Past-lover

10 2 0
                                    

WAIRAH menghulur tuala kecil kepada Jamsyir yang sedang melepaskan lelah dibangku panjang itu. Perlawanan badminton yang agak sengit tadi membuatkan keduanya keletihan. Jamsyir mengambilnya sebelum mengukir senyuman kecil.

"Terima kasih."ucapnya. Wairah tersentak sebelum meneleng kepala. Dia mengambil tempat untuk duduk disebelah Jamsyir.

"Janggal pulak rasanya kau ucap terima kasih kat aku"kata Wairah dengan bersahaja.

Jamsyir yang baru selesai meneguk air mineral tersengih sambil menutup kembali penutup botol mineral itu.

"Aku tak pernah ucap terima kasih ke dengan kau?"tanya Jamsyir.

Wairah yang tersengih menggeleng kepala. Mereka diam seketika. Jamsyir melirik ke arah Wairah yang tekun memandang skrin telefonnya.

"Kau dah pilih cincin ke?"tanya Jamsyir. Wairah menggelengkan kepala.

"Mama bawa fiting baju je tadi. Dia kata nanti datang dengan bakal pengantin lelaki."jawab Wairah. Matanya masih tidak beralih dari skrin telefon.

"No need rasanya. Sebab yang buat baju kahwin tu tailor yang sama buat baju family."balas Jamsyir. Wairah menggebukan pipinya sebelum memandang sekilas ke arah Jamsyir. Perlahan-lahan dia menganggukan kepala.

"Stop that."kata Jamsyir apabila melihat reaksi comel Wairah itu.

"What?"soal Wairah dengan hairan.

"Puffing your cheek like that."

"Why? Am I cute?"soal Wairah dengan senyuman mengusiknya.

Jamsyir hampir tersedak dengan riak wajah yang comel itu. Dia menyembunyikan senyuman sebelum memandang ke arah lain.

"Aku tak kisah pun sebenarnya kalau kau tak nak fitting baju. But don't blame me kalau mama tanya tentang kau."Wairah kembali kepada topik perbualan. Jamsyir memandang Wairah sebelum berdiri.

"Fine. Minggu depan aku ambik kau. Hari sabtu."akhirnya Jamsyir terpaksa akur. Dia berlalu pergi apabila mendapat panggilan telefon.

Wairah hanya menganggukkan kepala. Dia memandang sepi ke arah Jamsyir yang sudah berjalan mendahuluinya dihadapan.

Jamsyir kelihatan gembira sedang bercakap dengan panggilan video. Dari suara dia sudah mengenali. Wanita. Hati yang berbunga dengan tingkah laku Jamsyir tadi kembali layu.

'Maybe I'm hoping too much.'bisik hati Wairah. Dia mengemas begnya sebelum berdiri. Perlahan-lahan dia melangkah sayu masuk menuju ke tandas. Tiba-tiba bahunya dilanggar oleh seseorang.

"Oh, sorry."ucap Lelaki itu.

Wairah mengangkat wajah memandang tuan empunya suara. Serta merta wajahnya berubah. Tidak menyangka akan berjumpa dengan lelaki itu lagi setelah beberapa tahun.

"It's okay."Balas Wairah. Dia cepat-cepat melarikan pandangan apabila lelaki itu mula mengenalinya.

"Wa... Wairah?"tanya Lelaki itu meminta kepastian.

Wairah menelan airliur sebelum berdehem. Dia masih ingat aku ke? Wairah ingin lari dari situ tetapi lelaki itu menahan laluannya.

"Wait. Saya tak salah orang rasanya. Wairah? Nuwairah Batrisya. Betul tak?"tanya lelaki itu.

Sekali lagi dia meminta kepastian. Wairah mengeluh sebelum mendongak memandang lelaki itu.

"Yes. It's me. Wairah. And who are you?"tanya Wairah. Dia berlagak seperti tidak mengenali lelaki itu.

Berubah wajah lelaki itu apabila mendengar pertanyaan dari Wairah.

"Omar."kata Lelaki itu sebelum turut mengeluh. Dia melarikan pandangan seraya memandang sekilas kepada Wairah.

"I know. You know me. I'm just happy. Sebab dapat jumpa awak lagi."Ucap Omar. Wairah cuba untuk bertenang.

"Well. I'm not. Sorry. I need to go now."kata Wairah dia berpaling. Tidak jadi meneruskan niatnya untuk masuk ke tandas. Omar mengeluh kecil memandang Wairah yang berlalu pergi dari situ.

Wairah memegang kepala yang seakan berdenyut dengan tiba-tiba. Dia tahu dia terlalu penat hari itu. Namun, apabila terserempak dengan wajah yang dikenali beberapa tahun lalu membuatkan dia lebih pening.

Pemikirannya seakan terganggu dengan kehadiran Omar. Kenangan silam terulang tayang kembali.
Wairah berjalan menuju ke tempat parkir kereta. Jamsyir sabar menunggunya. Dilihatnya Jamsyir sedang menyandar sambil bermain dengan telefon pintar ditangan. Wairah berlagak normal seraya melangkah dengan cepat menuju Jamsyir.

"You okay?"tanya Jamsyir apabila perasaan akan riak wajah Wairah yang muram itu.

Wairah hanya tersenyum hambar. Dia mengangguk lalu terus membuka pintu kereta. Jamsyir mengangkat bahu tanda tidak faham akan hal itu. Dia terus masuk menuju ke perut kereta.



....................................................

Voldemort Vs chibikoWhere stories live. Discover now