lalu. Zhafran masih menyambung kerja memasak.
Aku tahu diri aku tak terurus tapi tak terdaya nak berlawan dengan Luth Zhafran dengan bau masakkanya membuat aku lapar, dengan terpaksa pergi mandi.
Hello adik? Hmm abang Luth busy ni, nanti abang call balik eh? Byee adikkk. Panggilan dari Laila tadi buatkan Luth gelabah juga. Dahlah sekarang duduk rumah besfren dia, dia pujuk Laila akan cari rumah Amanda dan sekarang aku tengah masak dalam rumah dia...
~
Baju tshirt hitam loose bersama track tersarung dibadan. Rambut grey hitam ni di sikat, jangan cakap kenapa rambut aku macam ni sebab keturunan arwah mama. Belum lihat mata biru aku ni, yang biru. Selama ni aku pakai contact lens sebab tak nak dipandang pelik dekat sekolah. Setelah itu pakai perfume sebab ada orang kata bau sampah.
Eh jap dia dah balik ke? Dahlah siap masak pulaa tu, perut masih terasa sakit. Laju aku turun kebawah mencari makanan.
Kau tak balik lagi Zhafran? Apasal kau buat semua ini? Aku duduk di atas kerusi meja makan, Luth Zhafran turut ada disitu.
Terpukau melihat wajah bersih putih kemerahan, rambut pendek paras bahu berwarna kelabu hitam dilepaskan dan mata biru milik Lutfiya Amanda. Contact lens kot jangan nak memandai Luth.
Ehem Luthfiya berdehem yelaa abang Laila boleh termenung tengok aku. Apa ingat aku ni pemandangan?
Aku nak tahu rumah kau je, janji dengan Laila cari rumah kau. Masa nak balik boleh pula kau pengsan, aku panggil doktor dah. Nampak makanan ni, aku jadi bibik tak berbayar. Lepas makan nasi, makan ubat pula. Terang Luth berjela ubat diletakkan atas meja.
Patut kau biar aku mati kat situ jelaaa, orang macam aku dah biasa pepandai bangun sendiri. Lain kali tak payah baik hati tolong aku. Aku menyuapkan nasib dan lauk dimasak oleh Luth Zhafran sehingga licin. 2 hari tak makan memang lapar nak matiiii.
Tak bersyukur betul, dah makan macam hantu raya. Bila pula dia nak mati padahal pengsan.. Luth berkata dalam hati, dia tidak mahu kacau mood makan gadis dihadapannya. Tanpa sedar dia sendiri tidak bangun-bangun hendak balik ralit melihat mata biru itu.
Uhukkk...Uhukkkk Tersedak sakit woooo.
Nah air minum, makan macam hantu memang sakit laa tersedak. Air oren dihulur oleh Luth.
Air oren diambil dan akus meminum, ehh kau tak balik lagi? Apasal ada kat sini huh?
Kau makan tak ingat dunia sampaikkan aku usha kau makan gelojoh pun tak perasaan? Luth tersenyum sinis.
Ishhh dah dah pergi balik sekarang aku menarik lengan Luth Zhafran sehingga aku sendiri yang ditarik rapat, muka kami tersangat rapat.
Kami bertentangan mata dan jantung berdegup kencang tiba-tiba, merasakan sesuatu aneh keluar hati jantung. Perasaan apakah itu?
The real eyes huh? Because it look beautiful. Pujian dan pertanyaan Luth Zhafran membuatkkan aku terpinga-pinga dan tersedar dari panahan mata itu. Cepat-Cepat membasuh pinggan dan tangan.
Makan dulu ubat, baru aku balik. Ubat dihulurkan kepada aku tapi tidak disambut.
Fine! Kalau tak makan kang mamat ni tak balik, boleh jadi gila aku berduaan dengan dia ni.
Selepas saja siap makan ubat aku menghantarnya didepan pintu, dia boleh park dalam rumah. Haduhai abang Laila ni, aku pula 2 hari tak reti tutup pintu pagar nasib baik tak ada penyamun.
Errr... Zhafran Aku menegurnya lalu pergi ke arah kereta miliknya. Dia membuka tingkap dan mengangkat kening. Ingat hensemm keeeee?
Please jangan bagitahu Laila aku duduk sini. Jangan bagi tahu aku tak sihat. Jangan bagitahu Laila mata aku warna biru. And thankyou for today! Aku terus masuk tanpa melihatnya, ntah tiba-tiba hati ini berdegup kencang.
Senyum manis Luth Zhafran tanpa sedar.
Senyum dalam dia ada makna tu...
YOU ARE READING
Only Love Luth...Fiya
Romansa📓 1 • Gadis sepi yang bernama Luthfiya Amanda~ Masih kuat walau dibenci oleh papanya sendiri. Sering dibuli tapi dia tidak dapat dibuli kerana keberanian dan sikap selambanya. Mempunyai persahabatan tapi dia mengecewakan temanya kerana sikap rahsia...