Sinopsis:
Selepas kehancuran Stesen TAPOPS akibat serangan Retak'ka, Boboiboy dan rakan-rakan pulang ke Bumi untuk menanti arahan mereka yang seterusnya.
Tanpa disangka, seorang musuh lama muncul kembali dengan rancangan jahat yang baru.
-----
Di Markas Kotak
Terlihat Adu Du sedang menciptakan sesuatu di ruangan kerjanya.
"Hahahah akhirnya dah siap. Bersedia, Probe!" seru Adu Du.
🎵 Bersedia~ 🎵
🎵 Pergi mengembara~🎵
🎵 Kinilah masanya~ 🎵
KTANG
"Adeh!!!"
"Aku suruh kau bersedia! Kau nyanyi lagu 'Bersedia' pulak!" bentak Adu Du dengan marah.
"Aduuuuu~ Nak nostalgic sikit pun tak boleh~" ujar Probe dengan kepalanya yang benjut akibat dipukul oleh Adu Du.
Sementara itu, di Markas TAPOPS bawah tanah...
Portal Gelap dibuka dari sisi lain, memperlihatkan Asuka, Mako, Sachiko, Nagisa, Ayaka dan Ayumi masing-masing membawa barang bawaan mereka sendiri. Mulai hari ini, 12 dari mereka akan menjadi anggota TAPOPS setelah mendapat izin dari Laksamana Maskmana, dan juga Asuka membuat perjanjian dengan Komander Koko Ci dan Laksamana Tarung untuk membantu mereka dalam misi apa pun.
"Eh, masih sepi di sini..." ujar Sachiko sambil melihat sekelilingnya.
"Aku rasa mereka masih sekolah, kita harus memasukkan barang-barang bawaan kita ke dalam ruangan yang sudah disediakan untuk kita." ujar Asuka, mulai berjalan ke ruangannya untuk barang bawaannya.
"Aku yakin mereka akan terkejut saat melihat kita berenam ada di sini!" ujar Mako dengan senang.
Mereka semua tertawa kecil dan mulai memasukkan barang-barang mereka.
Sementara itu, Boboiboy dan kawan-kawannya berada di Bumi, tepatnya di Akademi Pulau Rintis dengan Papa Zola yang sedang mengajar di kelas mereka.
"Boboiboy! Boboiboy!" Gopal berbisik sambil memanggil Boboiboy yang sedang melamun dengan melihat ke kaca jendela.
"Boboiboy! Kenapa kamu melamun je tu haaaaa?!" Papa Zola berteriak memanggil Boboiboy yang sukses membuyarkan lamunannya dan membuat dirinya terkejut.
"Ha! Err... Takde apa, Cikgu!" sahut Boboiboy karena terkejut dan refleks langsung berdiri dari bangkunya.
"Dey, cepatlah jawab soalan Cikgu Papa." ujar Gopal dengan nada malas.
"Soalan? Errr... Soalan apa, Cikgu?" Boboiboy bertanya dengan raut wajah kebingungan dan membuat Papa Zola sakit hati.
"SOALAN MATEMATIKA LAH!! Soalannya! Tok Samad mempunyai 3 orang anak. Mak Salmah juga mempunyai 3 orang anak! Berapakah jumlah anak mereka?!" dengan cepat Papa Zola memberikan pertanyaan Matematika kepada Boboiboy.
"Berapa? Err... 6 la kan?" Boboiboy menjawab pertanyaan dari Papa Zola dengan sedikit ragu-ragu.
"6 ya...? Salah!" seru Papa Zola.
"Sa... Salah?" ujar Boboiboy dengan kebingungan.
"Ehh...? Salah?" ujar Gopal dengan terkejut.
"Habis tu apa jawaban dia, Cikgu?" tanya Yaya.
"Jawabannya 3! Kerana, Pak Samad dan Mak Salmah adalah suami isteri! Hahaha!"
Jawaban dari Papa Zola membuat Boboiboy, Gopal, Yaya dan Ying hanya memasang wajah datar.
KAMU SEDANG MEMBACA
Boboiboy Galaxy S2 X 12 Warrior Stars ( ID and ENG ver )
Pertualangan-. Cerita berlanjut setelah Boboiboy Movie 2 X 12 Warrior Stars ( versi Bahasa Indonesia ) Sinopsis: Pengembaraan baru dimulai! Boboiboy dan kawan-kawan, bersama dengan anggota 12 Warrior Stars kini bertanggung jawab dalam menjaga keamanan galaksi...