Open up

11 3 0
                                    

Syir, Apsal ko lambat?”tanya Abi Hurairah. Jamsyir menjeling tajam ke arah Wairah sebelum berdehem.

“Ada hal sikit”jawab Jamsyir selamba. Dia duduk dikerusi pejabatnya sambil menyelak helaian yang ada di atas meja. Abi memandang kearah Wairah kehairanan. Sepertinya dia mengenali wanita itu.

“Do I know you?”tanya Abi seraya memandang ke arah Wairah. Wairah yang masih berdiri itu mengambil tempat duduk dikerusi berhadapan dengan Jamsyir.

“Who is she?”tanya Abi kepada Jamsyir apabila dia tidak mendapat jawapan dari Wairah. Namun sekejapan dia teringat.

“Ah! I know. Cafe. Majezty Cafe. Yang belanja kau tu kan?  Is she your future wife? Wow...”Abi seakan tidak percaya. Jamsyir mengeluh memandang Abi.

“Are you done now?”soal Jamsyir seraya mengetap bibir cuba bersabar.

“Sorry.”

“Never mind. Apa dah jadi kat VVIP Lounge?”tanya Jamsyir.

“Well, ada aduan pagi tadi. Salah seorang staff kita masukkan orang awam ke lounge tu.”beritahu Abi.

“Hmmp, fired her”putus Jamsyir dengan cepat. Matanya tidak lari dari skrin tablet di tangan.

Terangkat kedua belah kening Wairah mendengar perbualan itu. ‘Mudahnya buat kerja. Best pula jadi bos bila sesuka hati pecat pekerja tanpa usul periksa. Aku tau lah company besar. Janganlah tunjuk kayangan sangat. At least siasatlah dulu.’bisik hati Wairah.

Namun dia hanya jadi pendengar setia. Telefon di tangan hanya di scroll down beberapa halaman twitter.

“Are you really gonna fire her? I mean she’s been with us for almost ten years.”Abi sekadar mencuba nasib untuk mempertahankan pekerja itu.

“Ten years is pretty a long time to figure out that her little action will cause anything bad happen. She should know that already. She is fired.”putus Jamsyir.

“But, Syir. Can you reconsider...” kata-kata Abi terhenti apabila Jamsyir mengangkat wajah memandang Abi.

“I said. Fired her.”putus Jamsyir. Abi tunduk akur.

Ketukan dipintu mengganggu perbualan itu. Muncul wajah Cik Melur di muka pintu. Disisinya ada seorangg wanita berumur lewat empat puluhan.

“I’m sorry boss. I’ve tried.”ucap Cik Melur. Wanita itu tunduk malu. Jamsyir mengeluh memegang dahi.

“Never mind just let her in. You go do your job.”balas Jamsyir. Cik Melur akur. Tinggallah wanita itu berdiri menekur lantai.

“So, Who are you?”tanya Jamsyir. Wairah hampir tergelak. Pekerja sendiri takkan tak tahu kot bisik hati Wairah.

“My Name is Marina. I’m sorry sir. I know what I’m doing was wrong. I promise it would not happen again. Please sir, can you reconsider. My daughter is in USM. I have to support her. I’m a single mother. Please sir.”rayu Puan Marina. Wajahnya sugul selepas mendapat notis berhenti kerja melalui pesanan whatsapp sebentar tadi.

“You’ve been here for almost ten years. How could you make this mistake. Awak tahu etika kerja di bahagian vvip kan? Awak tak boleh fikir ke tentang tu?”soal Jamsyir. Puan Marina menekup mukanya.

“The reason, saya bagi masuk orang awam tu sebab dia nak bagitau anak saya masuk hospital sebab kemalangan jalan raya. I dont have my phone at that time because of your policy yang tak benarkan pekerja guna telefon di kawasan tu. Pagi tadi over crowd sebab banyak tetamu VVIP masuk.  Saya perlu bertugas waktu tu. Staff di bahagian VVIP tak menang tangan.”terang Puan Marina.

Voldemort Vs chibikoWhere stories live. Discover now