Sinopsis:
Boboiboy dan rakan-rakan, bersama dengan Elemental Guardians, diberi misi oleh Maripos untuk menyelinap masuk ke dalam Istana Kupuri untuk menyelamatkan Kuputeri. Untuk itu, mereka harus menempuh ribut taufan yang melindungi istana tersebut.
Mampukah mereka tiba ke Istana Kupuri dengan selamat? Dan apa yang perlu mereka lakukan untuk menghadapi ancaman Jeneral Berlima demi menyelamatkan Kuputeri?
----------
"Urghhh..."
"Hoho! Nampaknya Tuan Puteri kita dah bangun,"
"RE... RERAMOS?!"
Kuputeri dikejutkan dengan suara Reramos yang menyambutnya saat ia perlahan mulai sadar dan keadaannya saat ini dirantai dibawa ke hadapan Reramos di singgasana Istana Kupuri yang dihadiri oleh Muskida.
"Hihihi~ Maharaja Reramos, Pembawa Cokmar Cahaya dan Penakluk Windara yang–"
Sebelum Muskida menyelesaikan kalimatnya, Kuputeri dengan segera menyerang Tentara Kelkatoa yang sedang lengah, kemudian ia mengambil senjata Kelkatoa menggunakan rantai yang terikat di tangannya.
"Kau akan tewas hari ni, Reramos!!!"
Kuputeri dengan segera mengacungkan tombaknya ke arah Reramos. Namun, Muskida menyuruh mata-matanya untuk menyerang Kuputeri.
"Huh?!"
"Nampaknya Tuanku kita ni nak melawan. Pengawal! Jaga Tuanku Kuputeri elok-elok. Kali ni jangan bagi terlepas lagi,"
Reramos menggunakan cokmar cahaya di tangannya dengan memerintah Tentara Kelkatoa untuk menjaga Kuputeri. Tentara itu kemudian menunduk memberi hormat pada Reramos.
"Kau... Kau boleh kawal Kelkatoa?" Kuputeri bertanya dengan wajah terkejut.
Sementara itu, Boboiboy, Yaya, Ying, Asuka, Ayaka, Ayumi, Fang, dan Gopal menaiki kapal angkasa yang dibajak dari Tentara Kelkatoa, menuju ke Istana Kupuri, dengan Fang yang menyetir kapal angkasa tersebut.
DUM
"Se... Seramnya~" ujar Gopal dengan ketakutan sambil mengenggam sabuk pengaman dengan erat.
"Maripos, kami dah berjaya melalui taufan dan sedang menuju ke Istana Kupuri," Boboiboy melaporkan status mereka saat ini kepada Maripos melalui jam kuasanya.
DUM
"Bagus. Mujur korang dapat rampas kapal Kelkatoa tu untuk menyelinap masuk. Kristal isyarat hanya buka laluan untuk kapal yang dibenarkan, kalau tak..."
DUM
"Kalau tak apa?" Gopal bertanya dengan penasaran karena perkataan Maripos yang menggantung.
"Kalau tak kapal korang dah lama hancur dalam taufan tu,"
Perkataan dari Maripos membuat Gopal bergidik ketakutan.
"Jadi, apa misi kita, Maripos?" Ayumi bertanya sambil melihat ke hologram dari jam kuasa milik Boboiboy.
"Misi kamu adalah untuk naik ke puncak Istana Kupuri, dan aktifkan kristal isyarat untuk kami. Kapal-kapal penentang akan dapat masuk dan mulakan serangan. Gunakan peta tu untuk ke laluan rahsia. Kami akan menunggu di pinggir taufan,"
Maripos menjelaskan rencana yang dia sudah susun, kemudian mengirimkan peta laluan rahsia di jam kuasa milik Ying dan Ayumi.
"Baiklah, kitorang faham," ujar Boboiboy dan Ayumi bersamaan.
KAMU SEDANG MEMBACA
Boboiboy Galaxy S2 X 12 Warrior Stars ( ID and ENG ver )
Aventura-. Cerita berlanjut setelah Boboiboy Movie 2 X 12 Warrior Stars ( versi Bahasa Indonesia ) Sinopsis: Pengembaraan baru dimulai! Boboiboy dan kawan-kawan, bersama dengan anggota 12 Warrior Stars kini bertanggung jawab dalam menjaga keamanan galaksi...