Isu 2 ( ID ): Rahsia King Balakung!

78 2 0
                                    

Sinopsis:

Planet Rimbara merupakan bekas jajahan King Balakung, pemilik asal Kuasa Elemental Balak yang tewas di tangan Retak'ka. Sebuah planet yang dipenuhi belantara, juga menyimpan pelbagai rahsia.

Dapatkah Boboiboy membongkar rahsia King Balakung dan dapatkan Kuasa Elemental Balak?

----------

Orbit Planet Rimbara

Boboiboy, Gopal, Ying, Yaya dan Fang bersama dengan Hang Kasa, Asuka, Mako dan Ayaka dengan menggunakan kapal angkasa MYS Kebenaran pergi ke Planet Rimbara untuk memulangkan Kaum Cendawa karena serangan Retak'ka di Boboiboy Movie 2.

"Kita sedang memasuki orbit Planet Rimbara." Fang melapor.

Tak lama kemudian, pintu kapal terbuka dan sosok Kaum Cendawa yang lebih tua menghampiri mereka semua.

"Terima kasih kerana bawa kami pulang semula ke sini. Kaum Cendawa amat terhutang budi pada kamu semua." ujar Cendatok.

"Balik umah! Balik umah! Yay!" 

"He he he~"

"Yay!"

"Tidak masalah, Tok." ujar Ayaka dengan tersenyum.

"Hehe... Sama-sama, Tok. Dah memang tugas kami untuk pastikan semua pulang ke Rimbara dengan selamat." ujar Boboiboy.

"Comelnya dia ni!" ujar Yaya sambil memeluk anak Kaum Cendawa.

"Huwaaa... Rindu la diorang ni semua nanti." ujar Ying dengan nada sedih.

"Korang je rindu." ujar Gopal dengan wajah datar.

"Abang ni hijau macam pokok." 

Dirinya dipeluk oleh beberapa anak Kaum Cendawa dan ditumbuhi oleh akar di tubuhnya. Ying dan Yaya melihat hal itu hanya bisa tertawa terbahak-bahak.

"Kasiannya dirimu, Gopal..." ujar Mako dan Ayaka dengan sweatdrop.

"Habis pokok-pokok semua." ujar Cendaham sambil melihat ke jendela kapal angkasa.

"Jangan risau, Cendaham. Kita akan bina semula apa yang dah musnah, dan mulakan hidup baru." ujar Cendatok.

"Betul tu. Seperti orang kata, pokoknya, harus ditanam." ujar Hang Kasa yang tiba-tiba muncul di sebelah Cendaham.

"Ha?" Cendatok hanya merespon dengan wajah kebingungan.

"Jangan layan. Tok Kasa ni memang macam ni." ujar Gopal dengan wajah datar.

"Kenapa aku mempunyai Sensei seperti dia..." Ayaka berguman dengan wajah datar.

Setelah kapal angkasa mendarat di Planet Rimbara, satu per satu turun dari dalam kapal angkasa dan mereka semua disambut oleh pemandangan suram dan gersang dengan pohon yang tampak layu.

"Dahsyatnya..." ujar Gopal dengan terkejut. 

"A-apa ini...." ujar Mako dengan terkejut sambil melihat sekelilingnya.

"Tanahnya... Tandus..." ujar Ayaka dengan sedih, berjongkok dan memegang tanah yang dia pijak.

Sementara itu, Asuka melihat semuanya hanya dengan wajah shock.


Kampung Cendawa

"Nasib baik kitorang dapat selamatkan semua orang sebelum sesuatu yang buruk terjadi." ujar Yaya.

"A-apa jadi dengan pokok-pokok ni semua?!" Boboiboy bertanya sambil melihat semua pohon yang kering dan layu.

"Nampaknya Retak'ka menyedut tenaga dari hutan ni untuk menguatkan Kuasa Elemental Balak." ujar Hang Kasa.

Boboiboy Galaxy S2 X 12 Warrior Stars ( ID and ENG ver )Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang