"رواية رأيته في منامي... فنحّاني"
"الفصل السادس""ثم اتجهتا كلًا من رحاب و سعاد إلي داخل المنزل ثم جلستا ينتظرا ذلك السيد إلي ان استمعوا إلي صوت مفتاحه بالباب وقفت" رحاب" من مقعدها.. "
قائله: اهلًا بالبيه!
سيد بإستغراب: صوتك ماله يا وليه انتِ "ثم رأي سعاد جالسه علي الاريكه" و اكمل اهلًا اذيك يا سعاد
رحاب بغضب: ده انت بجح و كمان بتسلم عليها
سيد ببرود: الااه مش مراتي!
رحاب بغضب وصوتٍ عالٍ: كمان مش بتنكر ده انت بارد ايه البرود اللي في دمك ده؟
سيد بغضب: صوتك لو عليٰ عليا تاني هجيبك من شعرك
رحاب بصوتٍ عالٍ: مش هوطي صوتي يا سيد ووريني هتعمل ايه!
سيد متجهًا بناحيتها ثم جذبها من خصلاتها صارخًا بها: انا هوريكِ هعمل فيكِ ايه"ثم جذبها متجهًا إلي داخل غرفتهم ثم القي بها علي الفراش بعد ان صفعها و اتجه إلي الخارج لتلك الواقفه مدهوشة من هذه التصرفات الغريبه من ذلك الظالم.. "
سيد موجهًا كلامه لسعاد: ايه اللي جابك هنا يا سعاد؟
سعاد بتوتر: جيت اشوفك
سيد بصراخ: روحي بيتك يا سعاد و انا لما افوقلك هجيلك
قررت سعاد انهاء هذا النقاش حتي لا يكون مصيرها مثل صفعة رحاب ثم قالت: براحتك يا اخويا لما تبقا تفضيٰ و تفتكرني تعاليٰ"ثم اتجهت إلي خارج الشقة و من ثم إلي خارج البيت بأكمله متجهه إلي منزلها تزفر في حنق فكانت تريد منه بعض الاموال لشراء احتياجات تنقصها بالمنزل.."
"اما علي الجانب الاخر في ڤيلا "حازم الزيني "فكانت تجلس زينب في غرفتها تفكر في حديث سمر معها و لكن اخرجها من شرودها هذا دخول" محمد" جالسًا بجانبها"
زينب وهي تربت علي رجله: مالك يا حبيبي انت كويس؟
محمد مقبلًا يديها: بخير يا حبيبتي بس عندي مشكله
زينب بخضه: مشكلة ايه خير؟!
محمد متحمحمًا: رودي
زينب بإبتسامه: البنت اللي كانت معاك في الكليه؟
محمد: ايوه
زينب: مالها؟
محمد: انا وهي كنا صحاب من ايام الكليه لحد من قريب والعلاقة اتطورت بينا و ارتبطنا وهي حامل دلوقتي
زينب: يا روحي يعني انا هبقا جدة!
محمد: ماما ركزي معايا
زينب: هو انت مش بتحبها
محمد: لا
زينب: طب والعمل؟
محمد: مش عارف يا ماما انا جايلك علشان تشوفيلي حل
زينب: خلاص سيبلي الموضوع ده و انا هديها قرشين يمكن تسكت
محمد: خلاص الموضوع ده معاكِ بقا وانتِ خلصيه"ثم اتجه محمد إلي غرفته متنفسا بعمق و كأن هموم الكون بأكمله قد انزاحت عنه..."
"اما" حمزه" فتوجه بناحية رف من احد الارفف بالمحل كي يعيد ترتيبه ولكن قاطعه دخول مفاجئ من "رئيسه" التي دخلت اليهم ضائفه لهم شعور بالدفء والبهجه قائله.. "
أنت تقرأ
رواية رأيته في منامي فنجّاني
Fantasíaرواية رأيته في منامي فنجّاني المواعيد: الاحد والثلاثاء والجمعة الساعة ٩مساءًا