Sinopsis:
Dengan bantuan PasuBot, benih Oakuat pemberian Tuan Guru Gaharum kini membesar dengan suburnya. Malangnya, kegembiraan Boboiboy tidak kekal lama apabila rakan karibnya Gopal diculik oleh seorang musuh misteri.
Apa matlamat sebenar si penculik misteri itu? Mampukah Boboiboy menewaskannya, dan menyelamatkan Gopal?
----------
Pulau Rintis
Ayah Gopal, Pak Kumar sedang menjajakan es krim di Taman Pulau Rintis.
"Aiskrim apa ada?" tanya seorang anak kecil.
"Ooo, macam-macam! Aiskrim koko ada, aiskrim strawberi ada, jagung ada, semua ada!" ujar Pak Kumar.
"Nak perisa apam balik satu," ujar anak kecil itu.
"Dey, Adik. Mana ada perisa apam balik!" seru Pak Kumar.
"Tadi kata semua ada," ujar anak kecil dengan sweatdrop.
"Di mana aku boleh cari Boboiboy?"
Tiba-tiba saja ada seorang misterius yang memakai topi berwarna merah dan jubah muncul dari balik pohon dan bertanya pada Pak Kumar.
"Huh? Dah petang ni, mesti la dia ada kat Kokotiam," ujar Pak Kumar.
"Kokotiam? Di mana tempat tu?" orang misterius itu bertanya lagi.
"Ingat ni kaunter pertanyaan ka? Mau maklumat kena beli aiskrim la," ujar Pak Kumar dengan nada sebal.
"Uhh, baiklah. Apam balik satu," ujar orang misterius itu.
"Dey, hari ni hari apam balik sedunia ka? Semua orang nak apam balik. Apam balik takda, kacang merah ada," ujar Pak Kumar sambil menyodorkan es krim dengan rasa kacang merah.
"Terima kasih," ujar orang misterius itu sambil memberikan koin pada Pak Kumar.
"Haa, ini macam la. Sama-sama!" ujar Pak Kumar dengan tersenyum lebar.
Di saat yang bersamaan, Gopal datang menghampiri Pak Kumar yang berada di gerobak es krimnya.
"Eh, tu pun Gopal anak saya. Dia tu kawan baik Boboiboy!" ujar Pak Kumar sambil melihat ke arah Gopal.
"Appa, Gopal nak pergi Kokotiam kejap ye," Gopal meminta izin pada Pak Kumar.
"Bawa sekali ini orang. Dia nak cari Boboiboy," ujar Pak Kumar sambil menunjuk sesuatu di belakangnya.
"Orang mana?"
Gopal bertanya dengan kebingungan setelah ia melihat di belakang ayahnya yang tidak ada siapa-siapa.
"Eh, mana dia pergi? Tadi ada kat sini," ujar Pak Kumar dengan terkejut karena orang misterius itu tiba-tiba menghilang.
"Siang-siang pun boleh mengigau ke, Appa? Dah la, Gopal gerak dulu," ujar Gopal.
Gopal pun mulai berjalan menuju ke Kokotiam.
"Hm? Syiling apa ni?" ujar Pak Kumar dengan kebingungan setelah melihat koin dengan desain kupu-kupu di tangannya.
Di tengah perjalanan, seekor kupu-kupu berwarna biru datang menghampiri Gopal.
"Huh? Rama-rama?" ujar Gopal.
Setelah itu, kupu-kupu berwarna biru hinggap di wajahnya dan mulai menghipnotis Gopal.
"Uhhh... Mengantuknya..."
Rumah Hijau TAPOPS-U
Boboiboy datang membawa alat penyiram untuk menyiram biji Oakuat yang ditanam pada Power Sphera Pasubot.
KAMU SEDANG MEMBACA
Boboiboy Galaxy S2 X 12 Warrior Stars ( ID and ENG ver )
Adventure-. Cerita berlanjut setelah Boboiboy Movie 2 X 12 Warrior Stars ( versi Bahasa Indonesia ) Sinopsis: Pengembaraan baru dimulai! Boboiboy dan kawan-kawan, bersama dengan anggota 12 Warrior Stars kini bertanggung jawab dalam menjaga keamanan galaksi...