Lewat petang itu Wairah mula mencari peluang untuk berangkat pulang. Beberapa kali juga dia ingin bersuara namun ada sahaja menghalang. Wairah masih tidak berputus asa, kali ni dia mahu menyuarakannya. Belum sempat dia mahu menjumpai Puan Sri Ameenah. Dia ditegur oleh Jurhani yang duduk diruangan santai villa itu.
“Kau balik ke atau bermalam kat sini Wairah?”tegur Jurhani. Wairah berhenti melangkah. Dia mahu melabuhkan punggung di sofa namun Puan Sri Ameenah tiba-tiba datang dari arah dapur menyampuk perbualan.
“Bermalam kat sini aje. Mama dah cakap kat Mak kamu tadi Wairah. Dia kata okey saja. Mama kata isnin baru Jamsyir hantar balik rumah. Esok mama nak bawa kamu jalan-jalan. Boleh kan Wairah.”tanya Puan Sri Ameenah.
Wairah terlongo untuk beberapa saat sebelum cuba untuk tersenyum.‘Kalau dah rancang rapi macam mana aku nak menolak.’bisik Wairah dalam hati.
“But how? I’ve got nothing to wear.”katanya cuba memberikan alasan.
“Alah Suri dengan Anisah ada. I’m sure you’ve got plenty to wear. Right Nisah? Suri?”tanya Puan Sri Ameenah kepada menantunya yang baru turun dari tangga.
Suri dan Anisah yang baru mendengar perbualan itu berpandangan sesama sendri sebelum mengangguk.
“Problem solved. So. Malam ni kalau mama request kamu masak boleh tak?”pinta Puan Sri Ameenah.
“Eh?”Wairah bersuara sebelum meneleng kepalanya memandang Puan Sri Ameenah.
“Er.. for the whole family? I mean.. I.. Okay. But don’t blame if you got food poisoning after this.”balas Wairah yang terlebih dahulu memberikan amaran.
Jurhani tergelak. Wajah si isteri dijeling. Sebelum memandang Wairah.“Dont worry Wairah. Someone already did that. Roughly five years ago.”beritahu Jurhani menahan ketawa.
“You...”Anisah menjegilkan matanya ke arah abang iparnya itu.
“Well better than blow up our kitchen roughly seven years ago.”sampuk Jamhuri mempertahankan si isteri. Kali ini Suri pula yang mengetap bibir. Dia berjalan menghampiri suaminya sebelum sempat mencubit manja lengannya.
“Janganlah malukan kitorang depan Wairah.”ucap Suri.
“Bukannya macam tu. Saja supaya Wairah tak nervous. Awakkan pernah laluinya dahulu. Kali ni giliran Wairah pula.”balas Jurhani. Suri hanya tersenyum memandang Wairah.
“Don’t worry Wairah. We are worse than you bila cerita pasal masak. Takpe nanti lepas Hardina tidur akak tolong kat dapur.”kata Suri.
“Akak pun boleh tolong.”sampuk Anisah.
“Eh, takpe. Kak Bet ada boleh tolong.”Wairah menolak dengan baik.
“Dah. Sekarang pergilah berehat kat bilik tamu. Kejap lagi mama minta Suri atau Nisah hantar kat bilik tu.”kata Puan Sri Ameenah.
“Jamsyir!”panggil Puan Sri Ameenah. Jamsyir merengus kasar. Dia meletakkan tabletnya sebelum berjalan menghampiri Wairah.
“Jomlah.”
“Pergi mana?”
“Bilik tamu.”jawabnya pendek.
Semenjak peristiwa ditaman tadi. Jamsyir lebih banyak diam dari bersuara. Dia juga sudah tidak menarik lengan Wairah dengan kasar. Dia hanya membiarkan Wairah berjalan mendahuluinya. Adegan itu dilihat dengan semua mata. ‘This is awkward’bisik hati Wairah.
Sampai di tingkat atas, tanpa suara Jamsyir membuka pintu bilik tamu yang agak tersorok dari bilik lain. Wairah menapak masuk ke dalam bilik itu Bilik sederhana besar itu lengkap dengan bilik air.
YOU ARE READING
Voldemort Vs chibiko
RomanceDefinition of enemy to lover. They both hate each other gut. His arrogant, playboy. And she is hot headed, Lack of patience and competitive woman. She takes no shit. But Destiny had brought them together. An arrange marriage makes this two hate each...