Sinopsis:
Pengembaraan baharu! Dalam usaha untuk membuka Kuasa Elemental Tahap Ketiga, Boboiboy dan rakan-rakan kini perlu menjejaki legasi Penguasa Elemental Api, iaitu Panglima Pyrapi, dengan bantuan seorang teman lama dari Planet Volkania dan Sachiko, penerus dan sekaligus anak murid dari Panglima Pyrapi.
Perjalanan membawa mereka ke sebuah planet beriklim yang ekstrim. Di mana bara dendam serta kedinginan emosi telah menyebabkan persengketaan yang tak berpenghujung, dan bakal memerangkap Boboiboy dan para Elemental Guardians di tengah-tengah konflik yang semakin memuncak!
----------
Kafetaria TAPOPS-U
Yaya, Ying dan Mako sedang membantu Qually untuk mempersiapkan bahan-bahan yang dibuat untuk memasak.
"Kau nak masak apa hari ni, Qually?" Ying bertanya sambil memotong bawang.
"Ada satu resipi dalam buku masakan tu aku nak buat," ujar Qually.
"Aku harap kau tidak gunakan bahan yang aneh-aneh, Qually...," ujar Mako dengan sweatdrop sambil membantu Yaya mengupas beberapa bahan.
"Jangan risau, yang ni normal...," ujar Qually dengan sweatdrop.
( cieeee, dah pada akur nih (¬‿¬) )
Di Pusat Kawalan TAPOPS-U
Gopal, Boboiboy, Fang, Ayaka dan Ayumi sedang berbincang-bincang dengan Hang Kasa.
"Ohhh, jadi betullah Pasubot ni boleh cepatkan pertumbuhan pokok Oakuat ye?" tanya Hang Kasa.
"Ha'ah, Tok. Tak sabar saya nak dapatkan Kuasa Balak bila pokok Oakuat ni berbuah," ujar Boboiboy dengan excited.
"Kau tak ingat ke yang kau hilang kawalan Kuasa Taufan hari tu?" Fang memperingatkan Boboiboy tentang kejadian saat mereka di Windara.
"Ehehe. Ingat, ingat," ujar Boboiboy dengan tertawa canggung.
"Sikit lagi nak hancur Istana Kupuri tu kau tahu? Nasib baik ada Ayumi waktu tu bisa menekan pusaran angin tu, ada hati nak Kuasa Balak pulak?" Gopal bertanya dengan sarkastik.
"Wow, kau benar-benar menyinggung sahabat baikmu sendiri? Kau ni teman macam apa?" Ayaka bertanya dengan wajah datar.
"Jangan risau, Boboiboy. Kalau kamu berlatih bersungguh-sungguh dengan Tok dan Ayaka, mesti kamu boleh kawal kuasa tahap ketiga dalam masa yang singkat," ujar Hang Kasa dengan tersenyum.
"Betul ke, Tok? Kalau macam tu, boleh Tok dan Ayaka latih saya untuk keluarkan Kuasa Elemental Kristal sekali?" tanya Boboiboy.
"Tentu saja boleh, Boboiboy," ujar Ayaka sambil tersenyum.
"TAK BOLEH!!!"
Teriakan dari Hang Kasa membuat Gopal, Boboiboy, dan Fang terkejut.
"Hah? Pak tua, kau sangat aneh hari ini..." ujar Ayaka sambil melihat ke arah hologram dengan wajah datar.
"APA KAU CAKAP?! Berani sekali gadis kecil sepertimu memanggilku pak tua?! Aku adalah Senseimu dulu!!" Hang Kasa berteriak dengan marah sambil menunjuk Ayaka.
"Udah tua tapi masih gak mau ngaku,"
Perkataan dari Ayaka membuat suasana di sekitar yang lainnya menjadi memanas.
"Gadis ni!!" Hang Kasa berseru dengan wajah kesal.
Hang Kasa dan Ayaka saling melihat satu sama lain dengan tatapan melotot, membuat yang lainnya hanya melihat mereka dengan sweatdrop.
KAMU SEDANG MEMBACA
Boboiboy Galaxy S2 X 12 Warrior Stars ( ID and ENG ver )
Adventure-. Cerita berlanjut setelah Boboiboy Movie 2 X 12 Warrior Stars ( versi Bahasa Indonesia ) Sinopsis: Pengembaraan baru dimulai! Boboiboy dan kawan-kawan, bersama dengan anggota 12 Warrior Stars kini bertanggung jawab dalam menjaga keamanan galaksi...